Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Hemingway

Radar

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Eftersom jag har för avsikt att segla halva jorden runt och inte kommer att passera något ställe där jag behöver masta av så kan jag i mitt fall bortse från olägenheten med att ha radardomerna placerade i masten. Har idag en Raymarin radar som jag funderar på att flytta upp domen något och sen montera en bredbandsradar längrre ner. Användning av bredbandsradarn i närområde och som ankarvakt. Raymarin radarn som långdistans vod överfarter. Skulle tro att min tankegång är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan...

Vid ett rigghaveri blir du av med båda anläggningarna. Kompromisser, kompromisser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har endast haft radar i masten och tycker att det funkar bra.. Skönt att inte ha en stång i vägen när man oftast förtöjer med aktern. 

post-15276-1394237331,6115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

coppertail

Givetvis är det så. Jag blir av med det om båten sjunker också. Skulle jag få ett rigghaveri så hoppas jag i alla fall att jag kan ta mig till närmsta hamn och köpa nya grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Crona

Jag håller med. Det räcker med dävertarna och gummibåten hängande i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft radar tidigare och har numera en Garmin HD 18 på stolpe bak i aktern..

Stolpen tycker jag inte är ivägen - den kommer dessutom passa utmärkt för en extra VHF antenn... (stoplen alltså - inte radarn)..

Funktionen på radarn är mycket bra det vi provkört (kör den av och till en hel del för att träna inför tillfällen när den verkligen kan behövas).. När vi köpte båten satt en Raytheon radar med RLC70 plottrar (tror jag dom hette) som vi körde en hel del på nattpass och jämförde då med AIS tranponders osv mellan Öresund och Läsö och det fungerade klockrent.. Upplevde inga problem med att masten skuggar då båten ändå rör sig lite fram och tillbaka hela tiden, även vid motorgång i lugn sjö.. Det är ju sällan så platt att man ligger helt still..

Detta inlägg skriver jag mest för att balansera upp dom som tycker att en stolpe är ivägen i aktern - det är inte något vi upplevt förutom att men möjligen kan luta sig lite mer mot pushpit på andra sidan.. Dock är ju inte vår båt jättetrång i varken sittbrunnen eller aktern iofs..

Ska bli kul att mer få hårdtesta elektroniken kommande sommar - förhoppningsvis på en tur till Skottland om allt går som vi hoppas..

post-3679-1394237331,8433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som båda lägren är lika nöjda. 

Ska sanningen fram är det inte seglingens vinna eller försvinna med radar eller inte. Varför vi skaffade radar var vår dim-noja efter att ha råkat ut för tjocka tre ggr på en vecka. Man känner sig så hjälplös utan annat än en tuta som ändå ingen hör.

Ska man inte segla i dimmiga områden klarar man sig bra med bara en radar eller kanske ingen alls. Då får man undvika att gå i hamn i mörker eller dålig sikt så är man ännu säkrare. Förlisningar sker nästan uteslutande nära land.

När man har radar ombord underlättas vakterna av att man ser fartyg en halvtimme innan och kan göra annat än att bliga ut över horisonten. Trevligare att läsa en bok, fixa lite att äta eller ta en tupplur en kvart.

Sitter radarn i en stolpe eller i masten är av underordnad betydelse. är det t.ex enklare att dra kablaget i masten så sätter man den där. För vår del blev det enkelt på hyllan  bak, sladden gick att dra  utan hål i skrovet eller masten.

Displayen blev därmed också flyttbar så den går att ha nere vid bingen om man så vill. Annars normalt under spruthuvan. Eller vid rorsmans plats (som mer sällan är bemannad).Det följde en lång sladd med radarn, därav möjligheten till alternativa platser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av att se RACONs känns ju lite out-of-date. Plottern ger ju den informationen så mycket bättre och idag har väl de flesta tillgång till mer än en plotter ombord. Det är betydligt vettigare att kunna få en detaljerad bild av föremål i närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Som forgus säger det ger ett komplement i dimma. Men jag ser också ett användningsområde och det de långa överseglingar man gör över Atlanten eller Stilla Havet. Med autopilot/vindroder och en äggklocka kan man faktiskt nattetid med en radar som har larmfunktion tilåta sig att slumra till 15 - 20 min. Med tanke på att crusingliners kan hålla en fart upp mot 40 knop är det en fördel att bi varnad i god tid. Även AISn har ju larmfunktion.

En pulsradar har ungefär en vertikalvinkel på 25 grader. Jag gjorde ett diagram och kom fram till att domen 3 meter över vattenytan ger ett första eko ca 14 meter framför domen. Teori och praktik är inte alltid förenliga så ta siffrorna med en nypa salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att crusingliners kan hålla en fart upp mot 40 knop är det en fördel att bi varnad i god tid.

 

Vad är en cruisingliner???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Gantika mena en catamaran.

Jag brukar kalla alla störrefärjor som går liknande Brittany-Ferries, Crusing lines

(fel kanske men så förstår jag) 

Dom här gör 42 knop.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/high-speed/normandie-express

Vad dom än heter ska man nog ha koll på dessa eller liknande.

Annars.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2051706/UK-ferry-crash-killed-skipper-caused-crew-chat-Halle-Berry-Catwoman.html

Men det här var ett tag sen,hemskt ändå.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Utveckla gärna detta och ge ett exempel på ett kryssningsfartyg med marschfart på 40 knop, det skulle vara enormt intressant.

post-10022140-1394237332,1406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en som tagits ur bruk, lite lik den du har lagt in bild på.(kanske är samma)

 

Men ss United states heter hon 

http://www.popularmechanics.com/technology/engineering/extreme-machines/4263478

Men två knops medstöm gjorde hon 40knop.(över grund)

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_United_States

En ångbåt, \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ />Lite troll mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

TSS United States är också ett undantag och hon byggdes som ett passagerarfartyg men byggdes med statsstöd som ett trupptransportfartyg åt US Navy. Sedan slutet på 60-talet ligger hon upplagd och hennes öde är ovisst.

Att använda henne som exempel är aningen felaktigt då dagens kryssningsfartyg definitivt inte håller några 40 knop.

post-10022140-1394237332,3421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Kan Du inte få in lite om KBV och Polisen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Mina herrar och damer jag trodde den här tråden skulle handla om radar men eftersom 2012 inte kan hålla sigt till tråden ursprung så tar jag bort den om 1 timma. Jag har redan fått de svar jag önskade och ser därför inge anledning att under hålla 2012.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förlåt jag känner mig delaktig 

ber om ursäkt

ska inte hända igen.crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Behovet av radar är nog minst vid korsningar av Atlanten o dyligt. Är i förhållande till yta inte direkt vältrafikerad. Däremot vid segling i Engelska kanalen i dimma kan den nog fylla sin funktion.

Är själv på g att inhandla en ny men detta endast pga att jag är en båtnörd o läser denna tråd med stort intresse.

Men att hävda att en radar skulle fylla ngn form av nödvändig funktion under normala omständigheter nä.. Det finns isåfall andra saker att lägga pengar på som är betydligt viktigare för säkerheten än en radar.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

blondbella

Under normala omständigheter behöver man givetvis inte radarn. Men under de onormala omständigheterna kan radarn fylla sin funktion.

Sen det där med att vara båtnörd är Du inte ensam om. I min båt finns det mesta av vad man kan önska i elektronik.

Över Atlanten kan man ta sig med en Jacobstav och timglas. Vikingarna hade förmodligen inte ens det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo det är ju det som är grejen med radar.

Nu är inte tanken att förstöra din tråd med petimetertjafs. Men kan hålla med om att jag utryckte mig ngt otydligt o tom felaktigt. Men jag tror nog att du förstår vad jag menar med normala förhållanden. (det är inte vid lunchtid en vacker sommardag)

Intressant tråd förövrigt för en båt/tekniknörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

blondbella

 

Ja jag förstår. Jag har inte sagt det tidigare men om man är så att säga ekonomiskt oberoende så ser jag att en pulsradar en bra bit upp i masten och en bredbandsradar längre ner skulle kunna kompletera varandra.

Pulsradarn kan ju t.ex. i Öresund dektektera RACON. Men RACON har ju ingen betydelse längre när man kommer nära hamn. (Nu tänkte jag på dimma och mörker)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Glad för din skull önskade att jag var där nu  men jobbar fortfarande på det... puuhhcheeky

Men yepp jag tror det vore en mkt bra lösning (hade nog gjort samma investering om jag var i mål).

En fråga finns det ngn tillverkare som erbjuder båda upplagd på en skärm inkl plot ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...