Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
JonasE

Skiljediod eller relä

Rekommendera Poster

Jag har tittat lite på mitt elsystem och tycker att varvet har kopplat lite tokigt.

Vad säger ni som förstår er på det här med el? Hur skulle jag göra om för att få det på bästa sätt? Prylar och kablar är ju nya så jag vill dra om så lite som  möjligt!

1. Skiljedioden har ju idag inte någon riktig funktion eller?. Den hade jag tänkt ersätta med skiljerelä.  

2. Bör jag ha skiljerelä mellan startbatterierna för att ta till vara på laddningen från bägge generatorerna? 

3. Ankarspel och bogpropeller kopplar man bäst in på start eller förbrukningsbatterier?

 

post-11415-1394237331,689_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja, Startbatteriet ska vara inkopplat till skiljedioden. Nu drar förbrukningen ur Start2. Dioden gör iofs att Start2 ligger 0,7 V över Förbrukningen men det blir fortfarande urdraget. Du kan ersätta skiljedioden med ett skiljerelä om du tycker det blir bättre.

2. Näh. Inte sålänge båda generatorerna funkar som de ska.

3. Jag tycker det är riktigt listigt kopplat att köra Ankare och Bogprop på varsitt startbatteri. De drar en massa ström när de går och det är bra om de inte är kopplade till samma batteri. De används dessutom när motorerna går och laddar, och inte många minuter åt gången så de drar knappast ur batterierna heller. Och så är man inte beroende av en eventuellt urladdad förbrukningsbank.

Det enda jag skulle fundera över är två st batteribrytare att använda i nödlägen.

Brytare 1  som kopplar ihop båda startbatterierna Start1 och Start2.

och

Brytare 2 som kopplar ihop Förbrukningen med Start2.

För följande händelser:

a) Om ett startbatteri är slut; koppla ihop brytare 1 för att låna från andra batteriet. Eller både brytare 1 och 2 för att använda all batterikapacitet i båten för ett startförsök i nödlägen.

B) Om förbrukningsbanken är slut och du inte ska köra långt under dagen; dra både brytare 1 och 2 för att maximera laddningen av förbrukningen från båda generatorerna.

Mina föreslagna Brytare 1 och 2 är för nödlägen och står normalt öppna.

En bra-att-ha sak är ytterligare en huvudbrytare per batteri (tre stycken) och kanske också en kraftig huvudsäkring på 3-400 Ampere vid batteriet för att skydda mot kortslutningar som kan ge brand ombord.  OBS! dessa får INTE öppnas när motorerna är igång! En generator utan anslutet batteri skjuter sin likriktare omedelbart, på en tiondels sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar! 

Du vet inte hur man bör dimensionerar ett skiljerelä? Ska den klara 150A som generatorn ger?

Sen kan jag inte begripa hur Bavaria tänkte när de gjorde installationen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioden gör att man inte tar ström från start2 när man använder förbrukningsbatteriet (FB). Spänningen sjunker dock 0,7V på vägen vilket gör att man aldrig laddar FB fullt, det blir inte mer än halvladdat.

Man bör använda den andra utgången på diodbryggan till start2 och då ska man koppla D+ på generatorn till start2 om man ska använda diodbrygga.

Jag hade emellertid byggt om det hela och satt in 2 st Ctek D250S som laddar FB båda två. Startbatterierna används enbart till start och ankarspel och bogpropeller läggs över på FB. Det finns nämligen en fara i att använda startbatterierna till stora förbrukare som bogpropeller och ankarspel och det är att om man får dålig kapacitet på batteriet och man tar ut stor ström sjunker spänningen och elektroniken i motorn slår av denna. Detta har jag råkat ut för på en båt.

EDIT: ser nu att jag skrivit fel i första meningen, som det är kopplat i skissen drar man ström från startbatteriet när man använder förbrukningsbatteriet, vilket trådskaparen påpekar i ett inlägg längre ner. /Paliswe

post-10017613-1394237331,7394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag flika in med en fråga av ren nyfikenhet? (Jonas, om du misstycker så raderar jag inlägget.)

Jag har ju inte dubbelmontage men en tanke slog mig: skulle det inte vara idé att motorerna korsladdar resp. startbatteri? Alltså att motor 1 laddar startbatteriet till motor 2 och vice versa. Om då t ex startbatteriet till motor 1 tappat kapaciteten så kan motor 2 hjälpa till med laddning när 1:an ska startas...lite som konstanta startkablar alltså. 

Jag har inte alls tänkt igenom detta så det kanske inte ens är möjligt rent eltekniskt och då får jag be om ursäkt. Har jag tänkt helfel så räcker det med att ni skriver det, ingen förklaring varför det inte funkar behövs! cheeky

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fred, det fungerar inte som du tänkt, man måste koppla ihop batterierna ändå om den ena gruppen ska hjälpa den andra. Då hjälper det inte att korskoppla batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Paliswe...misstänkte att det var något så enkelt, annars hade väl alla dubbelmontage redan haft den kopplingen.

Ursäkta intrånget i tråden! angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St: Är det verkligen bra med en brytare (nr 2) som kopplar ihop två generatorer direkt på utgången? Riskerar man inte problem som t.ex att det alltid bara är en generator (den med högst spänning) som laddar eller att systemet börjar svänga beroende på motorvarv? Men det kanske fungerar? Annars håller jag med dig helt.

MEN: jag hade själv inte orkat göra om kabeldragningen, jag hade bara lagt ett par startkablar i båten påutifall jag skulle behöva låna kraft från ett annat batteri. Som bonus riskerar man heller inte att glömma någon brytare tillslagen och ladda ur startbatteriet. Och man slipper bygga om något!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den befintliga lösningen fungerar inte bra och det blir på detta sätt en usel laddning av förbrukningsbatterierna. Det kan man inte lösa med hjälp av några lösa batterikablar. Den lösning jag presenterat är inte besvärlig att lägga in och man får en helautomatisk lösning där man inte behöver tänka på nånting annat än huvudströmbrytarna när man går iland och det gör man ju ändå alltid. Man får dessutom laddat förbrukningsbatterierna till en aldrig tidigare skådad nivå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att singular-begreppet skiljediod egentligen ifrån början avsåg två eller fler halvledardioder kopplade inuti en enda enhet? Vete katten, men misstänker att många missförstånd hos båtägare kan ha uppstått ifall jag råkar ha rätt??

[bilden visar hur jag tänker mig TS koppling mer i detalj, den frikopplade skiljediods-utgången överflödig, men inte särskilt skadlig ifall en sense-ledning övervakar FB:s laddspänning? (Visst, min skissade D2 ovan blir onödigtvis varm och bränner effekt men ändå någorlunda överkomligt för en 150 amps generator. Förmodad senseledning garanterar ändå full spänning ända fram till FB, nåt sånt?)]

 

post-10006646-1394237331,8009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paliswe:

Nu har jag tittat igenom alla dina trådar i elsnack. Så fort du överhuvutaget skriver något där är det mer eller mindre felaktigt samt att du alltid rekommenderar något skit från CTEK som du själv säljer.

Dina råd är ibland rent farliga och din reklam för CTEK produkter är äckligt tröttsamma.

Vilken firma jobbar du på, kan vara bra för folk att veta då du inte har kunskaper att installera system som är så intimt kopplade till brandrisk som ett 12V system faktiskt är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paliswe äger säkert hela CTEK-skiten för att inte tala om företaget Rustins Oil som saluför Danish Oil eftersom han skriver så mycket gott om det i samband med träbehandling...

Modigt att slänga ur sig så allvarliga anklagelser efter 73 inlägg kapten_cook...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startkablar fungerar också.



Men fasta brytare kan vara enklare när det är mörkt, dåligt väder, stressad fumlig båtägare.  12V blybatterier ger ganska skapliga felströmmar om man gör ett misstag.

Jag tror inte två generatorer ska kunna självsvänga. Så avancerad är inte spänningsregleringen. Och sålänge minst ett batteri är anslutet så håller det i systemet ordentligt. Båda generatorerna laddar nog inte exakt lika om man tar sig besväret att mäta. Men två laddar bättre än en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog koppla ihop båda generatorena  till diodbryggans in och koppla ihop de båda startbatterierna  och koppla in dem på diodbryggans ena ut. Den andra ut kopplar jag då till förbrukarbanken. Tanken bakom detta är att få två batteribanker som får samma laddning. Den ena banken är för korta men höga strömuttag för start, bog och ankring. Den andra banken är då till för lägre strömmar under längre tid, dvs förbrukningsbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, värsta påhoppet :) jo, jag jobbar i branschen i ett väldigt litet företag med att reparera båtar, laga motorer och ibland säljer vi en ny motor och installera den. De elsystem jag ser på dessa båtar är oftast hopplöst dåliga då ägarna har mycket dålig kunskap om hur saker och ting fungerar. Varför de lösningar jag presenterar här skulle vara felaktiga och varför Ctek betraktas som skit vet jag inte, de kunder som fått det installerade är över hövan nöjda och den informationen delar jag gärna med mig . Om man vill ha andra lösningar står det var och en fritt att söka sådana. Jag tjänar inga pengar på att göra reklam här, men jag vet att dom fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första man funderar på är: Fungerar det det bra? Gör det det så kanske det är ide att låta det vara som det är. Sen kan man fundera på vad är det för skiljediod eller rättare sagt, hur mycket är spänningsfallet i den vid laddning. Den enklaste typen av skiljediod ger spänningsfall på ca 0,7V. Det medför inte som felaktigt påståtts att batterierna knappt bli halvladdade, däremot bli de sällan laddade till mer än 70-80%. Men få båtar lyckas toppladda sina batterier med generatorn, antalet motortimmar är för få, istället brukar solpanelerna fixa toppladdningen. Skiljedioder är inte det mest optimala om inte generatorn har en regulator som är avpassad för det. Men, skiljedioder fungerar och sitter i tusentals båtar även om det inte är det bästa.

I det här fallet har man sett till att startbatteriet i alla fall får full laddning. Nackdelen är att om husbatteriet är mycket urdraget så kommer ström att gå från startbatteriet när generatorn inte laddar, om man nu inte slår i från huvudbrytaren.

Men kan det vara så att skiljedioden är ett spänningsstyrt relä? Då är det helt korrekt.

Är det vanlig diod så är skiljerelä bättre eftersom man slipper spänningsfallet. Enklast är att byta till ett spänningsstyrt skiljerelä för ett par hundra. Alternativt, sätta vanligt relä och låta det styras av generatorn. I det fallet kan man sätta ett relä för varje motor och med en omkopplare välja vilken motor som ska ladda.

Bog och ankarspel kopplade till startbatterierna är riktigt. Dessa batterier är ju avsedda att tåla stora strömmar vilket inte husbatterierna är.

--

Flintstone: inget fel i ditt resonemang mer än att det kanske driver nästa ägare till vansinne. En startkabel är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska mäta på batterierna innan du ändrar i kopplingen. Har du dålig laddning så är det förstås motiverat. Bra laddning är runt 14 - 14,7V.

 

Thomas ritade in dioder och det är vad vi har och vi har 14,6V på batteriet. Kräver att man drar ut avkänningen från generatorn. En modern båtgenerator har nog en sådan.

 

I den ledaren kan man sätta en till diod som lurar generatorn att höja spänningen 0,5 - 0,7V (diodens framspänningsfall) och vips har man fått en spänning som toppladdar och bränner blysulfat.

 

Kör man timme efter timme med motor kan en strömbrytare kopplas över dioden i tråden och få en lugnare laddning runt 14V.

 

Men rör inte den installation som funkar. Då lämnar du standard och enkelheten. Nästa ägare kommer då att missförstå kopplingen och riva ut skiten som det kallas när man inte begriper ett dyft av den genomtänkta installationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paliswe:

Ja, det är ett påhopp men ett välgrundat sådant, om man går in och tittar på Göteborgs Marincenters hemsida under produkter så överrensstämmer den precis med vad du rekommenderar för allt. Om du tjänar pengar eller inte på detta går väl diskutera, fast jag har heller aldrig påstått det, bara att det tröttsamt med dessa evinnerliga rekommendationer ur ett mycket snävt produktprogram som din arbetsgivare erbjuder.

Detta är klassisk snake-oil beteende och det får jag påpeka om jag vill.

Och om den kritiken inte fastnar på dig så kanske vi kan vara överrens om att forumet numera vet att till trä (oavsett frågeställning) ska man ha dansk olja från en viss leverantör och att man överallt där man finner en sladd bör hitta en ctek apparat i andra änden. Så fr.o.m. nu kan du sluta rekommendera det och därmed döda varenda intressant tråd redan efter inlägg 2 med tjatig reklam för ovan nämda prylar.

Ett tips är att du även informerar din arbetsgivare om din frekventa medverkan här så denne kan avgöra om det är bra för sitt företag eller inte.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag rekommenderar både CTEK och Danish Oil både här och där på olika forum...tyvärr har jag ingen arbetsgivare att att informera om min frekventa medverkan här (se min signatur) så hur ska jag göra...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten_Cook har bestämt vem och vad man får tala om i detta forumet. Jaja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jösses...det dyker upp de mest märkliga typer på det här forumet...man undrar ju vad är det som gör att jantelagen är så otroligt stark bland vissa båtägare...indecision Jag har inte alls samma erfarenhet av det på forum med annan inriktning.

kapten_cook, 

Du kan uppmana mig att vara tyst hur mycket du vill men det är bara slöseri med din egen tid. Jag låter inte en forumrookie styra hur jag ska agera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en skiljediod med spänningsavkänning, finns det risk att SB2 överladdas.

Ett alternativ till mitt tidigare förslag till lösning, och som ger mindre ingrepp och är lätt att ta bort vid eventuell försäljning av båten: 

Koppla in två spänningsavkännande relän mellan vardera SB till FB. Sådana kan köpas för ca 150 kr på Biltema. Enkelt att montera och inga omkopplingar i befintlig installation. Då får du en anläggning som ger samma spänning vid laddning på samtliga batterier samt att båda generatorena utnyttjas maximalt vilket är en fördel vid kort motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasE skrev: Jag har tittat lite på mitt elsystem och tycker att varvet har kopplat lite tokigt.

Jo, den handritade skissen verkar som sagt underlig och saknar detaljer, men jag utgår ändå ifrån att själva kopplingen är helt okej i en nytillverkad båt.

Fråga: Hur ser skiljedioden egentligen ser ut i verkligheten? Borde vara en manick med rejäla kylflänsar - och säkert också rejäl prislapp? ... http://www.oreillyauto.com/site/c/detail/CH00/48122/N0356.oap?ck=Search_N0356_-1_-1&pt=N0356&ppt=C0061

En sådan innehåller vad jag förstår Schottky-dioder som har extra lågt framspänningsfall ... http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode

[Ju lägre framspänningsfall desto lägre värmeutveckling, samt högre laddspänning även om sense-ledning mot förmodan saknas. Som Anders St helt inledningsvis påpekade så bör även startbatteriet vara anslutet till en sån här skiljediod! (En annan liten men intressant detalj i första länkens foto är den separata anslutningen för ignition/tändning, kanske för att filtrera bort induktiva spikar i backriktningen? För enligt wikilänken har Schottkydioder dålig backspännings-tålighet och läcker tillika mer ström den vägen än normala dioder. Bara spekulation, men kanske har start- respektive bogprop-motorernas säkert rejäla induktiva spikar nåt med saken att göra??) Vete kattzingen. :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ryggdunkningsrundan....hehe, komiskt. Har inte sett sedan högstadiet. Ränderna går aldrig ur, suck.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre för oss alla att du talar om vad som är faktiskt felaktigt i råd som kommer bl.a. i denna tråd, i stället för personangrepp. Om du besitter de kunskaperna så vill i alla fall jag lära mig. Kunskap är inte tungt att bära. Dina inlägg i denna tråden tillför inget utan är bara tröttsamma. Kom med lite fakta i stället så är vi hörsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla batterier måste förstås matas via diod. Då får de samma spänning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej excel,

det säger väl sig självt att en snake-oil salesman behöver bromsas utan att jag behöver berätta hur man faktiskt botar huvudvärk. Det var det ena, det andra är att jag som du ser inte har skrivit 2500 inlägg av den enkla anledningen att jag inte har tid med det som ryggdunkargänget här ovan. De tycks ju tro att ju fler inlägg man skriver desto mer nytta gör man för forumet då det i själva verket, för de flesta, förhåller sig nästan tvärtom. Men visst, jag ska försöka bidra med vad jag vet, under tiden nöjer jag mig med att åtminstone varna för gårdfarihandlare.

Tips: kolla själv vilka konstiga råd som ges, det finns ju sökfunktion...någonstans försvarar personen ifråga en verstad som vill byta ut en avgaslimpa för 10-12 tusen helt utan anledning.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sluta trolla för f-n. MG börjar mer o mer bli nån sorts lillebror till Flashback. Har du inget att tillföra i ämnet så kan du väl låta dom som faktiskt har tips att komma med göra det, utan att komma med nån sorts pekfinger utan vidare underbyggnad. Anser du att tipsen är felaktiga så säg gärna det... men visa då VAD som är fel. Om du har 2500 inlägg eller inte spelar faktiskt noll roll i sammanhanget. Vet du bättre så skriv det istf att komma med ogrundade påhitt/påhopp. Man kommer sig faktiskt för att undra om du har fler nick eller kanske är gammal medlem under nytt nick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...