jessboats 0 Postad 23 November , 2012 Hej eller Moi som man säger i Finland, Jag skulle bara testa ideen om att bygga one-off-båtar för oss vanliga människor. Själv var jag efter en större familjebåt men kunde inte riktigt hitta vad jag ville och om nånting var nära så var det omöjligt dyrt. Jag var specielt efter en enkel konstruktion, överdimensionerad teknik och relativt låg bränsleförbrukning (läs lång vattenlinje). Vad jag inte behövde var högklassig finish eller design. Vad kan man göra annat än bygga själv då. Bygga själv betyder i mitt fall att sätta i gång en projekt med rätta profs. Ny är båten provkörd: Vad tycker ni, kan det finnas folk som skulle vilja/ våga bygga one-off båtar med rätt stöd och hjälp? Mvh, Jussi Ps. beklagar bristfällig svenska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 23 November , 2012 Fin! Hur lång är den, och vad matchar den, vilken förbrukning har du? Jag tror sånna båtar tillhör framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 November , 2012 Den ser riktigt trevlig ut, speciellt hur den går i vattnet! Med ett sådant aktersvall känns den väldigt effektiv. Jag har inget svar på TS fråga men det skulle vara intressant att veta lite specifikationer på båten. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 24 November , 2012 Ser ju jättesnygg ut! Bra jobbat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 24 November , 2012 Duktigt! Har du gjort en kalkyl på materialkostnader och mantimmar? Jag tror att framtidens båtar är båtar som kräver lite underhåll och som redan från början är planerad för enkel vinterkonservering mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 24 November , 2012 Hej! Det finns säkert många som vill bygga en egen båt med handledning om pris, prestanda och driftskostnader blir de rätta... ...men jag kan se ett antal hinder. Jag skriver ner dessa hinder, inte för att vara negativ utan som information och för att föra debatten vidare. Dessa hinder måste ju röjas undan om självbyggda one-off båtar ska få någon större utbredning. Det tar mycket tid att bygga en båt. I vårt samhälle är tid en bristvara för många. Andrahandsvärdet på hemmabyggen och halvfabrikat är ofta lägre. Det beror inte bara på att båten ibland blir av sämre kvalitet utan på att den som bygger båten bygger den åt sig själv och sin familj. Båten passar helt enkelt inte så många andra och då blir den svår att sälja. Flockmentalitet I Sverige är vi till stor del flockdjur som vill vara som alla andra och vi har en otroligt stark jantelag (man får inte sticka ut och tro att man är bättre än andra på något sätt). Jag tror konceptet passar betydligt bättre i Finland där det är fint att lycks. Hur löser vi nu detta? Det kan förhoppningsvis komma många råd och tips från en ofta debattvillig MG-publik. Din båt tycker jag ser trevlig ut och den verkar gå bra och billigt. Det skulle vara intressant att få information om fart, bränsleförbrukning, byggkostnad, byggtid, mm. Lycka till med fortsättningen! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessboats 0 Postad 24 November , 2012 Tack för trevliga kommentarer och jättebra diskussion! Båten är 15,2 meter lång, 4 meter bred, djupgång är 1 meter och planerad vikt 9,5 ton. Inredningen fattas så gott som helt så hon flyter lite högt ännu. Båten toppar 27,5 knop men motorerna jobbar inte riktigt 100% med fulla varv, alltså propellerna kan kanske ändras lite men det gör vi sen när vi har kört med full vikt. 2 knop mera är möjligt men det är viktigare hur hon marcherar. Enligt motorernas ( 2* 320 hästkraft) dator drar hon 8 liter i timmen vid 9 knop, 30 liter vid 16 knop och 60 liter vid 21 knop. 10-15 knop var viktigaste för mig därför att med min förra båt var snitthastigheten 13 knop (top 30). Med en normal planande båt så kändes det ofta att man körde antingen för långsamnt eller för snabt och målet för den här båten var att kunna köra vilken hastighet som helst rakt och bekvämt. För det mästa så tar vi det lungt och kör 10 knop men jag vill absolut ha optionen att skuffa fram vid behov. Vad det kostar och hur länge tar det? Det är en enkel fråga men svaret tar en liten sväng:) Jag har märkt att en one-off båtprojekt har på sätt och vis tre dimensioner. Själva båten, hur man förverkligar/ bygger den och tiden. Alla varierar från projekt till projekt. I det här fallet är båten 100% one-off, planerad och ritad från noll. Bygget skulle jag säga är 40% one-off menande det är profs med erfarenhet och infrastuktur som har gjort det mästa. Tid är en stor komponent i konstnaderna, I det här fallet var båten byggd mellan andra jobb, nästan helt utan en tidtabell och beroende på tillgängliga pengar. Det tog ungefär 2,5 år att rita henne, bygga skrovformen och bygga själva båten fram till provkörning. Utan högre press så kan man göra det inom ett år men då är det profs som gör nästan allt. Båtar, skärgård och hav har väl mäst med känslor att göra men någon form av rationell argument behövdes för att få lov från frun. Jag visade henne vad båtar i samma storlek kostar, typ 550 000 eur och gissade att vi kan bygga båten för halva priset. Det har vi ungefär lyckats med. Man kan ju inte jämföra priser direkt, båtarna är så olika; finish och prylar på Jess är sämre men tekniken är mera robust, tankarna är större... och hurdan prislapp sätter man på de egenskaper som man absolut vill ha? Sist och slutligen är det ganska subjektiva beslut. Andrahandsvärde är en bra fråga som jag har utrett lite. Min inställning, igen subjektiv sådan, är att största potentialla skilnaden mellan seriebåtar och en _bra_ one-off båt är tiden det tar att sälja. Skulle man nu vilja sälja sin älskarinna så skall man vara beredd och vänta lite längre än med en seriebåt... om man inte kan vänta på den rätta köparen så får man akseptera lägre andrahandsvärde. Så risken finns, det måste man erkänna. I fall man börjar med en one-off så antar man ju att det är ens drömmbåt och aldrig säljs men livet kan ju överraska. Det som jag tycker är viktigt med en one-off projekt är att man identifierar sin utgångspunkt, behov och rätt roll i projektet. Dessutom skall man ha bra projektmanagement och verktyg gällande kostnadsstruktur, avtal, tidtabell osv. De här avgör om projektet är en lyklig erfarenhet. I en projekt på cirka 250 000- 300 000 eur kan man spara eller slösa lätt 30 000 - 40 000 euro beroende på hur man sätter projektet ihop och har saker under kontrol. Det är först och främst här vi skulle vilja hjälpa. En sak till som ledde mig till en one-off var en (romantisk) erfarenhet av släktens äldre båtar. För i tiden var ju nästan alla båtar mer eller mindre one-off och de tycks förbli i familjen från fadern till söner och döttrar. Kanske kunde man ha mera one-off båtar om de var lättare at organisera. Oj vad det blev en lång förklarning men det är saker man gärna talar om. Om det finns dumheter it teksten så anklagar jag främmande språk:) Gällande skilnader mellan Sverige och Finland så toppar ni definitivt i kvalitet på båtforum! Ha en trevlig veckoslut! -Jussi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 November , 2012 Du skrev bygga skrovformen. Har du byggt en form som skrovet är gjutet i? När man bygger on off är det ju inte ovanligt att båten byggs på mallar såsom man gjorde förr med träbåtarna. Devinycell eller liknande material formar skrovet inna plastningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 November , 2012 Bygger rätt många one off båtar till myndigheter i alu. Aluminium är smidigar för man behöver inte bygga en form. Prismässigt vet jag inte om det är billigare, bruka räkna 200 kr kilo + moms för one off skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jessboats 0 Postad 24 November , 2012 Ja, vi byggde en form av trä och faner. Det är möjligt att använda formen på nytt. Under vattenlinjen har vi bara glasfiber, ovanför sandwich. Däcket byggde vi utan form så som du beskrev. Vi gick nog igenom alternativet att bygga utan form. Prismässigt skilnaden var inte stor i det här fallet. Samma sak med alu-skrov, ungefär samma pris. Jag valde glasfiber främst för att jag kan själv göra en del av laminering. Om jag kunde svetsa alu så hade jag kanske valt annorlunda. Åtminstone är det lättare att tro att man kan laminera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser