Gäst FlyingColors Postad 21 November , 2012 I somras fick vi en liten skada i akterkant och därefter började en underlig process. Underliggande färg är matt och sitter perfekt men det finns ett ovanskikt som liksom släpper, ungefär som tunn, tunn gladpack, genomskinlig, ja som ett genomskinligt lacklager. Tar man med nageln kan man skikta loss det. Hur går man vidare och hur förseglar man det så att det inte sprider sig tills dess att en bättre åtgärd får göras. Någon som är klokare på detta än jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 November , 2012 Det kan vara vax eller släppmedel från formen som inte polerats bort. Jag antar att det inte är på hela båten. Är gelcoatlagret intakt så polerar du bara så det blir blankt och fint och vaxar. Är det hela båten så har du lite jobb. Är båten ny så kan du få det fixat av leverantören. Är båten gammal kan du kolla med tidigare ägare om vad det kan vara. Kanske en skyddslack eller nån vaxtyp. Typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 November , 2012 Det skulle vara intressant att veta vad det är för båt och hur gammal den är. Med den knapphändiga information som givits känns det för mig som att båten av någon anledning är klarlackad på det berörda stället. Det är ju inte direkt vanligt på båtar så gammal vax eller annan behandling verkar kanske troligare. Innan man vet mer går det inte att svara på hur problemet ska åtgärdas. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors Postad 23 November , 2012 Hej Båten är en Scalare från ´76. Gulbeige i färgen (båtens originalfärg men ommålad). Det som är märkligt är att det som lossnar inte verkar vara färg utan något mjölkaktigt, ungefär som när man skrapar av lack från en yta. Jag fattar noll. Just nu har vi problemet i aktern där det började som ett litet märke men som sprider sig. Kan det vara lack, vax eller vad? Först var min tanke att det var färgen men då skulle ju det som flagnar av vara i samma färg som båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 November , 2012 Då verkar det onekligen som att de lagt på klarlack när båten lackades om vilket vad jag vet är ovanligt när det gäller båtar. Kanske gjordes jobbet av en billackerare som gjorde på samma sätt som när han lackar bilar. Har du möjlighet att ta reda på vem som lackat om båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors Postad 23 November , 2012 Aha, så det kan vara lack! Jag vet att båten har lackats (målats om) på ett båtvarv som jag inte minns namnet på men kanske att jag kan ta reda på det. Det skulle alltså betyda att man måste försegla med lack, på något sätt. Frågan är ju bara vilken lack man kan använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 November , 2012 När lack släpper, oavsett om det är klarlack eller färgad lack, så är enda sättet att åtgärda det på ett bra sätt att slipa bort allt och göra om från början. Att försöka lägga på ny lack ovanpå den som släpper är som att försöka lacka på tejp, det ser snyggt ut tills tejpen släpper vilket den kommer göra förr eller senare. Försök ta reda på hur båten lackerades och med vilka produkter. Om du får tag i den som gjorde jobbet fråga vad han/hon har för tips om hur du bör gå tillväga för att få ordning på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors Postad 24 November , 2012 Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle lacka över det som släpper men man kanske skall försöka komma till en yta där det inte längre släpper och sedan åtgärda det. Ungefär som på samma sätt skulle man ju inte strippa en båt på alla färg för att man har ett problem på just ett ställe. Jag återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 November , 2012 Fast bevisligen sitter ju inte detta övre lager speciellt bra mot underlaget. Kanske är det bara just där problemen är nu men det troliga är nog att det är över hela båten. Slarvigt underarbete, produkter som inte gillar varandra, väder och vinds påverkan genom åren etc. Än så länge är det bara gissningar så vi får avvakta dina efterforskningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser