Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst 2012

Länge lever Kustbevakningen,,, eller inte?

Rekommendera Poster

Gäst 2012

När Kustbevakningen kopplar av: Sprit, show och chokladprovning

Sydöstran fortsätter sin granskning av offentligt finansierade verksamheter.

Först ut var Boverket och nu har turen kommit till Kustbevakningen, en statlig myndighet som har sitt huvudkontor i Karlskrona.

Fakta

Total budget 2011: 1,1 miljarder kronor. 769 anställda.

Intern representation: 457 000

Extern representation: 394 000

Konferensavgifter: 4 028 000

Kurser: 1 720 000

Resor, inom landet: 8 841 000

Resor, utom landet: 1 364 000

Hotell, inom landet: 6 493 000

Hotell, utom landet: 1 080 000

post-10022140-1394237319,338_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja vad skall man säga. Ett effektivt sätt att utnyttja våra skattepengar. Men o andra sidan med 0,2 lagen så får de ju in ytterliggre en massa pengar från Svensson i form av böter. ... Fast det vore ju enklare att införa en båtskatt så behöver de ju inte ens vara ute på sjön.. Olyckorna är ju detsamma.

Edit; Va svårt det blir att stava över 0,2...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar om makt

Makt har nu KBV fått och de är nöjda.

Visst är det bra.

Även bra att alla oroliga som tror de ska bli ihjälkörda av oss livs levande människor som njuter av livet med vin, kvinnor och sånga, numera kan sova tryggt i tron om att sjölivet numera är helsäkert.

Visst är det jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Enligt Konkurrensverket har Kustbevakningen brutit mot lagen om offentlig upphandling, detta visar en granskning verket låtit genomföra. Granskningen visar att Kustbevakningen har genomfört otillåtna direktupphandlingar då man köpt in utrustning som vattenskotrar, oljelänsor, mätinstrument och en högfartsbåt utan att annonsera.

I vissa fall har en myndighet rätt att göra en upphandling utan annonsering, men detta ska tillämpas restriktivt och enligt Konkurrensverket har Kustbevakningen inte visat att det har funnits skäl att frångå reglerna för ett öppet eller ett förenklat förfarande. Verket anser därför att de aktuella kontrakten kommit till via otillåtna direktupphandlingar.

”Kustbevakningen har sedan granskningen gjort en intern översyn av myndighetens upphandlingar, upphandlingsrutiner och upphandlingsorganisation, för att säkerställa att lagen om offentlig upphandling följs och att upphandlingarna är kostnadseffektiva”, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande.

Publicerad: 2011-03-28 13.51 Sjöfartstidningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Kritik mot Kustbevakningen

Sjöräddningen ville ha stöd från Kustbevakningen när en förvirrad seglare, på drift sedan två dygn, inte ville släppa ombord hjälpen. Men Kustbevakningen dök inte upp.

– Det är ett lagbrott! säger en rasande källa inom sjöräddningen till Sydöstran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Sportfiskarna JO-anmäler Kustbevakningen sedan myndighetens personal vid ett flertal tillfällen gjort tillslag mot sportfiskare och felaktigt hävdat att de använt för många redskap vid trollingfiske på allmänt vatten.

För fiske på allmänt vatten finns ingen begränsning av antalet handredskap, konstaterar Sportfiskarna som också påpekat detta för Kustbevakningens centrala ledning. Myndigheten gick då omgående ut med en rättelse till sina operativa avdelningar med budskapet att trollingfiske med fler än sex redskap på allmänt vatten inte är förbjudet.

-Tyvärr ändrar detta föredömliga och snabba agerande inte det faktum att myndighetens operativa personal gjort sig skyldiga till allvarliga övergrepp på våra medlemmar, säger Staffan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

2012

Har KBV gjort något mot Dig personligen eller är Du irriterad för att de använt Dina skattepengar på ett felaktigt sätt?

Polisen behöver Du inte heller vara rädd för. De måste nämligen kontakta facket som ska MBL förhandla innan de får använda sitt tjänstevapen mot Dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Visst är det en fin affisch?

post-10022140-1394237319,5857_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

2012

Den till vänster eller den till höger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du själv att dina skattepengar används på rätt sätt av Kustbevakningen?

Hur många miljoner extra har inte Kustbevakningen spenderat på 0.2 lagen? Ett problem som inte finns. De pengar som du säger kommer in från 0.2 böter är en piss i havet jämfört med vad det kostar. Mao ej försvarbart

Kustbevakningens rättighet att hålla koll på 0.2 verkar ha stigit dom åt huvudet och dom beter sig alltför ofta som Gestapo. Troligen för att det är enda gången de får känna sig som poliser. All fokus på 0.2. Ett problem som inte finns som kostar oss skattebetalare enorma pengar.

När man sen ser att deras avdelning spenderar pengar hej vilt och inte ens enligt lag. Klart som fn man reagerar

Med rätt bemötande och betende vinner du respekt. Detta har kustbevkningen missat totalt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som SD visade upp sig på film nyligen visade KBV upp sig på film när TV5 körde sin serie om Kustbevakarna

Där uppträder ett antal KBV:are med mycket dåligt sätt. Låtsassoldater som avslutade sina uppdrag med uttrycket Mission Accomplished

Eller när de med 40 knop körde slalom i Sotenkanalen på Västkusten. Smågrisar som lekte maktgalna skitar med sin Cobra båtar.

Eller när de tidigare i år jagade några småpojkar med sin stor båt. Sjukt.

SD har fått ta smällen av vad de gjort men varför inget agerande mot KBV?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

crab

Jag ger Dig rätt i att svenska myndigheter i allt för stor utsträckning har försnillat våra skattepengar och det är främst en politisk fråga.

Om jag ska besväras med att blåsa eller ej är en tämligen marginell kostnad i detta sammanhang.

Det värsta är att KBV inte är ensam om att försnilla pengar.

Jag har i andra sammanhang föreslagit att Arbetsförmedlingens och Migrationsverkets personal skulle ha en provisionsbaserad lön, vilket i sin tur troligtvis skulle spara en del skattepengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa sättet är väl att vara konstant berusad, (och då pratar jag inte om 0,2) när man är ute på sjön så man får valuta för de ev. böter man får.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Riro

Visst är det så. Dör Du sen också så är Du bekymmersfri i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det snackas för mycket här på forumet om hur KBV-personal skulle dragits till KBV pga 0,2-lagen. Så gott som alla nu i tjänst varande bevakare har sökt och fått jobbet innan lagen ens var på tal.

Själv skulle jag vara stolt att få jobba på en sån myndighet (ja, det är en myndighet med ansvar att utöva myndighetskrav) om man bortser från 0,2-lagen. (men jag jobbar inte där!)

Sen, handen på hjärtat, hur många arbetsplatser saknar helt och hållet rötägg? Jag har passerat ett tiotal olika och samtliga har haft några som varit väldigt oliktänkande. Acceptabelt på en myndighet? Nej! Förståligt? Ja! Sen har vi väl alla bra och dåliga dagar?

Jag tycker att det är mer beklämmande hur vissa andra yrken utförs där nästan allt också beror på de förutsättningar och de direktiv de har baserade på politiska beslut och annat. Tänker här främst på lärare och sjukvårdspersonal.

Men där kom jag visst lite OT cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellre leva innan man dör än att  gå genom livet utan att ha aktiverat en enda hjärncell. Jag gillar grönsaker, men inte som såna som rör på sig och låter. Så därför önskar jag dig detsamma.  

Vill även tillägga att jag aldrig har och aldrig kommer att framföra någon båt berusad. Saker som skrivs kan vara en sarkasm även om dom inte har en smiley efter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har svårt att se att det är särskilt anmärkningsvärt att man på KBV använder 2 % av sin budget för utbildning, resor och representation.

Det är nog mer anmärkniningsvärt att inte mer pengar än 20 miljoner kronor används till konferenser och utbildningar (inklusive resor och boende). Det blir inte många utbildningsdagar per person.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2012, vet inte hur du lyckades, men du lyckades locka fram gammelkrabban och ljugbergarn, där den första officiellt hade lämnat MG. Detta är mig veterligen första tråden där 0,2 omnämnts sedan dennes uppsägning. Harry, välkommen tillbaka.  

På  ämnet KBV finns det väl inom alla yrkeskategorier med blåljus, våldsmonopol etc likt polis, tull, KBV, vakter o.d idioter. Men ställer man det i relation till vilken nytta de gör borde detta väl vara det som är viktigast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min reflektion om Ljungbergarns inlägg är att jag är avundsjuk över att han har så mycket fritid över att han har tid att leka med sådant som att skriva och spela in nidvisor, och dessutom klippa ihop en musikvideo. Om jag hade så lite i mitt liv att jag hade tid med sådant hade kanske alkoholen känts viktigare för mig än den gör idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var borde man dra gränsen då vid promillehalt? en del personer tror ju att dom är stålmannen redan vid 0,5 promille..

Ska man nu kröka på sjön så är det lika bra att sova över i båten, har man inte den möjligheten får det ju lösas på ett annat sätt.

Att kbv är ett skämt kan jag dock hålla med om...båtar för miljarder som dom inte har kompetens att använda..Blev stoppad av kbv i öresund en gång, dom ville bara säga att det var förbjudet att fånga torsk under 40 cm... vi hade inga fiskespö i båten och inga anda fiskeredskap heller :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...