Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Sagitario

Batteri vinter?

Rekommendera Poster

Åter till denna fråga som verkar ha tusen svar. Jag har två batterier, tänker låta dom sitta kvar i båten som står i lada och ladda någon gång i januari. Ok?

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hel ok

Ett på hösten fullddat batteri bör klara sig hela vinten om batteriet i sig är ok.

Du kan ju roa dig med att mäta spänningen på respektive batteri innan du laddar i Januari. Koppla loss kablarna från batterierna och isär dem så du är säker på att inget tjuvdrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge batterierna är friska och hålls uppladdade så klarar de många minusgrader. Tänk på alla bilar som står ute över hela vårt land med batterierna kvar i motorrummet, inte minst uppe i norr med mååååånga minusgrader. Inte skadas dessa batterier. Nyckeln är att batterierna är fullladdade så minst en uppladdning, gärna fler, under vintern för att kompensera för självurladdningen är nödvändigt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterier klarar kyla bra, det sämsta för ett batteri är ståendes på ett betonggolv i ett pannrum, då dödar du batteriet betydligt fortare, kyla är absolut inget problem bara det finns kräm i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när TS fått svar han är nöjd med kan vi kanske låta tråden spåra iväg lite.

Just det där med betonggolv har jag funderat på...finns det någon vetenskap runt om, och i så fall varför, ett betonggolv dödar batterier? Jag har av någon anledning i ryggmärgen att aldrig ställa mina batterier på betong. Varför vet jag inte men jag har något minne av att ett batteri som förvarades på golvet i kallgaraget för många år sedan dog fullständigt. Kanske var det en tillfällighet...

Någon som vet ifall det finns några märkliga egenskaper hos just betong som är skadliga för batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Som alla skriver håll ackumulatorerna fulladdade(inte batterierna). Det sker en viss självurladdning i ackumulatorer som får stå. Ett tips en laddare för motorcykel ackumulator fungerar mycket bra som underhållsladdare och kan vara inkopplad hela tiden. Den låga laddströmen överladdar inte. Jag testade det i en husvagn flera vintrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är armeringsjärnen i betonggolvet som gör att de laddas ur. Blir magnetiska fält som snabbt suger ur kraften ur batterier. De stendör.

Om man vrider batterina 45 grader så kommer de att hamna snett mot armeringsjärnen och då tar magnetfälten ut varandra och då håller batterina laddning något bättre.

Bara ut och prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med betonggolv är en myt.

troligen just för att man förr skulle ta in och förvara batteriet varmt och ställde det i ett riktigt varmt pannrum. På ett betonggolv....och ja, då självurladdade batteriet av värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det skillnad på batterierna förr eftersom de skulle tas in i värmen eller var det allmän okunskap? Dagens batterier mår ju bättre om de förvaras kallt (när de är fulladdade).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

nbottning

Tack för att tog oss ur myten om betonggolv. Min båt står hela vintern på ett uppvärmt betonggolv och nu är jag inte längre oroad av att den helt säckar ihop till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh jag tänkte en sak och skrev en annan :-) skulle alltså som i okunskap, och troligen sker det ganska ofta fortfarande. Och jag har vänner som vägrar låta bli att ställa batteriet på något i garaget. Det liksom bär dem emot. Man vill nog tro på det där mystiska betonggolvets krafter...

Som skrivits redan så gäller fulladdat och kallt.

Problemet är ju dåligt laddat och kallt, då fryser batteriet sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ojoj... jag törs inte säga, men just golvvärme, betong och armerad plast, ja då vet man aldrig vad som kan hända!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

För att inte tala om magnetfälten som kan uppstå i plåtväggarna till hallen där vi förvarar 6 stycken segelbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat

Någon som vet ifall det finns några märkliga egenskaper hos just betong som är skadliga för batterier?

Ja visst är betong skadligt för batterier, speciellt om man släpper dem från 1 meters höjd så verkar betongen skadlig på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myten kommer från en tid då plast ännu ej var uppfunnet och batterikärlet var av trä tätat med beck. Ställde man batteriet på fuktigt golv kunde batterilådan bli rötskadad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Är det någon som vet om de så kallade cury linjerna (Vad det nu är) har någon inverkan så att man behöver förvara ackumulatorerna i en viss riktning? (Nu jävlar är jag ute på hal is.)wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste detta på Batteriexpressen. Om det stämmer får andra avgöra:

Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Tess

Ungefär vad forgus31 skrev, men det är alltid bra med ett förtydligande. Om inte annat håller det tråden igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemingway:

Tycker mitt citat var lite tydligare wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Forgus 31 kanske inte citerade utan tog det ur sitt minne. Han är oerhört kunnig den grabben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Tess & toaen

Äggsagt vad jag skrev i mitt inlägg, det är bra med ett förtydligande.

forgus31 är i det närmaste en Äggspärt.

Var jag lustig nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen:

Mindes lite jag också, nämligen att jag hade sett det jag citerade någonstans tidigare. laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

toaen

Tack Du är som alltid en ärlig själ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så mycket har du i alla fall förstått. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Jag är ju Bohusläning, och ve här ude, ve sôm hör te näse å fjolarnes fôlk ve skräpper aldi - ve sier sôm de e

Och det kan ju ge en viss spänning i livet.

För ett batteri - förlåt akumulator - är ju vilospänningen

fulladdat 100% 12,72 Volt

50% laddning 12,38 volt

och helt tomt 11,92 Volt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att du visade att det fanns ett korn av sanning i myten som motvikt till de som försöker göra sig lustiga på andras bekostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

toaen

Jag har märkt det. Jag satt på en ljugarbänk vid en lanthandel och mack och åt glass. Jag tror det var längs E6 någonstans vid Tanum. Vid sidan om satt två gamla sjöbjörnar i 75 års ålder och vi började språkas. Dom hade varit feskare och då råkade jag nämna hur gött de va och kunna köba färska räkor. Gubbarna tittade könstit på me och sa. Reker de köber en Pandalus på ICA för 69 kr/kg, de i hamn för 300 kr/kg e bare för turister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...