Freeonboard 0 Postad 19 November , 2012 Jag har ett Mercruiser Alpha One-drev. I somras bytte jag propeller till en annan, köpt på Propellertrim i Stockholm. De gav mig en låsbricka till propellern som inte är original utan rostfri och i tjockare material. På den förra brickan kunde man pressa ner vingarna nästan med handkraft, den här gången fick man hamra lite lätt med en mejsel. Och nu problemet: jag får inte upp vingarna igen för att ta av propellern. Tänkte måla den eftersom originalfärgen var helt värdelös. Kollar man lite på webben, t ex bifogade bilden (obs annan motor/drev, men principen densamma), så ska man kunna få in ett mejselhuvud under och bända upp. Det funkar inte för mig: dels sitter mutter och vingar så djupt att man inte kommer under vingarna och inte får något häv med mejseln och dels är materialet i brickan så stumt att man knappt kan rubba det. Vad tusan gör man? Försöker slå av vingarna med huggmejsel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 19 November , 2012 Min erfarenhet av låsbrickor av den typ Du visar är att när man böjt vingarna ett antal gånger är materialet så försvagat att det finns risk att vingarna går av. Jag skulle nog byta låsring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 19 November , 2012 Nog kan du väl komma åt med en polygrip och bända upp vingarna? Lite envis får du väl vara... Du kan även prova att dra muttern lite men tänk på att ha mothåll med en planka eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2012 Kan du böja en skruvmejsel till ett L så du kan tvinga in spetsen med navet som mothåll? Mejslar av lite sämre kvalité brukar gå ganska bra att böja till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 19 November , 2012 Skaffa en Dremel (eller ClasOlson/Jula-kopia). Med deras små slipstift kommer man åt på de flesta krångliga ställen. Å maskinen är bra till mycket annat så den kommer nog att bli en favorit i verktygssamlingen. Tar så lite ström så den går att köra på 220-invertern ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 19 November , 2012 Tack för kluriga tips alla! Bildspel: Nja, vingarna är ju nervikta så det finns ganska lite att greppa runt. Lite dåligt med manöverutrymme för en polygrip men jag ska prova. Flintstone: Ett eget litet verktyg skulle nog hjälpa. Ska kolla om man kan banka till spetsen på en mejsel! Lintott: Dremel verkar mycket smartare än huggmejsel. Om inget av det ovan funkar så får jag fixa fram en sån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 November , 2012 Håller förövrigt med Lintott, även om du löser just detta problem på annat sätt så rekommenderar jag dig att skaffa en Dremel eller motsvarande. Det är ett extremt mångsidigt verktyg! Jag har en batteridriven som är otroligt smidig, samt Clas Ohlsons billiga sladdrivna. Den senare är inget vidare så priset speglar vad man får i det fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 20 November , 2012 Biltema har en del bra brytjärn som är perfekta för mariga sprintar eller brickor runt propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 20 November , 2012 Tex dom här? http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Brytjarn-4-st-20343/ Se bra ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 20 November , 2012 Tack, en sån skulle sparat en hel del tid i somras när jag satt med en rasp för att förstora ett hål i instrumentbrädan. Nu vet man bättre. Vad är det som gör Ohlsons variant mindre bra? Klarar de verkligen att äta sig igenom rostfria brickor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 November , 2012 Just den CO-modell jag har är allt annat än gedigen. Byggprecisionen är tveksam och motorns styrka lämnar mycket att önska. Jag har för mig att den kostade typ 250 kr så jag hade ju inte så stora förväntningar på den. Den är några år gammal så de som säljs nu kanske är bättre. Anledningen till att jag köpte den var att jag fick den batteridrivna Dremeln av min kära sambo och kände att det skulle vara bra att ha en sladdriven för de jobb som kräver körning under lång tid. Dessutom passar inte den batteridrivna till alla tillbehör som t ex frästillsatserna. Det är inga problem att såga sig igenom rostfritt bara man kommer åt. Med slipstift får man nog ha tålamod men med kapskiva går det riktigt lätt. Jag hade ett antal genomgående M4-skruvar i rufftaket på en båt som jag inte tror kunde ha kapats på annat sätt utan att förstöra inredningen. Mvh Fred EDIT: Kollade COs hemsida nu och de har inte kvar den modell jag har. Den som säljs nu kostar 299 kr och då följer det med en hel del tillbehör. Hur den modellen är kan jag inte svara på men bara att det följer med en flexibel axel är ju väldigt attraktivt! 5 års garanti gör inte saken sämre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 20 November , 2012 De här slipskivorna avverkar rätt bra vid kapning av skruvar mm så de borde funka på låsbrickan http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/product/2766/185/kapskivor/kapskiva-24-mm-%2820-pack%29/ Kommer du inte åt med skivor så finns det slipstift. Aluminumoxid fungerar på rostfritt http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/category/2746/slipstift-av-aluminiumoxid/?page=1&acc_ccat_id=5301&acc_sub_ccat_id=3023&acc_mat_ccat_id=3054 Ska du fila upp fler hål i instrumentbrädan så är de här sandpapperstrissorna bra http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/category/2775/slipband/ men var försiktig för de avverkar snabbt i glasfiber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 20 November , 2012 Tack för bra genomgång Lintott. Nu ska jag ge mig på den där brickan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 November , 2012 Ska inte brickan återanvändas? Alla svar har gått mot att slipa av delar på brickan, kan inte vara så svårt att böja till ett verktyg som går att lyfta upp nervikta vingar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 20 November , 2012 Flintstone skrev bla: Kollade COs hemsida nu och de har inte kvar den modell jag har. Den som säljs nu kostar 299 kr och då följer det med en hel del tillbehör. Hur den modellen är kan jag inte svara på men bara att det följer med en flexibel axel är ju väldigt attraktivt! 5 års garanti gör inte saken sämre! Jag köpte en sån häromdagen. Har en inbyggd gasolhink av polyester i båten som är alldeles för hög för att kunna byta flaska på ett bekvämt sätt. Försökte först ta bort den men genomföringar och annat elände satt som vanligt nästan oåtkomligt och sen visade det sig att genomföringen var limmad med Sikaflex för att vara extra tät så då återstod inget annat än att köpa ett multiverktyg hos Classe och försöka med det. Var beroende av att maskinen var ganska liten för att kunna komma åt på alla sidor och där passade den flexibla axeln in perfekt. Köpte för säkerhets skull några extra kapskivor av märket Dremel innan jag for iväg till båten. Tror det var 6 kap-skivor med i paketet. Innan jag sågat ett spår i ena sidan på boxen var dessa slut. På med en av Dremels egna, och se, den räckte till allt som var kvar och gick som en kniv igenom plasten. Maskinen gjorde vad den skulle men de medskickade kapskivorna var inget att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 November , 2012 ChristerN, Hur kändes kvalitén på själva maskinen? Tillbehör bör man köpa Dremels original, de håller långt mycket bättre än kopiorna. Sorry för OT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 20 November , 2012 Bra poäng Kalle men nej, jag ska slänga den och byta ut mot en originalbricka för 20 spänn. Bra mycket lättare att hantera när propellern ska på igen som en bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 20 November , 2012 Köpte en billig slipmaskin på Rusta. Totalt värdelös. Glapp i noslagret så kapskivorna voblade och gick sönder. Slängde skiten och köpte en Dremel original. Man får vad man betalar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
galatease 0 Postad 21 November , 2012 Man kanske kan försöka med en nyckel som faktiskt är gjord för ändamålet? http://www.drev.se/default.aspx?main=/propellernyckel-p-567-c-461.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 21 November , 2012 Minsann, undrade just hur verkstäder gjorde och där var svaret. Spännande också att den där saken kostar lika mycket som ett eldrivet multiverktyg på Clas Ohlson. Tack för tipset! EDIT: verktyget kostade en hundring mer än COs Dremel-kopia. Haha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 21 November , 2012 , genialt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 22 November , 2012 Jag förstår inte problemet. Jag har demonterat ganska många proppar och denna lösning fungerar alltid. Se bif. paint skiss (det röda är en polygrip och det svarta är prop+mutter/bricka...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 22 November , 2012 Tjena Jag har samma bricka som du och alpha one också . Det går bra med Biltemas mellan stora polygrip . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 23 November , 2012 All_to_slow: problemet var att brickan i rostfritt var mycket svårare att böja upp/ner vingarna på än den tidigare (som dessutom hade små flikar man kunde greppa med en radiotång) . Jag ska iallafall prova med polygrip och annars skruvmejsel med böjd spets. Något av det borde väl funka. Torgny: tack, stärker All_to_slows argument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 24 November , 2012 Du har polygripen lite öppen så att säga . Får öka mellarummet mellan käftarna .När du nyper till försök att få tag med insidan på käftarna så att nosen på brickan hamnar i räfflorna på insidan av tången och böj sakta båkåt man får prova några gånger . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 26 November , 2012 Om man gör som Torgny (och jag) menar så spelar det nästan ingen roll vilket material brickan är gjord av. Med en vettig polygrip och lite övning så ska det gå på ett par sekunder. Kläm ihop samtidigt som du trycker polygriphandtaget lite så viker sig brickan åt rätt håll samtidigt som du kan klämma hårt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freeonboard 0 Postad 26 November , 2012 Japp, funkade. Hade tyvärr en lite för stor polygrip så jag slant en massa gånger innan jag lyckades. Tack alla som engagerat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 November , 2012 Gött att det ordnade sig! Det kan vara fantastiskt frustrerande när grejer sitter fast...tro mig, jag fick min beskärda del av frustration när jag försökte få ur sprintarna som håller powertrimcylindrarna i mitt VP-drev! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 27 November , 2012 Övning ger färdighet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser