Gäst 2012 Postad 17 November , 2012 Läste att Kustbevakningen fört fram ett förslag om att alla segelbåtar skall förses med en röd trekant. Först tänkte jag att det var ett skämt men så slog det mig plötsligt; segelbåtar rör sig ju väldigt sakta. Undantaget skall vara segelbåtar som tillhör GKSS och SSS. Frågan är denna: Om man nu har en flott Hallberg-Rassy... hur kul kan det då vara att behöva sätta denna skylt i aktern? Å andra sidan så kan det kanske vara så att om man har en trist, sliten seglare så kan ju denna trekant i sin skrikiga röda färg vara en rätt flott accentfärg, ett lyft liksom! Någon som vet mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 Ganska enkelt.....den som dagtid inte kan se att det är en segelbåt ser förmodligen inte heller triangel. Den som inte vet vad lanternor är om natten ska nog stanna på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 17 November , 2012 Jag tror inte alls på det som du skriver, Skriv var du har läst detta eller är det bara jag som inte förstår din humor. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 17 November , 2012 Jag trodde inte själv på det så om du inte tror på mig så kan jag visst förstå din reaktion. Dock är jag bara budbärare och inte uppfinnare av detta förslag. http://www.kustbevakningen.se/utredning231/aj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 17 November , 2012 Asg http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ /> Det var det första vettiga jag sett från KB på länge. Fast.... inte ens detta kan de krediteras för de utför ju endast bara det de blivit ålagda och helst utan någon form av sunt förnuft. Edit; Stavfel (är nog något fel på sidan, inte ens jag kan stava på detta sätt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 Jag beundrar ännu mer 2012 som redan införskaffat dylik skylt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 November , 2012 Var får du allt ifrån? Sätt på ljudet och njut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2012 Du har nog fått det hela om bakfoten. Att vissa segelbåtar skall för en triangel/kon känner väl de flesta som vet nåt om sjömanskap och navigation till. En bestämmelse som funnits se artohundrafläckisär - det året som Vänern brann och dom släckte med halm, som den mannen som ledde mig in på seglingens bana, alltid brukade säga för nått som låg långt tillbaka i tiden. Den skall sitta åt andra hållet mot vad du klippt in den i din bifogde bild. Dvs med spetsen nedåt. Skulle man inte ha nån lämplig kon så är det ju bättre att ta två varningstrianglar för långsamtgående fordon och monter ihop dem, än inget. De bör ju också hissas upp i riggen eller på annat sätt så att de syns från alla håll. Har du nån aning, min käre 2012, när man skall för detta märke. Konen på bilden är stulen från Hjertmanskatalogen. Den är felvänd, troligtvis beroende på att fotografen inte hade en aning om sjövägregerna och att han tycket att den stod stadigare på basen. Humor är ingen lätt företelse.http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Det kräver framför allt kunskap. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/thb/nautisk_utrustning/4_01_Utrustning_enligt_TB.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2012 Fast det vr ju dumt av mig att inte vänd den rätt, Det är ju gjort på ett vinkla ett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 IS 25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 2012 Blir det ett undantag för de som seglar Volvo Ocean Race? De kommer ju ofta upp i ansenliga hastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 17 November , 2012 Verkar tjorvigt det här med segelbåtar och koner, att inte alla bra kör motorbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 17 November , 2012 Ja a vad skall man med dessa tvättställningar till ? Toaen; Det krävs även kunskap i att hantera en dator http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Edit; Och att stava http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 November , 2012 Alla bra kör ju motorbåt Eller menade du att inte alla bara kör motorbåt? Oavsett så blev det bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2012 Usch vad hemskt du pratar - hade du sagt tvärt om hade jag haft förståelse för dig.http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 17 November , 2012 Asg De dåliga kan ju göra ngt annat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 November , 2012 Jo jag vet det, och jag är inte duktig på nåt av dem. Däremot kan jag väldigt mycket om båtar och om segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 toaen Var det rätt svar på frågan om konen alltså IS 25. Ville bara veta om jag skulle gå om kursen för förarintyg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 17 November , 2012 Det betvivlar jag inte. Har själv begagnat mig av tvättställning i många år men har kommit till insikt att de kanske inte är det mest praktiska sätt att ta sig fram med. Dessutom har jag observerat att dessa tvättställningsåkare mkt sällan torkar sin tvätt i själva ställningen (antar gammal som jag är att nya moderna människor använder torktumlare) och därför inte begagnar sin tvättställning. Fast då slår det mig .. vad skall de då med tvättställningen till ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 17 November , 2012 haha, det är till att skriva söndrigt när man ska retas :-) Nåja, det blev ju lite kul iaf. På min bekostnad. Jag har inget emot segelbåtar ska tilläggas, fast jag ibland retas med dom som seglar. Men det är bara för att det är så tacksamt. Jag brukar ofta säga att jag också skulle segla, om jag bara dög till ps. fin bild, vet inte om du noterde den gamla kranen på kajen i motsatt riktning från ditt foto? Den har i vart fall gått från att vara dömd till rivning till att blivit renoverad. Krankramare vart ett nytt ord i Luleå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 November , 2012 Underbart att det finns lite humor kvar här på MG En sådan här till Seari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 November , 2012 Påhitt! Suck..! Vi HAR ju redan ett par trianglar. Dessutom såpass stora att inte ens en motorbåtsåkare skulle kunna missa dem. Bara att färga lakanen röda så uppfyller man de nya kraven med råge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 November , 2012 Haha, finns ju en svensk variant på texten med.. Två solröda segel Styr rakt på varann Sån händer i regel Ej sjömän som kan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 18 November , 2012 Koner, klot och romber bör man ha med sig när man lämnar svenskt inre vatten. En bekant som gick för motor med storen uppe i Finland blev bötfälld av finska kustbevakningen då han inte förde kon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 November , 2012 .....nu har jag tänkt igenom detta ,och jag är för en LGF skyllt !!!!! Först trodde jag att det bara var förnedrande för segelbåtar , men nu fattar jag att det även är för våran skull ,,Stort tänkt ! TACK ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 November , 2012 .....nu har jag tänkt igenom detta ,och jag är för en LGF skyllt !!!!! Först trodde jag att det bara var förnedrande för segelbåtar , men nu fattar jag att det även är för våran skull ,,Stort tänkt ! TACK ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 November , 2012 Dubbla svar ...dubbelt så tydligt , tror jag :-) ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 19 November , 2012 Bondbella Kan det bero på att Du aldrig kom underfund med hur tvättställningen fungerade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 22 November , 2012 Du känner inte till att det du sysslar med skulle kunna klassas som förtal? Att du är ett veritiabelt ärkepucko kan ju ingen ha missat, men det borde ju finnas gränser till och med för din dumhet. Att påvisa att en person, eller myndighet sagt något och hänvisa till en falsifierad länk gör det uppsåtligt. För de som inte förstår: Länken som han väljer att visa som text: http://www.kustbevakningen.se/utredning231/aj Sidan som det i själva verket länkas till: http://www.kuistbevakningen.se/utredning231/aj Sådant här var rätt roligt sådär 1994 om det utfördes på rätt sätt. 18 år senare känns det inte lika fräscht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser