Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gantika

Lag om flytvästar

Rekommendera Poster

För att komma Norden runt skall du inte gå in i Saima, det är en återvändsgränd. Du skall vi Sankt Petersburg gå in i Ladoga och vidare norrut via Vitahavskanalen.

En kvalificerad gissning är att det underlättar nog med goda kunskaper i ryska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk fortsätter dö trots att en lag som skulle förhindra detta infördes 2010

Svenska Livräddningssällskapet skriver om detta i ett pressmedelande.

Efter vår bekanta nya lag infördes ökade olyckorna kraftigt och 38% fler omkom 2011 trotts stor satsning från KBV och polis på detta.

Läs mer, här är pressmeddelandet vilket nog många missat.

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/nyheter/pressmeddelande--lag-om-flytvastar-maste-bli-verklighet-nu.aspx

Lag om flytvästar måste bli verklighet nu

Pressmeddelande 120809

Enligt Svenska livräddningssällskapets undersökning, genomförd på 1 500 personer mellan 19-70 i år boendes i Sverige, vill 85 % av svenska folket se en lag om flytvästar för barn och 60 % en lag om flytvästar för vuxna.

År 2011 omkom 95 personer genom drunkning i Sverige. 40 av dessa olyckor, 42 %,  var fritidsbåtolyckor, alltså olyckor som har skett i samband båtar på sjöar eller hav. Det är den enda olyckstyp som ökat sedan 2008 och den kraftigaste ökningen har skett mellan 2010 och 2011 – då ökade antalet drunkningar genom fritidsbåtolyckor med 38 %.

Svenska livräddningssällskapet har som en del i Sjösäkerhetsrådet, sedan några år tillbaka fastslagit att ökat flytvästanvändande är en av de tre viktigaste punkterna för att minska antalet fritidsbåtolyckor. Vi bedömer att minst åtta av tio som omkommit i fritidsbåtsolyckor skulle ha överlevt om de använt flytväst.

En annan undersökning, presenterad av Trygg-Hansa i dagarna, pekar på att flytvästanvändandet är mycket lågt.

Svenska livräddningssällskapet har vid ett flertal tillfällen de senaste åren påpekat att en lag om flytvästar måste genomföras. För varje månad beslutet fördröjs dör ytterligare 2-3 personer. Nu måste lagen verkställas - innan fler människor omkommer i fritidsbåtsolyckor.

Nej detta är inte en nu 0,2 tråd utan här fokuserar vi på de riktiga olycksfallsriskerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppfiningsrikedomen hos våra maktinnehavare är oändlig ! Allt måste skrivas i lag, jag tycker att männsikan måste få bestämma över sina egna misstag, göra sina egna bedömmningar. Och vem ska åka runt och kolla detta, kanske behövs det fler arbetstillfällen i den statliga gråzonen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad det är för fritidsbåtar dom talar om. Skulle vara kul att se statisitken uppdelad på öppna små båtar för transport/fiske, jollar, motorbåtar och segelbåtar i olika storlekar.

Och de 55 som inte har med båtliv att göra - hur många pimplare, skotrar, badolyckor, mm är det.

Vem vet - det kanske är fler badare som drunknar än seglare i övernattningsbara segelbåtar eller motorbåtar. Då bör vi ju införa obligatorisk flytväst vi bad också, eller?

Jag talar egentligen inte mot att man ska ha väst på sjön men lagar om det synes mig obehövligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är säkert många som inte har med fritidsbåtar att göra.

Däremot en lag om att det ska finnas en väst till alla på båten och i rätt storlek borde vara ett minkrav. En sådan lag finns redan i vissa grannländer.

Då slipper man hårklyverier om den ska vara på när man sover, när man vistas inne i båten osv.

Finns säkert mer som borde vara ett krav men man kan ju börja med detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inkräktar inte detta lite väl mycket på vår personliga frihet? Dessutom tror jag inte ett dugg på att 8 av 10 skulle överlevt om de hade haft flytväst, det måste till något mer än en bedömning av detta utifrån en skev statistik som säkert beställts av flytväststillverkarna.....Man måste ju bevisa att olyckorna minskar innan vi kan acceptera detta...

Hmmm, känns argumenten igen?

Med detta sagt: Nej, jag skulle inte motsätta mig en lag om det nu är så att man kan rädda liv men jag är mer för att hålla sig kvar ombord ex.vis mha livlinor. Nu är det kanske inte görbart i alla båttyper men... man kan inte skilja på snabba/långa/segel- eller motorbåtar i detta fall heller i min mening. Så: visst, varför inte. Jag är ju ändå bara en förbudsivrande trygghetsnörd som värderar liv ganska högt på skalan så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med dig. Säkerhetssele och livlina är det enda riktig. Kanske en lagstiftning om obligatoriskt anvnädande är på plats. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte säkerhetssele och livlina är direkt praktiskt lämpligt på mindre motorbåtar.

Däremot en flytväst till alla om båten börjar ta in vatten. Helst ska den sitta på från början. Säkert vanligt att man ger sig ut med båtar och det saknas flytvästar till alla. Passagerare som inte ens har möjlighet att ta på sig västen för den finns inte eller finns men i fel storlek.

Om man sedan väljer att inte ha den är upp till var och en men tror flertalet skulle sätta på den om det börjar blåsa upp när man är ute. Finns det då ingen blir det problem.

Kan ha fel men tror att ett krav på att det skulle finnas väst till alla skulle öka säkerheten till sjöss.

Något som även SLS anser men de har säkert fel de också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var lite det jag menade med att det kanske inte är görbart på alla båttyper. Nu har iofs åtm jag en livsele som är inbyggd i västen så jag har västen på ändå. Kopplar livlinan i princip alltid när jag seglar. Hoppar över den vid kortare turer för motor, men då sitter iaf västen redan på plats.

Men att göra undantag för vissa båttyper/storleka tror jag vore lika olyckligt som att skilja på snabba/större båtar i alkohollagen.

För att bemöta en grej i ditt första inlägg. Att vi är ett gäng som inte skulle bry sig om hur lagarna kommer till tycker jag är lite orättvist/felaktigt/vad man nu ska kalla det.. Åtm i mitt eget fall är det så att jag sympatiserar med lagen i sig, inte hur den tillkommit med brist på underlag osv, men eftersom jag tyckt det vore bra redan INNAN lagen kom, varför ska jag då gnälla på den när den väl kommer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Näää...Crabbis...

Vafför drog du igång den här tråden?no

Nu räcker det med lagar.crying

De få tilfällen (2 ggr) då jag har nästan (men faktiskt aldrig) ramlat överbord har det berott på att jag fastnat med VÄSTEN i vant eller någon annan lina.

Sedan dess vägrar jag ha väst på mig.

Däremot har jag sele och koppel samt alt. uppblåsbar väst med inbyggd sele. Men det är kopplet som är viktigast. Även uppblåsbara fastnar i bla vanten eller annat!

Nästa investering blir jacka med inbyggd sele. För även vanliga selen fastnar!

Jag anser att jag har rätten att själv få bestämma om jag vil bli uppfiskad, OM jag blir det!, med hjärnskador  och stelfrusen eller om jag skall få somna in i lugnan ro.

Jag har VALT att ta den risken.

Staten borde vara glad för de slipper betala ut min pension efter det.

Sedan är en västlag fullständigt meningslöst om man inte har lag att på bära den åsså hela tiden från det man lämnar land och går ut på bryggan.

Ja, egentligen skall man ta på den redan inomhus för man kan snubbla när man går förbi poolen på väg till bryggan. Jag menar staketet som alla har, för det har ni väl, runt poolen är ju så låg så.....

Det går inte att ensidigt hela tiden ropa på lagar som inte fyller sin uppgift. Ingen lag kan täcka in det den borde  och det blir bara fel.

Vi behöver inte flera paragrafer hos Överbeskyddarverket

Trygghetsnarkomaner verkar ju kloka så de kan ta på sig västen utan att lagen kräver det eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nog en annan tråd du syftade på. Denna handlar bara om den lag SLS efterlyser i form av flytvästar.

SLS skriver

Vi bedömer att minst åtta av tio som omkommit i fritidsbåtsolyckor skulle ha överlevt om de använt flytväst.

Hur de kommit fram till det framgår inte men är det så borde flytväst vara obligatoriskt på sjön oavsett om vissa inte gillar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog vänja dig vid mer lagar om vi ska uppnå målet med halverat antal omkomna som Transportstyrelsen har fått i uppgift att ta fram förslag till.

Angående flytväst så verkar det vara så att kravet skulle gälla att det ska finnas en flytväst och  inget krav på att den måste bäras.

Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det.

Kan väll inte vara fel att varje båt har flytvästar som passar till alla som är ombord, eller?

Så är det i min båt och tillkommer någon där jag inte har passande väst så brukar vi låna någon före vi ger oss ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Snart har vi kommit dithän att allt som inte är förbjudet är obligatoriskt.

Klåfingriga politiker....... 0,2, toatömning, flytväst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera att det inte är jag som kommer med kraven på en lag om flytväst.

Men jag sympatiserar med den då den verkar vettig. SLS bedömmer att 80% skulle överlevt om de använt flytväst.

Själv ser jag väldigt ofta att folk inte använder flytväst då de är ute med sina båtar. Borde inte vi vuxna föregå med gott omdöme och ha flytväst så kanske våra barn har lättare att ta till sig det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog inte vara så svårt att lista ut hur de kommit fram till sina siffror.

Så här:

1. Ungefärlig vattentemperatur. (man överlever bara någon/några minuter om vattnet är riktigt kallt)

2. Tid från att personen hamnade i vattnet tills att denne undsattes. (se 1.)

3. Eventuella övriga skador i samband med att personen föll överbord( Har man fått skallen spräckt i fallet hjälper det ju inte alltid med flytväst?)

Så måste de ju ha gjort. Annars blir ju siffrorna inte vettiga uppskattningar, utan bara rena gissningar, och det tror jag inte att de är.

Tillägg. Själv är jag för en flytvästlag, som borde gälla för ÖPPNA båtar. Alla som färdas i öppna båtar borde enligt lag bära flytväst. 

För övriga (inklusive ruffade segelbåtar) tycker jag precis som Crabfish att det borde finnas flytväst OMBORD. Att många seglare föredrar livlina förstår jag, det finns ju en orsak till att det kallas livlina. Att hamna i sjön och se sin båt stolt fortsätta segla iväg, måste vara en fruktansvärd mardröm ute på öppet vatten eller på större fjärdar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att man ska behöva lagstifta om allt, hade alla tänkt till före så.... Men att det borde finnas flytvästar till alla ombord torde vara en självklarhet men efter som alla inte tycker det så är nog en lag inte dumt. ja ja säger säkert någon men det skall övervakas och kontrolleras osv men som med bilbältet, och hjälm på mc, alla följer inte lagen men flera använder bälte/hjälm just för att det är en lag. Om en lag får flertalet att bli sura och köpa flytvästar och ta med och detta räddar en enda är lagen värd att införas. Rent av billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att leta upp och läsa statistiken över omkomna. Sist jag såg den så var majoriteten fiskande 50+ och insjö det vanligaste. För tex Vänern var det en person ena andra året och ingen det andra. Mycket få i tex Stockholms skärgård där det bevisligen finns många båtar. Man brukar skoja om att det skulle vara effektivare att förbjuda fiske. Sen har vi det där med alkohol, för redovisades hur många av de drunknade som var påverkade av alkhol. Vilket de flesta var. Numera redovisas inte detta av hänsyn till familjer mm, ställer man frågan till Sjösäkerhetsrådet så blir svaret: För många! Att sitta i en liten båt och fiska i en kall fjällsjö lite småpakad är definitivt farligt. Så ur den synvinkeln är en 0,2 gräns för alla båtar motiverad.

En lag om att det ska finnas flytvästar till alla ombord är inte orimlig men en obligatorisk ansvarsförsäkring är kanske viktigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väll vara ett grundkrav att den fritidsbåt man kliver ombord på är utrustad med en flytväst att ta på om man anser sig behöva den. Borde ligga i varje båtförares ansvar att det ska finnas före de lämnar bryggan. 

Kanske redan finns sådant i sjölagen. Någon som är bättre påläst om det finns något som går hänföra till förares skyldighet för passagerarnas säkerhet?

I så fall behöver man inte införa något nytt utan informera om skylldigheter.

Liknande som man införde lag om vinterdäck när det enklare borde klassats som vårdslöshet i trafik att köra bil med sommardäck i djup snö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att du själv inte avgör om du skall bli uppfiskad eller ej!

(har alla seglare samma problem som du, med sina flytvästar? )

Här kommer skattemedel att användas , varesig du vill eller inte ... Så, Knasman ....tänk lite till ,och inte bara på dina egna värderingar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lag om flytvästar hade gjort 10 gånger mer nytta en totalt verkningslös 0,2 lag. Använder alltid flytväst både nykter och dyngrak som man blir efter en öl :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte på att tvinga på folk flytväst - däremot vore en lag att det skall finnas flytväst i rätt storlek till alla i båten på sin plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jocke-SeaRay

Vet du vad, jag HAR flytvästar ombord till alla.

Samt alla måste bära dem när de går upp på däck. Eller sele.

För jag vill slippa fiska upp dem, passagerarna alltså. Bättre de är kvar ombord.

Ang vem som skall fiska upp mig. Jag har ju sagt jag har sele. Så ingen annan behöver bestämma den saken. Å inte fiska upp mig heller. När jag skrev det syftade jag på att jag seglar ofta ensam ombord ute i ytterskärgården.

När du läst desa rader, du kunde ju inte veta det jag skrev förrän nu, så kanske du kan döpa om mig igen? Vad sägs om Klokman

Eller envis man? För jag ger mig för realiteter men inte för skrivbordsprodukter. Det är havet som bestämmer villkoren, inte nån grå gubbe på Överbeskyddarverket

Men lagen blir säkert bra. De Tryghetsnarkomaner som trots allt skulle våga sig ut på det farliga havet vet att de har en flytväst att ta på. Tryggt. Sådanan personer, om de någonsin kommer ombord på min båt, låser jag in i ruffen med massor med madrasser runt så de inte slår sig när jag slår. (Du undrarde om alla seglare tänker som jag? Du vet att en en segelbåt slår när det byter kurs på kryss. Å då lutar det plötsligt åt andra hållet. Så man kan ramla tvärs över och slå sig. Frågan är om man inte borde ha säkerhetsbälte och störthjälm när de är nere i ruffen. Hmmm.....)

För alla andra båtar och folk skall vi naturligtvis ha en massa flytvästar i beredskap....Hmm jag måste kanske införskaffa tio till?..... Å självklart skall dessa västar kontrollbesiktigas varje år och 2 ggr per år om de har varit i saltvaten på västkusten. KBV får naturligtvis kolla att västarna har fått sin godkända stämpel när de kommer ombord för att ta 0,2 provet.

Ja vid det laget har ju naturligtvis även segelbåtar som inte kan göra mer än 5 knop blivit ett kontrollobjekt. Skepparn kan ju vara full även där, i rättvisans namn skall även de kollas. Att ni inte tänkt på det tidgare .

Det skall bli riktigt bra och säkert så jag ser fram mot det hela.devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har många flytvästar ombord. Ska räcka till alla, till och med hundarna (inte för att de inte ska drunkna, utan för att det finns ett handtag att lyfta dem i). En sele finns också, att användas av den som ska vara på däck när det gungar. I somras fick yngsta barnbarnet ha selen eftersom hon hade ena armen gipsad.

Jag har ramlat överbord en gång, då hade jag inte flytvästen på :-(  Tur att det var inne i en vik, och vindstilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

kossor

Jag köper Ditt argument om att var och en ska ta sitt eget ansvar när det gäller flytväst/säkerhetslina. Fördelen är ju att SSRS och andra plockar upp dem gratis i vilket skick de än befinner sig i. Det känns liksom hedersamt att de anhöriga kan få ett avslut också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag har sagt det tidigare och gör det igen. Det finns i huvudsak två sätt att omkomma i vatten.

1. Genom drunkning (vattenfyllda lungor). Huruvida detta påskyndas av alkohol eller ej har jag inga belägg för.

2. Hypotermi (Avkylning). Detta sätt påskyndas om blodet innehåller alkohol. Detta påstånde har jag belägg för.

Detta bevisar ingenting men kan vara en utgångspunkt för eller emot både det ena eller andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Man kanske skulle införa en hjälmlag för att slippa bli ihjälslagen av bommen vid tjuvgipp.

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Beeblebronx

Ditt inlägg hör inte alls till tråden om flytvästar eller ej, men jag kan rekomendera en bombroms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Riro

Förklara gärna vad Din bombromslag skulle kunna ha med en ev. flytvästlag att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Bom-broms-lag?

Jo det är ju självklart. Om bommen hindras att slå snabbt så kapten inte får den i skallen slipper han ha räddningsväst som vänder ansiktet uppåt i vattnet. Annars måste man ha en sådan för man lär visst tupp av.

Själv har jag visserligen slagit knoppen i bommen, (kanske därför man är som man ...är...öh?), men det har alltid varit när jag kliver upp på däck från kajutan. Lösningen var enkel. Man skotar bommen åt sidan  och dirkar upp den lite i hamn. Under seglats har jag visserligen fått slängippar, skulle ljuga annars, men aldrig varit ens i närheten att få bommen i skallen.

Så, då kan jag återgå till västarna som det handlar om. Min uppfattning om att fiska upp mig död grundar sig på att jag har råkat ut för hypotermi. Hade en sk Goretex jacka, men blev lurad, den släppte genom vatten. Så det väder jag var ute i var jackan totalt olämplig. Jag seglade ensam och hade inget annat att ta på. Naturligtvis ösregnade. Jag lyckades ta mig till hamn. Väl där fick folk hjälpa till att ta emot båten samt förtöja och leda/lyfta mig av båten och hjälpa mig få på varma torra kläder mm osv. Det där vill jag inte utsätta mig för en gång till. Jag har bättre kläder idag. Men som sagt. Det var hypotermi. Å det var ändå inte så farligt, jag bara sluddrade å såg grått och hade klumpiga rörelser, kunde inte hålla balansen och visste inte riktigt vad jag gjorde egentligen. Det var bara första graden.

Vid ett annat tillfälle i ca 5 gradigt vatten var jag i kanske max 1 minut för att rensa propellern från gäddnate. Blev så nerkyld på den korta tiden att jag hade inte klarat en minut till. Nu var det folk med och vi var förberedda men ändå. Det blev torra kläder och elfilten i sängen och mycket varmt  att dricka och jag fick inte upp värmen förrän efter åtskilliga timmar. Med flytväst på och ensam hade jag aldrig klarat att ta mig upp i båten trost rejäl stege som går djupt ner, jag hade blivit kvar. Västen tar emot/i som bekant.

Slutsats. Om jag inte har sele så hjälper ingen väst i världen. Innan någon kan fiska upp mig så är det Good Bye! Möjligen en överlevnadsdräkt. Men då tar jag mig inte själv ombord. Därav mina envisa påståenden och att jag vägrar väst.

Men observera, jag har faktiskt inte sagt att andra inte skall ha det. Men vill inte ha en lag som tvingar. Lite får man väl faktiskt tänka själv när man är ombord på en båt. Att sluta tänka själv och förlita sig på att lagar  skall få allt att fungera är den största faran.

På havet finns bara jag och min erfarenhet och utrustning. Amen. Det är kanske därför vi trots allt ger oss ut på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...