Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
sayas

Sjösätta.

Rekommendera Poster

Jag undrar när sjösätter ni era båtar inför sommaren?

Själv brukar jag sjösätta i juni.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika här runt midsommarveckan, men iår blir det 1a maj, för här ska åkas i år. wink Den globala uppvärmingen och skyhöga drivmedelspriser kommer i en framtid att sätta stopp för nöjesåk, och här ska passas på så länge det går. Sen blir det en sån där konstig båt med lång pinne och vita dukar hua......cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar också vara sen i sjön. Dels för att jag oftast har massa projekt med båten som måste slutföras men också för att vi är finväderstypen när det gäller båtåkandet. Det ska gärna ha hunnit bli närmare 20° i vattnet också eftersom jag är badkruka och just badandet är en stor del av glädjen med att vara ute på sjön.

Vi brukar vara sist i och först upp av dessa anledningar. laugh Och innan någon får för sig att skriva något nedlåtande om detta så vill jag meddela att jag inte på något sätt skäms för att jag trivs bättre i båten iförd endast badbyxor (helst inte ens det om man ligger där ingen kan ta illa upp) än täckjacka, halsduk och handskar! cool

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar sjösätta i mitten av April, men nästa år blir det i mitten av Maj eftersom jag skall vara utomlands några veckor till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka i mitten av April. Allt beror på vädret. Men jag tycker det är bättre att ha båten i sjön när det fina vädret kommer än att sjösätta då och kanske missa de fina dagarna i början på säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösatte idag smiley

Tog upp för en halvtimma sen sad

Men men det som bara skulle blivit en propellerprovsrunda blev istället en trevlig tur till Rönnängs brygga med god drink. Månen visade vägen hem. Vackert!

Annars brukar sjösättning bli tidigast slutet Maj början på Juni. Tänker varje år början på Maj men så har det aldrig blivit. I fjol blev det slutet på Juni pga skitväder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Början av april är målsättningen. Blir oftast i mitten av april. Trevligt att hinna fiska lite hummer innan förbudet inträder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Så fort det är isfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

I så tidigt som möjligt. Upp så sent som möjligt. 

Vore det inte för isen skulle jag ha båten i vattnet året om och endast ta upp max ngn vecka för underhåll av skrov o drev. Och då företrädesvis på sommaren då det är varmt och skönt.

Har spenderat ett par nätter med minus utomhus men + 25 inne. Båtlivet är underbart med värmare o hytt. Aldrig mer kapell någonsin..cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bruka också helst sjösätta före midommar - fast jag tar upp båten några dar, nån vecka innan. 2010 stod den faktiskt på land en hel månad. wink

I fjol var ett konstigt år. Då var båten uppe på land fyra gånger i Februari och en gång i Maj. Sista gången för vårutrustning och för att plasta igen ett hål efter en bottengenomföring.

post-945-1394237332,8557_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har det bra Toaen som kan ta upp och ner som du vill. För oss kostar det ett antal tusenlappar att ta upp och sjösätta andra tider än klubben gör det. Så härr på hösten får det vara värt det - vi tar upp i morgon två månader senare än klubbens ordinarie tid.

Sjösätter gör vi däremot när klubben gör - islutet av april. Isen brukar faktiskt inte gå upp så långt innan dess och ibland har vi fått uppsjuta sjösättningen pg isläget så där har vi inte så mycket att vinna.

Nu ligger pärlan vid varvet och väntar på torrsättningen i morgon - den sista middagen har lagats ombord och engångsmuggarna har plockats fram.

I morgon börjar vårrusstningen! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inför varje säsong att båten ska i i mitten av April för att få till fina vårseglatser. I slutändan blir det ändå alltid i mitten/slutet av Maj pga tidsbrist...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I april brukar gummibåten få ta premiärtur i viken. Båten ska i under maj!

Och upp först i oktober... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart av vi har det bra här längst ut i väster. Det är några få veckor mitt i högsommaren som det lite väl mycket här, men det har ju stora fördelar också

Jag har visserligen alltid varit en engagerad föreningsmänniska, men det där med båtklubbar har jag aldrig förstått mig på. 

Äldste svärsonen hade sin båt på en båtklubb i Stockholmsområdet. Han är en välorganiserad och effektiv männinska, till skillnad mot sin svärfar. wink Hans beskrivning av de åtagande som de hade på klubben och den totala oorganissation som rådde under dessa dagisdagar, fick tom en annan att baxna. 

Här hemma drog några entusiaster igång en båtklubb i den komunala småbåtshamnen där jag har två platser. Har man en klubb, så måste den ju fyllas med verksamhet. Att kalla till en städdag i hamnen är väl ok och även städdag på nån holme är väl vällovligt. Att bygga monument vid bilinfarten till hamnen kan man väl ha en del frågetecken runt vad det gör för nytta, mer än att få entusiasterna att känna att det är bara de som ställer upp för klubben.

Klubbhus måste ju en förening med självaktning ha och efter ett par årtionde lyckades man få igång ett bygge.

Häromdan låg det en lapp i brevlådan där styrelsen kallade till föreningsmöte. Punkten på dagorningen va att de ville ha förslag på aktiviteter man kunde använda Vaktstugan till. Klubbhuset har nu alltså ändrats till vaktstuga. Varje klubb med självakting måste naturligtvis ha vakthållning i hamnen, så det blir nog ett förslag på mötet. Dessutom ville man ha förslag på andra aktiviteter som man skulle kunna göra innom klubbens ramar.

Har man inget att göra så måste man ju hitta på nåt. Jag blir så trött. 

När det gäller båtlivet så får man ju sköta allt själv. Det finns ju massvis med företag man kan anlita för de flesta uppgifterna. Priset när man tar upp och sjösätter på andra tider än när de flesta andra sjösätter eller tar upp är det ingen skillnad på. Däremot är ju ofta maskinförarna betydligt mindre stressade än under deras högsäsonger. Tar man upp när de flesta sjösatt är det ledigare på hamnplanen och behagligare arbetstemperatur.

Nu är ju jag så lat så jag låter båten ligga i sjön. Är nog mer i båten vintertid än på sommaren. sad och för en gammal stöplebent gubbe är det skönt att slippa klättra på stegar. Det har ju sina risker. Dessvärre har hösten varit en relativt inaktiv period vad det gäller båtlivet för min del, men så verkar det ju även varit för er del. Skönt att se att ni är på G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har du fel Toaen - vi har inte alls varit inaktiva. Varje helg har vi tillbringat i båten -seglat, badat bastu (inte i båten), plockat svamp, haft massor av trevliga gäster. Jag har bara inte skrivit om det. Nu är båten uppe och Magnus täcker den som bäst.

Nu börjar den riktiga båtsäsongen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt.

Det jag menade att vi inte sett så mycket från din penna som vi brukar, och man börajr ju undra eftersom du brukr va flitig och skriver trevligt och initierat  

Har ni haft skapligt väder där i öster. 

Min båtsäsong fick ett abrubt slut. Lyckades få en tamp i proppellern precis när jag lagt till efter en fin tur till Hållö. Motorn rycktes loss från alla motorkuddarna och båten tog in ganska mycket vatten. Den flöt några dar på två länspumpar tills vi fick bytat motorkuddarna, som levertören trodde var nåt fel på - han hade fått en sändning med felaktiga. Grodman för att plocka loss resterna av tampen.

När det varit skapligt väder har jag inte haft tid att gå ut och när jag haft tid har det varit skitväder.

För min del börjar nog inte den riktiga båtsäsongen förrän lite in på det nya året, för att sen börja arbetas sig fram mot ämnet för tråden - upptagningen med efterföljande sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken otur att det skulle bli sådana komplikationer av en tamp!

Vi har haft skitväder - mest mulet, regn och dåligt med vind. De flesta turer har vi gått för motor efter mitten av oktober. Men inuti båten har vi haft det ovanligt bra med ett värmesystem som gjort det behagligt varmt. Och kylen har varit full av godsaker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått tampar i proppellern för och aldrg fått såna konsekvenser.

Det var snabbt fixat när vi väl fick nya motorkuddar och min reparatör tyckte att leverantören av motorkuddarna och min nya motor skulle stå för kostnaderna. Jag har heller inte fått nån räkning fast de brukar va snabba att skicka dyllika. Så kostnaden hitills för min del är för grodmannen som tog emot pengarna i den svarta dykarhandsken. Skulle jag få betala det hela så är det lägre än självrisken.

Höstseglingen får jag skjuta till Januari om det blir lika fint som ifjolwink

post-945-1394237333,9195_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...