Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Hellix

Packa om 280 drev? Vart?

Rekommendera Poster

Hej

Märkte att oljan var beige när jag tog upp båten så det är väl dags att packa om drevet. Jag har försökt hitta någon bra verkstad som kan fixa detta men det senaste kostnadsförslaget låg på 8000:-, det tycker jag låter hutlöst mycket.

Finns det någon i Stockholms området som kan rekommendera en bra verkstad som inte tar överpriser. Det borde, enligt min mening, inte kosta mer än 5000:-

Tack på förhand... Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du fixa själv om du har tid. Radialtätningar (simmerringar) och o-ringar borde finnas på närmsta järnhandel för ettpar 100dringar.  Är axeln sliten kan jag rekomendera en speedi sleeve.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MMS AB gav mig ett pris på 4900:- för ompackning av ett 290drev. Hade själv vatten i oljan och det visade sig att i stort sett alla lager i drevet hade skador. Blir en helrenovering i egen regi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Björnhammarvarvet har en go drevgubbe som jobbat med dessa sen första VP100 drevet var ultramodernt! Fick tips att vanligast läckage var packboxen vid växelaxeln! Har du inte dammat på grund i somras o krökt något kan det vara en billig självreparation!

Watermill 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tyvärr dom jag kollat med och domm vill ha 8000:-

Jag skrev också till Björnhammarvarvet men dom har aldrig hört av sig men jag kan ju slå dom en signal!

Nu har jag snackat med motorakuten och det lutar åt att  jag anlitar honom, 5000:- ville han ha och det låter mer normalt med tanke på vad det skrivits tidigare i inlägget.

Jag skulle kunna göra det själv men jag vill inte riskera att det inte blir bra, sen har jag inte tid heller då pentryt ska byggas om och jag studerar på heltid...

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aschdå, var de så dyra...indecision Jag som hade tänkt använda mig av dem själv om något fel uppstår med drevet...frown

Jag har skickat ett PM till dig Patrick.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort drevet från båten och det blev rätt uppenbart vart det måste ha kommit in vatten någonstans! När jag kollade oljan förra året var den efter säsongensslut ljusgul och fin som honung, bälgen såg okej ut men tänkte byta vid ett senare tillfälle.. misstag!

Man ser på bilden hur otroligt dålig bälgen var, den borde bytts för flera år sedan men när vi bara ägt båten sedan maj 2011 och hela förra höst och vår gått till att slipa ned och epoxi behandla botten så missades detta... som tur var är det bara ytrost och knutarna rör sig lätt och glappar inte så med roterande stålborste var det en lätt match att få bort det mesta, ska på´t igen!

Tack för alla tips och tack Fred för information den är guld värd!

 

post-10021005-1394237347,0147_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lägger man in flera bilder i ett och samma inlägg????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrick!

Bra att du fick mitt PM, undrade om det hade försvunnit i cyberrymden.

Det är inte per automatik den trasiga bälgen som gjort att du fått vatten i oljan. Det måste vara något annat som läcker också. Knutbäglen är egentligen endast till för att skydda knutarna från vatten. Sen är där en packbox som tätar axeln som går in i drevet så även om bälgen skruckit som din gjort så är det inte säkert att det är just den vägen vattnet tagit.

Med andra ord, du behöver få ditt drev kollat, det räcker inte med att bara byta bälgen.

Bra jobb med knutarna! De ser ju ut som nya. Ett tips jag fått är att spraya knutarna med vaxbaserat rostskyddsmedel, sånt som man har för hålrum i bilar. Då slipper men ytrosten på knutarna. Jag köpte en flaska på OK/Q8 häromdagen som ska användas på mina knutar och även för att rostskydda motorbädden i båten som jag misstänker är en aning slarvigt rostskyddad.

I den här plattformen går det tyvärr inte att lägga in mer än en bild per inlägg. Ny plattform är enligt admin nära att lanseras.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan föra bilderna till Photobucket.com och sen kopiera in IMG adressen i inlägget så kan du posta flera bilder i rad.

Plättlätt och går även bra från telefon/platta via app.

exempel i tråden jag länkar till nedan.

 

PS. lägg inte bilderna i en egen mapp på photobucket utan ladda bara upp dom. Det är dom som fått en egen mapp som inte går att klicka på av mina bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu vet jag både hur jag ska lägga upp fler bilder i samma post och att det är smartast att lämna in drevet för översyn. Dom borde ju provtrycka drevet innan dom börjag byta packningar för att se vart problemet ligger! tycker jag...

Tack återigen för allt engagemang och jagåterkommer när det är klart!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är drevet inlämnat till Björnhammarvarvet, förmodligen inte billigast men auktoriserad VP verkstad. Så nu håller jag tummarna och hoppas på ett bra pris!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här går det undan... knappt 2 veckor efter att jag lämnat in drevet till Björnhammarvarvet så får jag ett sms med beskedet att drevet är klart!

Provtryckt, vacum-suget, alla packningar och packboxar bytta, lager vid ingående axel från drivknutarna bytt, och alla knutkors bytta... kostnad.... ehh en hel del!! 7536:- men men nu lär det ju hålla i 10 år till!!

God båtsemester på er!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy satan! Det får man ju en bra begagnad bil för.. Men nu har du iaf ett nyrenoverat drev med garanti. Mycke nöje, snart är det dags för sjösättning :0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket av den summan var knutkorsen? Fick du specad faktura? Det kan vara intressant att veta vad bara en ompackning skulle kostat, knutkorsen gissar jag kostar en bra slant i bara inköp.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, 7536:- är en bra slant och det kan man göra mycket kul för!! Huga... Men men.

Enligt den specade fakturan så kostade det...

Arbete 3568:-

Reservdelar 2410:-

Förbr.mtrl 72:-

Sedan tillkommer moms.

 

Korsstycken som dom kallas gick lös på 402 + moms = 502:50/st brrr....

 

Men men i köpet/renoveringen så fick jag en ny drivknutsbälg!! Den är nog inbakad i priset någonstans men det upplevdes som generöst, den kostar iallafall en liten bit över 500:- om det är Volvo original!!

 

Men jag är mycket nöjd med deras arbete och det sk bli härligt att sjösätta till våren med ett renoverat drev i aktern! :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, de bytte inte hela klabbet utan bara korsstyckena. Då blev det bara en tusing för att åtgärda knutarna.

Trist att det alltid ska vara så dyrt med båtgrejer men bra att du är nöjd och att du nu kan vara trygg med att du har ett drev i toppskick!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är när man läser dessa trådar/priser man blir glad att man har rak axel!!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. det kostar att kunna manövrera med precision utan bogpropeller wink

 

Putte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...