Nexon 0 Postad 21 November , 2012 Hej, precis gjort/gör service på båten min. Har en 40HK Honda fyrtakts motor, 2001a. Kom på mig själv när jag skulle byta växellådsoljan att jag inte hade köpt med packningar till de två skruvarna. Tror ni att man skall satsa på packning på tub, det finns på biltema där det står den skall vara tålig mot vatten/olja/bensin och klara höga temperaturer, eller skall man köpa papperspackningar och klippa till. Nu tänker jag primärt till skruvarna som man tömmer/fyller på olja till som ligger under vattennivån. Oljan som kom ut när jag bytte var mjölkig/grå och ngt klumpig i sin konsistens. Märkte då att ägaren innan ej haft ngn packning på alls till dessa två skruvar. Tacksam för tips ang detta! MvH Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 November , 2012 På segeelbåten tror jag att vi inte har det, men det är ju diesel inombordare, men på motorbåtens mercury har jag inte varit med att byta, men där tror jag att det sitter några gummipackningar, men fråga någon handlare/servare hur de gör/vad de rekomenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 21 November , 2012 Till skruvar har man vanligtvis koppar eller aluminiumbricka som packning. Jag skulle inte experimentera med något annat än original på grejer där det kan bli så dyrt om det inte är tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nexon 0 Postad 21 November , 2012 Kollar jag på Marinshoppen så hade dem orginalpacknigar i gummi och papper, verkar som man kunde välja. Men för att slippa tidåtgången då vi har ett biltema i närheten och garagplatsen är lånad ville jag köpa ngt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 November , 2012 Är det inte högt tryck eller extrema temperaturer skulle jag ta en packning på tub. I våras när jag bytte backslag på min imombordare använde jag packning på tub från Jula i skarven mellan reduceringsväxeln och motorn, detta har hållt anmärkningsfritt denna säsong., Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 21 November , 2012 Jag resonerar helt annorlunda och skulle aldrig använda annat än originalpackning på ställen som är svåra att komma åt och mecka isär. Sitter det lättåtkomligt och man inte behöver riva något för att göra om jobbet är det ju en annan sak, men backslagspackningen skulle jag inte chansa på. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2012 Som jag uppfattar det handlar detta om en relativt ny utombordare och packningarna för oljebyte på växelhuset. Till dessa skulle jag aldrig chansa på något annat än originalpackningar! Ett sönderrostat växelhus är riktigt j*vla dyrt så att snåla in på några tior är det inte värt. Tidigare ägare har ju slarvat och därigenom har oljan blandats upp med vatten redan men förhoppningsvis har inte dreven skadats. Varför så bråttom? Ska motorn användas under vintern? Om inte så är det ju bara att beställa packningarna och få dem skickade med posten om du har långt till närmaste reservdelsbutik. Fyll upp växelhuset med ny, frisk, olja och skruva dit skruvarna utan packning så länge så att dreven inte står exponerade för luft. När du får packningarna tömmer du ut oljan, fyller på med ny och drar dit skruvarna med korrekta packningar. På så sätt har du sköljt ur den gamla vattenbemängda oljan någolunda. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nexon 0 Postad 21 November , 2012 Sant, nej inte bråska så, men lånar ett varmgarage för skruvandet. Kanske bäst att få tag på orginalpackningar då, som är i papper. Motorn är från 2000. Men är fullt upp med att byta startmotor och relä till den då relät hakade upp sig på plus så startmotorn fick ström hela tiden, vilket inte visade sig innan det kom en hel massa rök från den som ledde till att startmotorn blev helt utbränd. Så nytt relä på plats nu och ny startmotor från USA kommer inom 10 dagar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 21 November , 2012 Andvänd du tubpackningen på dom sista gängorna innan skruvskallen det fungerar alldeles ypperligt, många industrier och tillverkare har gått över till flytande packning nu förtiden. Själv har jag inte andvänt annat dom sista 15 åren när jag renoverat växellådor och liknande Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2012 Hur får man den att fästa/härda när det flödar olja ur urtappningshålet? Vad jag har läst i instruktionerna för packning på tub ska ytorna vara rena från smuts och olja samt torra innan den appliceras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nexon 0 Postad 21 November , 2012 Jag tänker fylla på med spruta uppifrån, så gör rent allt innan och sedan fyller jag på med nytt. Har 100ml spruta med slang på, borde funka fin fint det med. Skall man låta den härda innan man drar in skruven helt? Så det stelnar innan man drar in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2012 Då får du ha en riktigt smal slang om det ska funka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 November , 2012 Nu har jag blivit nyfiken, pratar vi om avtappning och nivåskruv, eller skruvarna som håller överfallet med tätningen mot propelleraxeln? Är det vatten i oljan så är det första man misstänker tätningen på propelleraxeln. Det talas om papperspackning gäller resonemanget avtappning och nivåskruv tror jag alldrig någon tillverkare tänkt att de skulle tätas med papperspackning där används från kona på skruven som tätar, o-ring i gummi. brickor av aluminium eller koppar till fiberbrickor. Ingen av dom skulle jag ersätta med packning på tub. Enda stället där en papperspackning skulle kunna användas är under överfallet med tätningen till axeln. Men som sagt vatten som kommer in i växelhuset kommer i de flesta fall in vid propelleraxlen, en fiskelina där, lätt hänt, och du har en läcka där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 22 November , 2012 Hmm.. Nu blev jag oxå nyfiken Kalle. Varför ska det inte vara papperspackning på nivå samt påfyllningsskruvarna? Det sitter det på min motor, även när jag köpte just dessa packnigar för nytt oljebyte fick jag samma sorts packning. Är det nåt som lett till problem och efter det använder vissa tillverkare o-ringar istället? Som sagt bara nyfiken, kanske man ska begära o-ringar till nästa gång av båthandlaren. Edit. Läste inte helt nogrannt ditt inlägg, du skrev fiberpackning oxå och det är ju sådana jag har. Sorry ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 November , 2012 Ja, det är skillnad på pappers- och fiberpackningar. Min uppfattning är att det är ganska vanligt med fiberpackningar till pluggarna på utombordare. Mitt 290-drev har dock O-ringar. Jag har läst någon gång om en som bytte till en ickeoriginalpackning på en av pluggarna och då slutade propelleraxeln snurra eftersom pluggen kom för långt in och gick emot något av dreven. Han hade tur som testade med handkraft innan han startade motorn och la i växeln! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 November , 2012 Tja. Packningarna kostar ca 20:- (för 2st) så det kan ju vara värt att chansa på ett växelhusras så man sparar denna hiskeliga summa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 November , 2012 Att byta från fiber till o-ring är inte så bra, använd den tätning som tillverkaren har konstruerat pluggarna/ skruvarna för. Kan funka om man byter mellan fiber och koppar eller aluminium, men har tillverkaren valt ett material eller konstruktion av pluggarna har han goda själ för det. Lite allmänt om packningar: På skruvar liknande de vi talat om i tråden måste man ha en tätning som kan stå emot en skjuvande kraft, tätningen får ju en rörelse från skallen på skruven och en i motsatt riktning från anliggningsytan. här passar hårda tätningar, fiber, koppar och aluminium. O-ringar skruven/ tätningsytan måste ovilkorligen vara konstruerad för att använda o-ring. Papperspackning nu är det mycket få packningar som är tillverkade av papper utan av, exenyl, klingerit, plåt och blandningar av olika material beroende vilka egenskaper man vill tillgodogöra sig. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser