Slowrider 65 Postad 18 November , 2012 Hej. När jag körde motorn en sista gång i år för att frostskydda kylsystemet såg jag att det bubblade lite vid en av spridarna. Jag har aldrig ägt en dieselmotor förut och har därför väldigt lite erfarenhet av dessa motorer. Jag har försökt leta information på nätet men inte hittat riktigt det jag söker svar på, nämligen om jag kan åtgärda detta själv. Jag är ingen VP tekniker och har inga specialverktyg att tillgå utan bara en diger verktygslåda och ett brinnande intresse att lära mig mer. Någon här som kan peka mig rätt och/eller vet hur detta skall göras skulle verkligen vara till hjälp, och jag kommer att vara evigt tacksam:-) Det är ju ett par dagar kvar till nästa sommar så jag har lite tid på mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 November , 2012 Bubblar det, och det är, diesel så skruva åt lite hårdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 19 November , 2012 Bubblar det runt spridaren i toppen eller vid bränslerörets anslutning till spridaren ? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 20 November , 2012 Hej! Tack för svaren, jag får försöka ta en bild och peka på vart det bubblar, det är svårt att beskriva. Återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 29 Januari , 2013 Hej igen! Nu har jag varit och fotat lite i båten, har tagit en bild jag hoppas visar de som begriper vad problemet är. Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 29 Januari , 2013 En bild till! Är detta måntro en mutter man kan känna på lite eller är det aja baja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Januari , 2013 Är det diesel som läcker ut och du har tur, kan det vara så att komperssionen trycker upp lite bränsle mellan kopparhylsan och insprutarmunstycket. I så fall kan det räcka med att du efterdrar muttern du visar i bild 2,. Det är väl den som trycker ner och håller insprutaren? Alternativt är att lossa insprutaren och kolla den och kopparhylsan. Men då skall du först tappa ur kylarvätskan ur motorn så att inte den rinner in i motorn om kopparhylsan är lös. Om den lös kan det istället vara kylarvätska som pyser ut vid spridaren. Detta är mina tips, men jag är bara en glad amatör som haft en sådan motor för många år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 30 Januari , 2013 Hej! Tack för svaret, det gav mig lite mera att fundera på. Jag tror det är diesel som bubblar upp, men jag är inte säker... Jag får helt enkelt prova att dra muttern lite försiktigt och se vad som händer. Jag tror inte jag plockar isär den själv, vet inte vad som händer då och vill inte riskera att behöva riva hela motorn. Eventuellt skall jag ta dit en VP gubbe senare i vår och kolla över motorn lite ändå, måste bara kolla plånboken först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 30 Januari , 2013 Prova att försiktigt lossa på muttern på bilden 1/8 varv, (den som klämmer fast spridaren). Dra sen fast den igen med en momentnyckel inställd på 2kpm (=20 Nm). Dra sakta och använd ömsevis ökande och ömsevis reverserad riktning för att uppnå detta moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 30 Januari , 2013 Hej! Ok, det var ett utförligt tips, skall prova detta och se om det hjälper. Jag gissar att det i annat fall blir att plocka isär och renovera. Nyfiken fråga, är det skadligt att köra motorn med ett läckage som detta? Kan tillägga att den vätska man ser på bilden är det som hittils läckt ut under förra sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 30 Januari , 2013 Är det så pyttelite, och du trots detta lägger märke till det, så betyder det i stort att du har en 2003T som är väldigt tät och borde funka bra många år till utan problem. Skruva inte i onödan på en dieselmotor som inte läcker vätskor och går bra. Du bör däremot fundera på att byta bultarna som håller avgasböjen. Denna är sjövattenkyld, och korroderar så småningom sönder. Har då bultarna rostat fas alltför svårt kan de gå av då man försöker lossa dem. Lossa en bult i taget, (försiktigt, knacka på dem med hammare och rucka hit och dit om de sitter fast), skaffa nya varmgalvade, smörj gängan med antikorrosionspasta och dra fast igen. Men det tar nog minst 20 år från ny om båten levt sitt liv i Sverige, dvs några månader om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svison 0 Postad 30 Januari , 2013 Jag hade samma problem för två år sedan ! Jag tog ur spridaren och upptäckte en radial repa i botten på hylsan. För att slipa bort repan limmade jag fin smärgelduk på en passande hylsa från hylsnyckelsatsen med en mutter i. Därefter satte jag på en förlängning på hylsan och sedan var det bara att slipa lite försiktigt med borrmaskin, torka retnt i hylsan sedan dit med spridaren och rören.Lätt som en plätt och snustorrt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser