Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
crabfish

Strategi för säkrare fritidsbåtsliv

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Kalman

Jag gör på samma sätt, om inte annat är det en sport att sitta med sjökortet och plotta sin resa från Kanarieöarna till Barbados. Det vore ju i det närmaste genant att hamna på Trinidad om man har sagt till frugan att hon ska få se Barbados. Men jag medger att jag tjyvkikar på plottern ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Excel319

Får kanske definiera exakt. När jag  inte har något farligt i närheten, andra båtar och grund eller grynnor så är det exakt några hundra meter. Men när grynnan riskerar att slå i kölen med en meters marginal måsta jag veta exakt var jag är.

Så exakt är exakt precis så mycket som situationen just kräver exakt då det gäller.

laugh

Nu skall jag bli allvarlig och berätta att i våras när jag seglade, ja, vi gick för motor, och skulle in till Oskarshamn så tog vi inre vägen av någon anledning. I höjd med Figgeholm, se bif sjökortklipp, Där var det bokstavligt talat metrar mellan grunden. På värsta stället skulle inte två båtar kunna mötas, i vart fall inte under segel. Där gällde det att veta exakt var man var! På metern! Fast det var intressant och spännande. I hårt väder hade vi inte kunnat gå där. Å inte på natten.

 

Hemingway.

Annars har jag hört att man bara seglar ner till kanari holmarna och svänger höger så hamnar man på Barbados. Eller har jag fel?

Men allvarligt. Om du seglar där, inte 17 plottar du varje dag? Jag skulle nöja med att anteckna positionen. Inte rita in det på plotterkort. Fast vad vet man, kanske en kul syssälsättning tills man kommer in på riktiga kort igen?

 

 

post-22282-1394237321,3895_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalman

Jo jag kan förstå att det kan se ut som ett skämt, men det var lite mer allvar bakom. Det är lite av en sport att upprätthålla färdigheterna med astronomisk navigering. Att ortbestämma med kronometer och sextant (inte sex tant) och jämföra hur rätt eller fel jag hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjena Hemingway.

Menar du att du kan det på riktigt  det här med att bestämma position med sextant och tidur?

I så fall lyftrer jag på hatten för dig. Å har du verkligen seglat mot Barbados och missat Trinidad? Då lyfter jag på hatten igen.

Jag har nämligen övat lite på att ta solhöjder med sextant och läst lite kurser. Hajar principen. Men jag fick ta av mössan för jag hamnade i Domkyrkan med positionen! Skämtar. Men jag insåg att jag kan inte läsa av tillräckligt noga när båten gungar och därigenom få en position som är noggrannare än min döda räkning. Så jag har gett upp.

Sedan kom GPS å då är det int ens lönt längre. Om jag skall till Västindien så tänker jag hyra båt där istället. Men risken att bli rånad i Trinidad lockar inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalman

Som jag sa. Jag tycker det är kul att navigera på båda sätt och se hur duktig jag själv är. Dessutom ser jag det som en förvisso grovhuggen reserv om GPSn lägger av vid överfarter på de stora haven.

När och om jag nu seglar över Atlanten en 5 gång nästa år, ska jag även testa den gamla metoden med jacobstaven och astrolabiet. Inte för att det på något sätt tillför navigeringen något men det stillar min nyfikenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kommer från ämnet rejält.

Men astrolabiet och jakobsstaven samt vikingarnas sten á lá yrvind duger endast om du ligger på samma latitud. Å det är ju den kortaste vägen som alla vet.....fniss...

Men kul grej.

När drar du? Jag kanske ångrar mig och ber att få gasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalman

Om inte joden drabbats av värmeslag eller andra otrevligheter och jag har liv och hälsa i behåll så är planen att dra senast 1/4, om möjligt tidigare.

Målet är Filippinerna och där tänker jag ägna mig åt chartersegling med mig som skeppare. Jag har nämligen redan hus där som en fast punkt i tillvaron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt anser du detta har med denna tråd att göra?

Skapa gärna en egen tråd så kan vi följa dina bravader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Äsch Crabbis...

...var inte så stelbent. det är jag som förledde honom och gick utanför tråden.

Vad gör det.

Men okej, tillbaka till säkerheten.

Ett förslag. Kan Transportstyrelsen lägga ner  ett antal dyra och dumma och onödiga undersökningar och lägga pengarna så att alla kan få gratis sjökort till sina plotters? Då har alla större chans att navigera rätt samt kan inte skylla på gamla kort osv och därmed borde säkerheten öka?

Vad sägs om det förslaget?

Att de som tjänar pengar på att sälja korten kommer att protestera är förväntat.

I USA är sjökort gratis, man betalar bara för papperet, trycket, i vart fall det så när jag var där sist i södra Texas nere vid Mex-Golfen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis får vi ett antal bra förslag från Transportstyrelsen om hur säkerheten skall ökas på sjön. 

Kanske just sjökort kan vara något som ökar säkerheten.

Dock är jag av åsikten att halvera antalet olyckor från den låga nivå de har nu kommer innebära väldigt mycket.

Lite typ 80/20 regeln, de första 80% brukar vara ganska lätta att få ordning på men de sista 20% kräver mycket stora ansträngningar då de beror på en hel del olika faktorer.

Precis som för bilar där just de 80% fick lösningar med årlig kontrollbesiktning och införandet av trepunkts säkerhetsbälten i bilar. Sedan har det förbättrats med säkrare bilar med deformationszoner, krockkuddar, bättre utformade skydd runt vägar.

Men att komma åt de som kör över mot mötande trafik, somnar vid ratten, sladdar av vägen vid halka mm krävs en hel del för att få bort.

Precis liknande för båtar. Alltså att halvera antalet olyckor till 2020 kommer kräva ett massivt batteri med åtgärder.

Deras ogenomtänkta alkohollag gav förhoppningsvis någon promille men vad ska man göra åta allt annat?

Kommer saker som flytväst, båtkörkort, krav om ökad teknisk säkerhet ge det man tror sig behöva?

Kommer dock inte rädda de som drunknar vid fiske då de ramlar ur båten, inte de som missat säkerhetsselen på segelbåtar, osv.

Ett hopplöst projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Jag har skummat tråden och rapporten och konstaterar följande, med risk för att upprepa vad andra skrivit tidigare.

Min första reflektion är att man inte verkar ha riktigt koll på orsakerna till dödsolyckorna och inte heller på vad som orsakar skador som leder till vårdbehov/sjukskrivning. Stämmer det?

Min andra reflektion är att det är fel att sikta in sig på dödsolyckorna. Det är viktigt att också titta på alla andra olyckor till sjöss för att få en bredare bas att stå på. Det är dessa olyckor som ibland leder till dödsfall.

Min tredje reflektion är att jag inte tycker det är så farligt med 30 - 40 döda per år. Ganska syniskt, men det är inte riskfritt att leva och ingen tvinas ut till sjöss på sin fritid. Det är värre att 50 personer årligen dör av att arbeta.

Min fjärde reflektion (2+3 ovan = 4) är att det sannolikt är  bättre att satsa på att minska alla olyckor än att minska just dödsfallen. Med ett större statistiskt underlag blir träffsäkerheten i åtgärder betydligt större. På köpet kommer man ev. att få färre dödsfall och med säkerhet kommer man att få betydligt färre skadade.

Några åtgärder som jag tror är rätt att satsa på (trots att det inte verkar finnas någon statistik) är:

Flytväst åt alla ombord. För mig är det självklart att man bär flytväst ombord. När olyckan är framme räddar flytvästen många, även berusade, drogpåverkade, ensamma och säkert ofta även de som blir påkörda (men det är nog en ovanlig olycka).

Grundläggande utbildning. Man måste lära sig att vara på sjön och en grundläggande utbildning är en bra och billig början till ett säkrare och roligare båtliv.

Vattentäta mobilfodral. Alla har en mobil, men få kan använda den när den blivit våt.

Båtregister och säkerhetskontroller tror jag inte mycket på. Det är sällan någon dör av brand i en båt och ingen blir plötsligt levande igen för att båten är registrerad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey frågade: Min första reflektion är att man inte verkar ha riktigt koll på orsakerna till dödsolyckorna och inte heller på vad som orsakar skador som leder till vårdbehov/sjukskrivning. Stämmer det?

Det stämmer, mycket pga. att det inte finns någon rapporteringsskyldighet om sjöolyckor. Det är också något som Transportstyrelsen påpekar i sin rapport. Och det är anledningen till att man inte kan sikta på att halvera antalet skadade, eftersom man inte vet hur många de är idag.

Det är antagligen också därför som de två saker som transportstyrelsen efterfrågar av regeringen handlar om detta: 

Regeringen kan, i detta första skede, komma att behöva underlätta Transportstyrelsens arbete genom att göra följande.

1. Ändra lagstiftningen, så att sjukhusen blir rapporteringsskyldiga för skadade i trafik (alla trafikslag) i likhet med vad polisen och kustbevakningen idag redan har. Detta skulle skapa mycket bra underlag och förutsättningar för att kunna genomföra kostnadseffektiva åtgärder för att nå målet med halverat antal skadade.

2. Ändra lagstiftningen, så att Transportstyrelsen får mandat att genomföra analyser eller utredningar av säkerhetskaraktär och så att Transportstyrelsen kan få del av sekretessbelagt material från framförallt andra myndigheter. Rätten att få tillgång till uppgifter om namn och adresser till inblandade och vittnen i samband med olyckor och i vissa fall få tillgång till resultaten av alkohol- och drogtester samt rapporter från rättsläkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Mackey

Du är väldigt nära sanningen. Det är den samlade bilden av vad som händer på sjön som bör ligga till grunden för beslut. Jag tror nog att det är så också. Det är inte bara dödsfallen det handlar om, det är alla olyckor av alla slag.

Min tro och den är personlig, är att även om vi får en skärpt lagstiftning på många områden kommer de övervakande funktionerna i samhället att marigellt tillföras mer medel för att utöva kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen verkar ändå ha fått tillbång till sekretesskyddat material i sin utredning om alkohol kan vara orsaken.

Bra förslag att se till att vi får in bättre statistik på olyckor och gärna mer om förutsättningar för dem. T.ex. vädrläge, lompetensnivå, båtens beskaffenhet osv.

 

Tror ni verkligen det går att hitta rimliga åtgärder för att halvera antalet olyckor till 2020 ?

Själv tror jag det inte, möjligen plocka 10-20 % men inte halvera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att halvera vet jag inte. Tveksamt som sagt. Dock ser jag inga problem med att ha den visionen/målet. Når man upp till runt 15% minskning så är det ju rätt bra så ända.

Att få fram statistik över olyckor, orsaker, förutsättningar osv måste ju kännas som en mer el mindre nödvändig grund (får man prata grund i en tråd om sjösäkerhet?) att stå på men jag tror det blir svårt så länge ingn rapporteringsplikt finns. Vill man ha en sådan då? Tja, visst varför inte men jag tror det drar med sig en massa andra saker då, t.ex registrering av båtar, obligatorisk ansvarsförsäkring osv. Visst, det vore nog av godo, men det blir väldigt många nya lagar som ska dras igenom på en relativt kort tid (fram tll 2020)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tor jag det är lättare att minska det procentuella antalet dödsfall än att minska det procentuella antalet olyckor.

Varför tror jag det? Jo, fritidsbåtlivet är på olika vis olycksdrabbat till sin natur. Det är lätt att halak eller snubbla och små - nästan obetydliga - misstag kan ibland få stora konsekvenser. Jag tror att de flesta olyckorna är självförvållade och då är det svårt att bygga säkra system som förhindrar dessa olyckor.

Det som där emot går att göra är lindra konsekvensen av en olycka så att den inte leder till dödsfall genom att se till att så många som möjligt bär flytväst och har mobiltelefon i vattentätt fodral. Då stannar olyckan ofta vid olycka och leder inte till ddsfall.

Mackey

PS

Ledsen att jag inte uppmärksammade att Transportstyrelsen redan själva kommit på att det är bra att bakgrundsfakta innan man bstämmer vad man ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför konstigt att man ägnat så mycket tid på just alkoholrelaterade olyckor med endast dödsfall som källa. Uppdraget gäller även allvaliga olyckor och inte bara dödsfall.

Jonas som är en av huvudaktörerna i utredningarna på TS är sedan tidigare förespråkare för ökad kompetens på sjön vilket troligen kommer bli en av förslagen.

Troligen ett bra förslag då det verkar finnas en del brister på det området. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...