Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Gantika

Lag om flytvästar

Rekommendera Poster

Tror det vore en jättebra lag. För vem är farligast. Den som tagit ETT glas vin eller den som nyligen fått bommen rakt i skallen och är groggy. Varför inte förbjuda bommar helt?? Hmm kanske något att föreslå riksdagen i vårt förbudsland devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalman

Kan bara säga Tredje gången gillt.

Hur kan man vara så korkad att man inte tänker för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många olyckor kan du hänvisa till där någon som är groggy av en bom i skallen orsakat en olycka?

Du inser att du bara gör dig dum, va..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

sea-ray

Förstår att Du inte kunde hålla Dig. Du är 0,2 fixerad.

Den som skapade tråden skrev följande:

LAG OM FLYTVÄST

Nej detta är inte en 0,2 tråd utan här fokuserar vi på olycksfallsriskena.

Jag hoppas Du förstod att det gällde flytvästens vara eller inte vara.

Om Du inte förstod har Du nu fått ett förtydligande.

Förstår Du ändå inte, kan jag bara beklaga.

sea-ray försök att hålla Dig till ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tjena Hemingway.

Nä...fjärde gången gillt för jag är tydligen korkad så jag kan inte förståcrying

Fick väl bommen i skallen och hade inte hjälmen på kanske.

Men du, jag skrev faktiskt att jag har inget mot att andra har väst .Men ingen lag som tvingar, det är en viss skillnad, fast vad vet jag, jag är  ju korkad....blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många olycker kan du relatera till en som tagit ETT glas vin och det var orsaken.

Du inser att du bara gör dig dum, va? cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtydligande. Jag bär alltid flytväst även när jag tagit EN öl. Vem är farligast jag eller Karlman som inte använder flytväst och fått bommen i huvudet och fallit över bord medan hans skepp stävar vidare mot en barnfamilj i en eka.

Inför bomförbud och flytvästlag redan till sommaren! \devil\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/devil_smile.gif\ title=\devil\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Kalman

I min båt hänger det en hellyhansen overall och en Mulion X4. Jag har aldrig någonsin frusit på sjön. Behöver jag göra arbeten i vattnet så använde jag min torrdräkt förr. Numera anitar jag andra till sådant jobb.

Hur kan man bara få för sig att krypa ner i 5 gradigt vatten utan rätt utrustning?

Att Du inte använder flytväst är Ditt val....har Du säkerhetslina när Du hoppar i land och kan halka på bryggan så Du drattar i vattnet. Bryggan är vanligtvis så hög att Du med svårighet kan häva Dig upp så jag hoppas vid gud att Du får ner badstegen på Din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

sea-ray

Ärligt talat skiter jag i om Du tagit en öl det är något Du kan fortsätta att diskutera med dem det berör.

Om Du har flytväst eller ej, det är ditt beslut. Jag är också tacksam att de som eventuellt behöver ta Dig hem i en svart plastsäck slipper höra Ditt tjat om 0,2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Svar till hemingway.

Hur jag kan krypa ner i 5 gradigt vatten? Jo, båten låg vid min brygga hemma och jag kom inte ut för proppen tog inte. Fullständigt inlindad i gäddnate. Å jag skulle runt hörnet för att ta upp henne. Å jag hade Ingen varken våt eller torrdräkt. Valet var enkelt, noll. Men jag hade förberett med folk och kläder och allt. Att jag blev så pass nerkyld beror på min kroppskonstutition. Jag är en sk frysekille på skånska el fryslort på mellansvenska riksspråket. Räcker man säger ordet snö så blir huden blå.

Men du kan vara lugn, jag har skaffat varma grejor sdan dess.smiley Fast tråkigt nog fryser jag även i en skoteroverall samt sk flytdräkt, dvs varm fodrad seglaroverall. Fråga inte varför och hur, jag är väl skapt sån. Fryser även i sk våtdräkt mitt i sommaren! Å i den kommer jag garanterat inte upp i någon båt utan hjälp, har provat!

Ang att glömma koppla loss säkehetslinan innan jag hoppar upp på en hög brygaa? När det inträffar skall jag bjuda dig på en rejäl midda på en krog, säg Sandhamn kanske? Men du lär bli mager om du väntar med att äta tills dess. Jag har aldrig glömt att koppla loss eller koppla på linan. Den är så kort så om jag måste hoppa uppåt, vilket jag inte gör, en viss sofistikerat uppträdande som kommer med ålder förhindrar mig från det, så lär jag bli stoppad innan hoppet. Risken är väl i så fall att jag bryter benet. Skall jag skaffa hockeybenskydd?

Nä vet ni, nu lämnar jag detta. Jag har redan sagt och förklarat mina synpunkter. Att ironisera, skämta tycks inte leda till större förståelse av varandras åsikter.  Så jag sätter punkt

.

Svar till Sea-Ray.

Ursäkta men jag tror inte du kan varken läsa eller segla.  Vad jag bygger det på? Jo, jag skrev att jag inte får bommen i huvudet annat än i hamn och det är slut även med det. Läs igen. Två, om jag ramlar i, vilket inte sker för jag har lina!, läs igen!, så lovar båten upp  och lägger sig bi automatisk med bräckt fock och stannar upp på 2-3 båtlängders avstånd. Detta vet seglare. Så folket kan lugnt eka vidare.  Skulle vilja se den seglebåt i 2-3 knop som rammar en eka. Så nära kan jag nog inte komma när jag seglar. Så då händer det faktiskt ingenting. Din generalisering gav ingen poäng. Skillnad med motorbåt där man inte har dödmansgrepp och den kör vidare när föraren fallit överbord. Jag har aldrig sett en motorbåtsåkare med säkerhetslina.

Min båt kör man inte. Den seglar man.

Som sagt. Ni har min ståndpunkt. Å min förklaring. Kom med realistiska sakfrågor så kanske jag tar upp tråden men nu slutar jag.

Ajöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såklart går det inte att säga att det enda vinglaset var ensam orsak till en olycka, däremot är det inga problem att hitta olyckor orsakade av folk med 0,3 promille. Men svara på frågan med ett svar, och inte en motfråga.

Och håll dig till ämnet.

Den här tråden handlar om flytvästar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer.

Här pratar vi om verkliga problem. Vi har redan flera trådar om påhittade problem.

Skulle vara intressant och se hur man kan försvara att inte ha flytvästar till alla man tar med på båten och sedan ger sig ut på sjön?

Det finns några som anser det är värdelöst då det är kallt i vattnet men då borde väll andra lösningar vara en självklarhet.

Men även det Livräddingssällskapet kräver om en lag om flytväst, har de fel enligt er?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda inte in mig i det om flytvästar.

Jag har självklart västar i båten, räddningsvästar till barnen, seglarvästar till de vuxna. På sikt blir de säkert uppdaterade med uppblåsbara istället, som ju är mycket säkrare då man flyter även om man av olika anledningar inte kan simma när man hamnat i vattnet.

Däremot tar jag av flytvästen varma dagar med lite vind när jag sitter i sittbrunnen. Den ligger då lätt tillgänglig så jag snabbt kan ta på den då jag ska upp på däck och springa. Att sitta i solen i +30°C med en varm flytväst på är sannoligt större olycksrisk än att jag skulle falla överbord med alla staket och grejer som finns medan jag sitter i sittbrunnen - men visst - allt kan ju hända.

F ö angående bom är det mycket få båtar man riskerar att få den i huvudet på när man sitter i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

crab

Jag ger Dig delvis rätt.

Är det kallt i vattnet så fyller flytvästen kanske bara den funktionen att de anhöriga får hem liket fortare och kan göra ett avslut. De slipper således obehaget av att det ska ta tre dar eller mer innan det flyter upp och ser för jävligt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack krabban, hade missat detta missfoster till pressmeddelande helt.

Jag skickade just detta till karin.brand@sls.a.se som är ordförande för riskmupparna, förlåt Svenska livräddningssällskapet:

---

Hej, Karin!

Jag skriver till dig då du som ordförande i Svenska livräddningssällskapet borde vara insatt i det pressmeddelande ni skickat ut den 120809.

Det som jag funderar över är hur Svenska livräddningssällskapet tycker att vi skall lösa problemet med att det är så obekvämt att sova med flytvästar på sig. Har ni några bra tips att dela med er av?

Jag är en erfaren seglare med bland annat flera Atlantpassager bakom mig. Numera seglar jag mest i Stockholms underbara skärgård i den 35 fots segelbåt min fru och jag äger.

Jag har seglat ungefär 30.000 distansminuter. Om genomsnittsfarten varit 6 knop blir det ca 200 dygn till sjöss. Av dessa 200 dygn har jag burit flytväst under fyra och då endast på däck. Sedan införskaffades en säkerhetssele. Det är nämligen mycket bättre att inte ramla av båten, än att trilla av med flytväst på sig. Kallt vatten och dåligt väder är en usel kombination, lägg till nattens mörker så är hoppet om att bli hittad vid liv obefintligt.

Hur kommer det sig att ni kan propagera för en lag om flytväst när en flytvästen ger sämre säkerhet än en säkerhetssele?

Är det kanske för att Svenska livräddningssällskapet består av människor som inte seglar?

Är det liv ni vill rädda skulle ni propagera för ett fiskeförbud istället. Eller badförbud. Allra effektivast skulle nog vara att förbjuda livet helt.

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Spancox!

Tack för ditt inlägg. Det där gjorde du bra.

Hoppas de förstår argumentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om en ev. flytväst lag även skulle omfatta Finlands/Ålands båtarna. Förhoppningsvis kan man bära en CO2 väst på diskogovet. Se bara till att inte fastna någonstanns med utlösningssnöret. Annars skulle det vara ganska effektfullt med ett antal uppblåsta flytvästar på dansgolvet med blinkande positions ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det klart att Livräddningssällskapet menar att man ska ha på västen eller att den skall finnas i båten?

Verkar finnas delade meningar om detta.

Sedan det där med kallt i vattnet. I våras var det ett barn och en pappa som hamnade i vattnet. Båda hade flytväst men pappan omkom. Båda blev medvetslösa av kallt vatten men pojken överlevde. Anledning till att pojekn klarade sig var att han hade en flytväst som vänder personen med ansiktet uppåt vilket pappan inte hade. 

Alltså är det viktigit att ha rätt sorts flytväst på sig även om det är kallt i vattnet.

Givetvis hjälper det inte ändå om hjälpen är flera timmar bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu skulle bli en lag om flytväst så kan ju efterlevnaden av lagen och sållningsprov kontrolleras samtidigt av KBV, smart eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

crab

Dessutom är det så att man klara sig bättre mot en hyportermi död, om man har mycket underhudsfett. Därför borde man även införa en lag om ett minimi BMI för att få vistas till sjöss.

Här kan ju även ett kontinuerligt alkoholintag bidra med att bygga upp underhudsfettet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ha lite perspektiv...

Om det ska vara lag på att ha flytväst på en båt så borde det definitivt vara förbjudet att röka och det borde vara lag på att ha hjälm när man kör bil. Där kan man snacka om farliga grejer. Det är nog bäst all lagstifta det mesta så vi vanliga människor vet hur vi ska bete oss. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt var och en som är myndig ta ansvar för sitt eget liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl snarare du som ska förklara som föreslog bombroms????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att det ska vara lite rättvisa så tycker jag flytvästlagen bara ska omfatta båtar under 10m och båtar som inte går fortare än 14,9knop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Riro

Jag ska förklara. Någon förslog en hjälmlag för att slippa få bommen i huvudet, jag föreslog en bombroms. Men å andra sidan har man så stora problem med en bom kanske man ska överväga en motorbåt istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Riro

Dom som är myndiga har ordnat så torsken skiter mer i Östersjön nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, då har du svarat på din egen fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...