Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
toaen

Gissa Platsen

Rekommendera Poster

Är det i dina hemtrakter skulle jag kunna tänka mig någon stans mellan Ödeshög - Hästholmen - Vadstena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spontan tanke när jag såg bilden - Kvarnvik Bohus Malmön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Toaen har rätt. Tänkte inte på att kolla var frågeställaren hör hemma. Det blir Omberg från mig

bergsmag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyren man ser är Väcker. Seglade förbi där ett par gånger i sommras. Har faktiskt varit och läst av elmätare i de sjöbodar som har ström i området för ett antal år sen.

Det är vid Tjurpannan

post-945-1394237321,8928_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska uselt att jag inte tog det utan att fuska.

Fyren har jag säkert sett ett par hundra gånger pga makrillfiske, med början från slutet av 60-talet.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar alltid va kul med den här typen av trådar. Det har förkommit många i de olika forumen genom åren. Fick inspirationen till tråden pga att det pågår en liknade tråd på Fender,se, men det är ganska dåligt drag där och vi är i princip bra tre som håller tråden igång. Det är inte varje dag det kommer nya inlägg överhuvud taget, och det finns viss tappra som försöker håll igång forumet.

Sen ser man ju att det inte är bra att va för mångordig och omständig som jag. Å andra sida är det bra att många kommer till.

Ser fram emot nästa spännande plats att grunna på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt sätt att hitta lösningen var väl inget fusk.  Tycker att alla till buds stående möjligheter är tillåtna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är helt korrekt Tommy. Även Bergsmag var rätt i att det är Omberg.  En av de finaste ställen att paddla på.

I bilden i detta inlägg syns för den som tittar noga ett bo där en pilgrimmsfalk sitter och vakar på klipphällen.

post-18126-1394237329,8529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd! Dock har inte jag varit ute på så mycket äventyr som så många andra :)

Lägger in en bild jag med (Du kan väl vänta lite toaen innan Du skriver var det är wink )

post-10020277-1394237329,9062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en häftig bild. 

Nu är det väl kanske så att vi andra har varit ute på väldigt många äventyr som det kan höras. Det som kan skillja person till person är förmågan att blåsa upp nästan ingenting till en stor upplevelse. 

Min frus morfar, som var en god historieberättare, brukde alltid säga; Jag ljuger aldrig - men att jag lägger till och drar ifrån, det givet.

Just nu har jag inte en susning om var det kan va. Du får nog gen någar kryptiska ledtrådar om jag skall ha någon tjangs och så lovar jag att kugna mig. Det är roligre med mångfald.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger upp en till som ledtråd. Samma ställe vid samma tillfälle. Har nog svårt att ge någon mer ledtråd utan att avslöja stället, men vi gör ett försök. Det är en ö och på den ligger en gammal militärförläggning.

post-10020277-1394237330,0685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den senaste bilden och din ledtråd blir det skammligt lätt. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Har speciellt en upplevelse från platsen. 

Pga att jag hade en viss anställning skulle jag ha tjänstebil. Pga det speciella arbete jag hade behövde jag egentligen ingen bil, men vi var hemgargerade som det hette och vi började och slutade vår arbetsdag i hemmet. Vi skulle åka till arbetstället på vår fritid men fick betalt för restiden i företagets bil. Vi hade heller inga personalutrymmen utan allt sånt fick skötas hemma på fritiden.

Då jag är lång var de nya bilarna företaget erbjöd  för den personalgrupp jag egentligen tillhörde alldeles förtrång,  varförjag hårdnackt vägrade att lämna ifrån mig den gammla VW Tarron jag lyckade sno till mig tidigare.Tarron var ju en fyrhjulsdriven pickupp med hög frigång och ordentlig plats för benen. 

En dag kom en arbetskompis in på mitt kontor. Han hade varit ute och promenert i området du söker och hittat en ganska ny skeppsgigg som visade sig tillhöra skolfatyget Gunilla. När Gunilla hade rundat Skagen nån vecka tidigre i ganska dåligt väder hade det kommit en brottsjö och slitit loss den ena skeppsgiggen. Den hade så småningom flutit iland på din strand.

Gunnar, som arbetskompisen hette, förstod att jag var den ende som var tillräckligt stor fomme (ett ord ganska likt idiot) för att ställa upp och bärga skeppsgiggen och dessutom den ende av de närmaste arbetskamrterna som hade en bil som skulle klara uppdraget. 

Vi hämtade en av jobbets släpkärror och körde ut till stället. Det fanns en vägbom som avgränsade militärområdet. La in fyrhjulsdriften och körde över diket på sidan om bommen. Sen körde vi så långt det över huvudtaget gick. Vi släpade båten säkert 100 meter över kullerstenarna, sista biten med vinch och fick så småningom upp den på släpkärran.

Nästa dag körde jag vägen om Båtbyggarskolan i Henån, på väg till kontoret i Varekil, och lämnade båten. Det var båtbyggarskolan som byggt båten från början och som nu skulle reparera den. Ett arbete som läraren bedömde som svårre än att bygga en ny skeppsgigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men hallåååå..... har ni missat Gaidins bild?

Jag tycker det ser ut som vid Kullaberg.

SeaMaster.. är din bild öst el västkust?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är Grosshamn på Ramsvikslandet utanför Sotenkanlen. Jag har varit vid den lilla röda stugan på bild två, som jag tror är ett gömsle för fågelskådare.

Hej från bergsmag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tycker det ser ut som huset  Costa Hvad de Ville på Klädesholmarna där man beviljade bygglov i efterhand från strandskyddet.

Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ramsvikslandet är helt rätt. Fykan heter stället.

EDIT: Fast vänta nu jag tror faktiskt du har rätt om Grosshamn, fykan ligger lite längre bort. Nu blev jag osäker bara för det. 

Fint när man inte kan sina egna bilder ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det är behöver man väl inte gissa.

Där låg tidigare en trålvekstad som sedan blev diskotek. När det brann var det en bergsprängare som skulle bygga nåt där men det blev aldrig nåt av. Trubbel med nyggnadsnämnden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Var precis en bild från Eniro som fick mig att inse att jag hade lite fel :) Det är Ramsvik iaf :)

Hur fick Du tag på den bilden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ligger huset i Kungshamn vid Tångenrännan.

Medan vi väntar på att nån kommer med nån besvärlig plats att grunna på. Får jag visa en bild, som jag tog hösten 2005?

Vad det är och var det är, vet ju naturligtvis alla.

post-945-1394237330,5129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...