Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
matzs

Inombordare i segelbåt

Rekommendera Poster

Någon med erfarenhet av inombordare i segelbåtar? När det snart våras - och jag slår till på lämpligt objekt - vilka är era tips för mig att ta till, så att jag inte gör en dålig affär? Finns det några bra länkar på sidor med mer uppgifter? Tacksam för allt... /Matz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...19 fot eller 42 fot... Hmm, trodde kanske att problematiken kunde vara den samma oavsett storlek men så kanske det inte är? Vi pratar familjeseglare i storlek 7-9 m. Ett förtydligande då; har vissa motorer mer kända problem än andra? Vissa årgångar som är sämre? Båtar som gått på västkusten är generellt i sämre skick? Annat som jag bör ta hänsyn till vid mitt köp!! /Matz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...båda och (kan väl kanske anses som intressant för forumet - kända fel och brister på nya motorer!!) ...annars så är det begagnade motorer monterade i segelbåtar 7-9 m i prisklass ca 50-100 kkr som jag är intresserad av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att sjövattenskylda motorer rostar om de är körda i saltvatten, då är en som varit kyld med sötvatten via värmeväxlare ett bättre alternativ. En motor som är 25 år gammal kan inte betraktas som felfri, liksom inte heller resten av båten - förr eller senare går saker sönder, men precis som det stod i ett tidigare inlägg kan motorn gå i många år till. En väl underhållen motor har större chans att vara i bra skick än en som inte är underhållen alls. Att räkna upp vanliga fel på olika modeller är som att räkna upp vanliga fel på alla vanliga bilmodeller - det blir för mycket! När du hittat en båt du är intresserad av, titta på den, om du fortfarande gillar den och är osäker på vad du skall kolla på, anlita en besiktningsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Matz! Läs min tråd som heter: Artiklar om Båtmotorer. Kanske det kan det vara något för dig? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei har haft en segekbåt med yanmar motor i på 20 år uden nogen problemmer en gm1 dvs 10hk til en 27 fod aldeles udemærket og økonomisk arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag tar till mig er info, tack och bock.:-Tack /Matz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...