Forsberg78 1 Postad 20 November , 2012 Hej Bakre avgaspackningen hadde gjort sitt och började pysa i slutet på sommaren. Vid demontering av avgaslimpa så ser jag att 4:e avgasporten har tagit reält med stryk av saltvattnet, efter lite putsande och slipande monterade jag dit nya packningar för att kunna njuta av den sista tiden av sommaren med det blev inte mycket bättre, den pyste lite fortfarande. Nu har jag demonterat avgaslimpan igen och då fick jag med gängerna från den 4:e avgasporten ut på bulten= toppen måste renoveras allt byte till bättre begagnad. Tittade även lite extra på avgaslimpan som är av märket OSCO och det finns ju inte en tendens att det funnits någon skiljevägg i limpan ens från början, är det så på OSCO limpor? En fråga är, idag sitter det en 405 topp på, skall jag försöka få tag på en bättre begagnad 405:a eller går det bar med några andra toppar oxå, tex 531? PS. Motorn sitter i en Flipper 700 med 280 drev Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 20 November , 2012 Hej Dettta är väldigt vanligt. Jag skulle lämnat in toppen (om den går bra för övrigt) för att fixa gängorna och svetsa upp godset på fjärde porten. 531 toppen tror jag inte passar rakt av, och det är främst vattenpumpen som är annorlunda (här får gärna någon rätta mig om jag har fel) Kolla med ett företag som heter dixxner, eller ett annat företag som heter profog. De är duktiga svetsare i alulminium. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg78 1 Postad 20 November , 2012 Hej Den går bra för övrigt (kan ju ioförsig alltid gå bättre men). jag funderar på vilket som är mest prisvärt, lämnar man in den så tar man väl och slipar in ventilerna samtidigt oxå. Tittar man runt lite på blocket så ligger dom allt ifrån 1000 lampen upp till 3000. Nu har jag inte testat kompet i cylindrarna, men som sagt den gick hyfsat innan detta hände. Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabergljung 1 Postad 20 November , 2012 Hej Andreas ! Lustigt för jag bytte toppen en gång med samma fel som du beskriver nu. (Min gammla båt) Jag läste in mig noga på detta men kan ha glömt en del nu, men minns jag inte fel så sitter det orginal 531 topp. Men det passar med en 530 topp som sitter i alla B23:or det som skiljer är endast 3hk tror jag. Och det passar rakt av med att bara flytta över alla marina delar till en topp från en B23:a finns från 200kr och uppåt beroende på skick, och om jag inte minns fel så reder väl du ett byte själv. MVH Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabergljung 1 Postad 20 November , 2012 Såg att dom har nog blivit lite dyrare nu 1000:- får man nog ge /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg78 1 Postad 21 November , 2012 Hej Enligt en lista jag har från VolvoMan här på forumet ( http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/VP2.html ) så är det bara 145 A och B som har 405 topp, men det spelar mindre roll just nu. Tanken är att om jag köper en bättre begagnad så kanse man kan tjäna någon hk om hittar någon annan topp tex: 531 har väll större kanaler och större förbränningsrum? men passar den rakt av? Själva bytet tar jag hand om själv, man lär sig mera då tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 21 November , 2012 Alla 398/530 & 405/531 toppar passar med samma block, insug och avgasrör, däremot kan saker som spridarhål för K-jet insprutning vara eller inte vara borrat och temperatursensor kan ha olika gänga. En 405/531 bör ge några hästar extra främst tack vare en bättre flödande insugskanal än den i 160/398/530. På bilsidan pratas det om ~5hk, men varierar säkerligen rätt mycket beroende på övriga delar. Det finns även en topp som heter 631, sitter på B230K. Inte kompatibel med övriga B17-19-21-23-200-230 p.g.a. skillnader i kolvar/förbränningsrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser