Hellix 5 Postad 22 November , 2012 Hej Märkte att oljan var beige när jag tog upp båten så det är väl dags att packa om drevet. Jag har försökt hitta någon bra verkstad som kan fixa detta men det senaste kostnadsförslaget låg på 8000:-, det tycker jag låter hutlöst mycket. Finns det någon i Stockholms området som kan rekommendera en bra verkstad som inte tar överpriser. Det borde, enligt min mening, inte kosta mer än 5000:- Tack på förhand... Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 23 November , 2012 Det kan du fixa själv om du har tid. Radialtätningar (simmerringar) och o-ringar borde finnas på närmsta järnhandel för ettpar 100dringar. Är axeln sliten kan jag rekomendera en speedi sleeve. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 23 November , 2012 Bromma Marinservice! Packade om mitt 290 Dp drev för runt 5000, visserligen några år sedan men ett sp borde vara ngt billigare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 November , 2012 Om du bor norr om stan, kolla med http://www.drevservice.se/232-drevservice.htm Jag har ingen aning om hur de ligger i pris men jag vet att de har åtminstone en grymt kunnig mekaniker. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 24 November , 2012 MMS AB gav mig ett pris på 4900:- för ompackning av ett 290drev. Hade själv vatten i oljan och det visade sig att i stort sett alla lager i drevet hade skador. Blir en helrenovering i egen regi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 28 November , 2012 Björnhammarvarvet har en go drevgubbe som jobbat med dessa sen första VP100 drevet var ultramodernt! Fick tips att vanligast läckage var packboxen vid växelaxeln! Har du inte dammat på grund i somras o krökt något kan det vara en billig självreparation! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 28 November , 2012 Det var tyvärr dom jag kollat med och domm vill ha 8000:- Jag skrev också till Björnhammarvarvet men dom har aldrig hört av sig men jag kan ju slå dom en signal! Nu har jag snackat med motorakuten och det lutar åt att jag anlitar honom, 5000:- ville han ha och det låter mer normalt med tanke på vad det skrivits tidigare i inlägget. Jag skulle kunna göra det själv men jag vill inte riskera att det inte blir bra, sen har jag inte tid heller då pentryt ska byggas om och jag studerar på heltid... Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 November , 2012 Aschdå, var de så dyra... Jag som hade tänkt använda mig av dem själv om något fel uppstår med drevet... Jag har skickat ett PM till dig Patrick. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 2 December , 2012 Nu har jag plockat bort drevet från båten och det blev rätt uppenbart vart det måste ha kommit in vatten någonstans! När jag kollade oljan förra året var den efter säsongensslut ljusgul och fin som honung, bälgen såg okej ut men tänkte byta vid ett senare tillfälle.. misstag! Man ser på bilden hur otroligt dålig bälgen var, den borde bytts för flera år sedan men när vi bara ägt båten sedan maj 2011 och hela förra höst och vår gått till att slipa ned och epoxi behandla botten så missades detta... som tur var är det bara ytrost och knutarna rör sig lätt och glappar inte så med roterande stålborste var det en lätt match att få bort det mesta, ska på´t igen! Tack för alla tips och tack Fred för information den är guld värd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 2 December , 2012 Hur lägger man in flera bilder i ett och samma inlägg???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 December , 2012 Hej Patrick! Bra att du fick mitt PM, undrade om det hade försvunnit i cyberrymden. Det är inte per automatik den trasiga bälgen som gjort att du fått vatten i oljan. Det måste vara något annat som läcker också. Knutbäglen är egentligen endast till för att skydda knutarna från vatten. Sen är där en packbox som tätar axeln som går in i drevet så även om bälgen skruckit som din gjort så är det inte säkert att det är just den vägen vattnet tagit. Med andra ord, du behöver få ditt drev kollat, det räcker inte med att bara byta bälgen. Bra jobb med knutarna! De ser ju ut som nya. Ett tips jag fått är att spraya knutarna med vaxbaserat rostskyddsmedel, sånt som man har för hålrum i bilar. Då slipper men ytrosten på knutarna. Jag köpte en flaska på OK/Q8 häromdagen som ska användas på mina knutar och även för att rostskydda motorbädden i båten som jag misstänker är en aning slarvigt rostskyddad. I den här plattformen går det tyvärr inte att lägga in mer än en bild per inlägg. Ny plattform är enligt admin nära att lanseras. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 2 December , 2012 Du kan föra bilderna till Photobucket.com och sen kopiera in IMG adressen i inlägget så kan du posta flera bilder i rad. Plättlätt och går även bra från telefon/platta via app. exempel i tråden jag länkar till nedan. PS. lägg inte bilderna i en egen mapp på photobucket utan ladda bara upp dom. Det är dom som fått en egen mapp som inte går att klicka på av mina bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 3 December , 2012 Okej, nu vet jag både hur jag ska lägga upp fler bilder i samma post och att det är smartast att lämna in drevet för översyn. Dom borde ju provtrycka drevet innan dom börjag byta packningar för att se vart problemet ligger! tycker jag... Tack återigen för allt engagemang och jagåterkommer när det är klart!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 19 December , 2012 OM man inte behöver byta lager (då måste man shimsa om) så är packboxarna runt propelleraxeln relativt lätta att byta om man följer http://ockelbo.plars.org/album/280drev/ , Att rikta sin propelleraxel är också ett ekonomiskt alternativ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 9 Januari , 2013 Nu är drevet inlämnat till Björnhammarvarvet, förmodligen inte billigast men auktoriserad VP verkstad. Så nu håller jag tummarna och hoppas på ett bra pris!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 19 Januari , 2013 Här går det undan... knappt 2 veckor efter att jag lämnat in drevet till Björnhammarvarvet så får jag ett sms med beskedet att drevet är klart! Provtryckt, vacum-suget, alla packningar och packboxar bytta, lager vid ingående axel från drivknutarna bytt, och alla knutkors bytta... kostnad.... ehh en hel del!! 7536:- men men nu lär det ju hålla i 10 år till!! God båtsemester på er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 19 Januari , 2013 Fy satan! Det får man ju en bra begagnad bil för.. Men nu har du iaf ett nyrenoverat drev med garanti. Mycke nöje, snart är det dags för sjösättning :0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Januari , 2013 Hur mycket av den summan var knutkorsen? Fick du specad faktura? Det kan vara intressant att veta vad bara en ompackning skulle kostat, knutkorsen gissar jag kostar en bra slant i bara inköp. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 21 Januari , 2013 Absolut, 7536:- är en bra slant och det kan man göra mycket kul för!! Huga... Men men. Enligt den specade fakturan så kostade det... Arbete 3568:- Reservdelar 2410:- Förbr.mtrl 72:- Sedan tillkommer moms. Korsstycken som dom kallas gick lös på 402 + moms = 502:50/st brrr.... Men men i köpet/renoveringen så fick jag en ny drivknutsbälg!! Den är nog inbakad i priset någonstans men det upplevdes som generöst, den kostar iallafall en liten bit över 500:- om det är Volvo original!! Men jag är mycket nöjd med deras arbete och det sk bli härligt att sjösätta till våren med ett renoverat drev i aktern! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 Januari , 2013 Aha, de bytte inte hela klabbet utan bara korsstyckena. Då blev det bara en tusing för att åtgärda knutarna. Trist att det alltid ska vara så dyrt med båtgrejer men bra att du är nöjd och att du nu kan vara trygg med att du har ett drev i toppskick! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 21 Januari , 2013 Det är när man läser dessa trådar/priser man blir glad att man har rak axel!! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 23 Januari , 2013 Ja.. det kostar att kunna manövrera med precision utan bogpropeller Putte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser