Gäst Hemingway Postad 20 November , 2012 Jag skulle vilja ha synpunkter på radardomens placering på segelbåtar. Stång på akterpulpit eller placerad på masten? Fäste med horisontalfunktion? Höjder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 November , 2012 Har radarn på SB sida på en hylla ungefär 3m från vattnet. Blev rekommenderad av säljaren och tyckte det var en bra placering. Skönt att slippa radarn vid av och påmastning det är tillräckligt struligt ändå. Räckvidden blir mindre än en bit upp i masten men den räcker så bra ändå. Fördel med låg placering är ju att man ser små grejer i vattnet som fiskeredskap och bojar lättare. Vi har en enkel billig Furuno och den duger gott. Man ser fartyg på 10 - 15M håll. En kust eller vindkraftpark på 20 M. Har inte någon möjlighet att luta radardomen men inte sett något behov. I täta dimman lägger man mindre vikt vid framfarten och mer på radarbevakningen så lutningen blir också mindre kanske. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 November , 2012 Jag monterade nyligen en Garmin 18HD med lutbart fäste på en 80 mm radarmast från NOA, som står på däcket direkt bakom sittbrunnen, masten är 2,2m. med snedsträvor. Erfarenheter. Den lutbara plattformen har jag inte fått användning av ännu (kört radarn hitills bara vid motorgång, men någon gång får jag säkert nytta att den går att luta). Upplever att däcket sviktar där fästet sitter, skall därför förstärka laminatet där, då det just där är enkellaminat som är 8mm. och att kabelintaget sitter strax intill. Fördel med RR-mast bakom sittbrunnen att jag kan dra dit en del andra kablar för VHF-antenn, AIS-sändare, belysning mm, En annan fördel är att jag når antennen och slipper ha radomen i Riggen. Båtens mast är redan tllräckligt otymplig att hantera då jag mastar på och av. Nackdel med denna placering kan vara att radarn strålar mikrovågor som är ohälsosamma i sändningsriktningen. som man nås av om man går upp på däck, Slår därför av sändning när man går upp) I sittbrunnen däremot är man dock utanför strålningsområdet så länge man är kvar i sittbrunnen. Räckvidden upplever jag som tillräcklig, och jag ser inte heller att båtens AL-mast skymmer radarbilden. Radarn är placerat ca en halv meter ovanför storseglets bom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2012 Vi har radarn i masten. Garmin GMR18 10 meter över vattnet ungefär. Inget ledat fäste utan fast montage. Och har inte haft problem av det när vi mastat av/på. Bara en kabel mer att koppla ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 November , 2012 Vi har inte heller nårgra problem med radar i masten. Den sitter bra där och är inte i vägen vid slag (vi har den på framkanten) som vi var rädda för. Har en bredbandsradar som inte avger någon hälsofarlig strålning att tala om. Lätt att ta av och sätta på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 21 November , 2012 Först vill jag tacka för svaren. Det där med placeringen har kanske också lite med att göra hur man seglar. Det finns ju t.o.m. de som har två radar domer. En för närstudier och en för lite längre distanser. Radarn har ju en max räckvidd till horisonten. Ju högre den sitter ju längre når den om effekten är tillräcklig. Ju högre den sitter ju mer tappar man i närområdet på grund av vertikalvinkeln på radarstrålen. Vid skärgårdsnavigering vill man väl oftast ha närområdet meden man vi atlantöverfarter vill ha den långa distansen, speciellt om man använder radarn som övervakare för andra fartyg. Ja det finns många aspekter att fundera över. Inte minst en kokt hjärna. Bredbandsradar har jag ingen erfarenhet av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 November , 2012 Vi är nöjda med den hittills men har inte provat på långa avstånd ännu. Där ska den vara sämre än konventionell radar. Vi har i sommar lärt oss hur den fungerar i närområden och där är den suverän. Man ser tom ekon av prickar. Vi ser också småbåtar i närheten så vi inte riskerar att segla på några fiskare i dimma tex. Nästa år ska vi kolla vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 21 November , 2012 Grattis ciaraud Som långseglare plockar man ju inte ner masten så väldigt ofta så jag kan inte se att det skulle vara ett argument för att inte ha domen i masten, men jag förstår dom som ska segla kanaler i Europa eller rör sig mycket inomskärs och fäller masten ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2012 Hur funkar en radar som bara är två till tre meter över vattenytan om det blir en våghöjd på två till tre meter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 November , 2012 Du får inga ekon i vågdalen men på vågtoppen fungerar radarn igen Har inte haft problem med radarnavigeringen i hög sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 21 November , 2012 Själv har vi problem att se små plastbåtar i grov sjö. För att vi får vrida ner gain pga seaclutter och då försvinner allt litet som är utan radarreflektor. Så att har radarn lite högre har sina nackdelar det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 21 November , 2012 Ju högre upp radarn är monterad destu större blindspot för du runt de egna fartyget. Men ju högre upp desto längre ser ju radarn. Så det beror ju lite på hur långt du behöver se. Ska du segla inomskärs eller utomskärs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 21 November , 2012 Poppe Om du läser vad andra skrivit så är det exakt det Du också skriver. I mitt inlägg den 21/11 visar jag det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 November , 2012 Tittar man i länder där radar på småbåtar är mer vanligt än i Sverige så verkar det som fler har den i masten än hos oss. Kan vara att vi tycker det är så kul att plocka ner masten på vintern. Att montera på masten är oftast billigare. Men pinne i baken är nog mer praktiskt och den praktiska räckvidden brukar inte bl så mycket mindre. Mindre blindspot också. När det gäller kardanhängda antenner så finns det mer eller mindre fantasifulla produkter av vilka vissa verkar vara mest skrivbordskonstruktioner. Med en normal vertial lobvinkel på 25-30 gr så är det tveksamt om man behöver en mekanisk konstruktion som förr eller senare krånglar. Man kan visa att man ser mer med en kardanhängd antenn men det går ju också att släppa upp båten då och då. I mörker har man utkik som ser lanternor, i dimma blir det ofta mindre segling. Men har man en aktermonterad radar så kan man förse stågen med en enkel anordning för att mauellt kunna luta antennen på långa bogar. Broadbandradar är i dag den särklassigt bästa radarn för fritidsbåtar pga sin bättre upplösning. Har man möjlighet att jämföra praktiskt så är skillnaden mycket tydlig. Enda nackdelen är att man inte väcker RACONs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 21 November , 2012 Funderar på om det optimala vore en traditionell radar högt i masten och en bredbandsradar längre ner för den som långseglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 November , 2012 Eftersom tråden har börjat handla om val av typ: Pulsradar eller Bredbandsradar ...så lämnar jag här mitt bidrag. Jag blev intresserad om jag valt fel typ av radar pga avanstående resonemang och sökte lite hittade denna info.....se länk: http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20100819/pulsradar-eller-bredbandsradar En i mitt tycke objektiv jämförelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 November , 2012 Vi har fått höra av en långseglarkompis att pulsradar är bättre vid långa överfareter. Man ser squalls och andra fartyg tidigare och kan anpassa sig i lugnare takt för vad som kan komma. Men vi har en begränsad batteribank och seglar inte så jätteofta över världshaven. Ska man långsegla i huvudsak och har mindre el-ångest så kan nog en pulsradar vara ett bättre val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 22 November , 2012 Jag tackar Hasse för den utförliga artickeln och det stärker mig ännu mer att långseglare är optimalt rustade med en pulsradar högt i masten kompleterat med en bredbandsradar längre ner. Detta är ju givetvis en energi och kostnadsfråga. För min egen del kan jag starta en 7 KW genrator och det bör ju räcka för det mesta i elektronikväg utan att äta för mycket av acumulator kapaciteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 22 November , 2012 Radarn placerad akter om riggen är en kompromiss. Det finns absolut ingen fördel rent radarmässigt som vissa här verkar vilja påskina. Riggen skuggar ofrånkomligen radarn. Därmed inte sagt att det syns uppenbarligen på ppi:n. Störst nackdel blir det i en trång prickad led. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 22 November , 2012 coppertail Uppträder detta fenomen både hos pulsradarn och bredbandsradarn? Hur förhåller det sig då med förstagen om domen är placerad i masten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 22 November , 2012 Tänk dig radarn som en strålkastare istället. Står du då på akterdäck och lyser föröver kommer masten att skugga föröver (samt att ljuset reflekteras åt sidan och tillbaka av masten). Står du för om masten och lyser förbi förstaget får en liten skuggning. Blir precis samma med radar. Problemet minskar med större antenn då den lyckas lysa förbi hindret (mast eller stag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 22 November , 2012 Paliswe Jo jag förstod fullständigt skuggningen av masten. Frågan är bara om jag monterar domen så högt i masten så att avståndet mellan domen och förstaget blir säg 0,5 - 0,8 meter. Hur blir då inverkan av förstaget på en pulsradar respektive en bredbandsradar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 November , 2012 Strålkastar exemplet är bra. Ju högre strålkastaren är ju mörkare nära båten. Normal pulsradar har en vertikalvinkel på ca 20-25 grader. Ekon mycket nära båten, bojar, småbåtar, exv. lyses över och inga ekon syns. Lågt placerad, närekon syns tydligare. Seglar du mycket till havs hög antenn. Skärgårdsnavigering låg antenn. http://lasselundell.se/decca.html http://www.bnmarin.se/marin/radarantenner http://sv.wikipedia.org/wiki/Radar#Antenntyper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 22 November , 2012 Lasse Återigen en pulsradar högt i masten och en bredbandsradar lägre ner på masten......eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 November , 2012 Kombinationen av en konventionell radar i masten och en broadband på pinne i aktern bör bli perfekt. Men, det har varit problem att kombinera broadbandradarn med vanlig radar så kolla upp det. Har man mesanmast så är det nog annu bättre med en konventionell radar där, gärna en 6 fot antenn och en broadbandradar på stormasten, inte allt för högt upp. På överseglingar kan man köra den högt placerade radarn inställd för att bara svepa då och då, då blir strömförbrukningen väldigt liten. Personligen härstammar jag från en tid då radarn bara kördes i dimma på öppet hav, i övrigt förlitade man sig på vanlig utkik. Det mest perfekta kanske skulle vara en 10cm radar i masten. Resonemanget att en akterlig placerad radar skulle se tex prickarna sämre i en farled stämmer inte. Vi körde två båtar samtidigt med olika placeringa av radarn och båten med radarn akter kunde köra slalom mellan prickarna medan den andra fick hålla sig mitt i farleden för prickarna försvann i blindspoten. Båda apparaterna var konventionella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 November , 2012 Har ingen erfarenhet av bredbandsradar. Skall skaffa en när jag kan köra den i en PC med navprogram. Jomenvist går det att köra pulsradar inomskärs om man vet nackdelarna. Haver gjort det sen 60-talet. Sliter nu på min 4de radar. http://lasselundell.se/pcnav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 22 November , 2012 Tack för Era synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 November , 2012 Nu har vi inte så stor kunskap om radarn men nytta har vi haft ett par gånger. Ena gången undvek vi att kollidera med en ljusboj som var släckt. En högt placerad radar hade inte underlättat. Har heller inte märkt nån skugga pgammasten. Vill man ha radarn i masten kan man ju sätta den lite lågt ändå. Nån nyttaav en hög placering har jag svårt att se. Fjärran objekt som tex små båtar har man inte nån nytta av att se. Väder på stora avstånd ser man då de ligger högt. Att en radar tre meter över vattnet skulle missa något har jag svårt att tänka mig. Det man missar är isåfall små föremål som hamnar under radarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 22 November , 2012 Finns en överlägsen fördel med pulsradar och det är att den aktiverar Racon-fyrar vilket är bra om man gör insegling från havet eller längs kusten och vill verifiera och se tydligt var rätt fyr står om det finns flera som är snarlika. se bofogad länk. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Ny-bredbandsradar-med-begransningar/ Att jag valde bort alternativet att placera min pulsradar i masten är att jag upplever det bökigt att hantera masten vid av och påmastning, 19m lång med massor med linor och stag och rätt tung redan, samt att det inte finns plats med så mycket mer kablage (skyddat inne i masten). GMR radarn har dessutom 2st kablar (ca 7 resp 9mm tjocka) varav den ena har en modularkontakt som är känslig eller svår att byta ut. Det är en HD-radar och jag kan se prickar små båtar mm, bara de är längre bort än ca 30 m, men troligvis inte lika bra som med bredbandsradar. Har hittils bara upplevt att det som är bekymmer är mycket stora objekt typ ett tomt handelsfartyg med sidan mot, att det då bländar radarbilden rätt mycket. I Vilket fall har jag köpt radar av 3 anledningar. 1. Dimma, se andra båtar, och deras färdriktning (komplement till AIS) 2. Verifiera inseglingsfyrar, lättare hitta prickar och sjömärken på håll, avståndsbedömning. Upplevde innan (då jag saknade RR) att just det kanske är mesta nyttan då märken på avstånd längre bort än en distans ofta kan vara svåra att se med bara egna ögon. 3. Redundans/komplement till GPS med bla owerlay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 November , 2012 Ursäkta sent svar. Eftersom bredbandsradar (ännu) inte är godkänt för yrkesbruk inskränker sig mina erfarenheter av dessa apparater till en demokörning i en hamn en kväll. Jag skulle själv välja bredbandsradar om jag fick. Problemet med SART:ar och RACON:s är nog för de flesta ganska försumbart i praktiken. Allt beror ju somsagt på hur man tänkt använda sin utrustning. Någon dissade min teori om pushpitmonterad radar vs, mastmonterad i en trång prickad farled. Påstående. Med samma båt och samma radar men med två olika operatörer kan den ena få Ölandsbron att försvinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser