Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
nbottning

Båtturer i bild, LULEÅ skärgård

Rekommendera Poster

Här från en av få turer med Fjorden i Sommras.

Hoppas jag inte tråkar ut er! Och ni får ta bilderna för vad de är, jag är ingen fotograf och de mesta är nog taget med en mobiltelefon.

Kluntarna, Luleå skärgård. Norrbotten.

Så här står att läsa på http://www.bottenviken.se om Kluntarna:

En av de mest säregna öarna i skärgården. Man brukar säga att Kluntarna har allt - ska man besöka en ö i Luleå skärgård ska man åka hit. På Kluntarna finns de flesta av skärgårdens olika naturtyper, fornlämningar, fiskelägen, fåglar och flera av de endema växtarterna. Det är dessutom lika spännande att besöka ön på vintern som på sommaren.

Vi skulle bara sova en natt och det genererade ju ingen större packning...eller?

IMG_6592.jpg

Nåväl, den inte allt för ringa packningen kom i båten och snart var vi redo för avfärd. Glest i båthamnen som ni ser:

DSCF5983.jpg

Framme på Kluntarna blir man väl mottagen av de ungdomar som jobbar som stugvärdar ute på ön. Ja givetvis av sina bryggrannar också. På plats:

DSCF5923.jpg

DSCF5904.jpg

Sen blir man rånad på 60:- för en natt vid bryggan :-) :-)

IMG_6597.jpg

Här håller stugvärdarna till:

IMG_6594.jpg

finns lite att handla också:

IMG_6596.jpg

Bryggan längst in ifrån viken som är en fin badvik, tyvärr ingen badtemp, men härligt att gå på sanden i alla fall:

DSCF5913.jpg

DSCF5906.jpg

Min dotter Meja, 6 år;

DSCF5910.jpg

Som sagt, ingen badtemp:

DSCF5937.jpg

Vi hittade blommor;

DSCF5917.jpg

DSCF5916.jpg

Middagen grillades på en sk. grillhink, så nära engångsgrill man kan komma, men det fungerade, har nu skaffat en Primus vidar som går på gas, praktiskt, men inte kolgrillat. Livet är fullt av kompromisser:

IMG_6607.jpg

Någon skulle visst ta disken....

IMG_6614.jpg

Inte en gnistrande kväll, men en utsikt man trots det kunde leva med:

IMG_6593.jpg

Dag två begav vi oss ut på en liten utflykt. Vi tog den spångade leden ditåt!

DSCF5926.jpg

Uppe på ön var det fin utsikt och det växte blommor bland inlandsisens spår:

DSCF5930.jpg

Men det var ju labyrinterna vi sökte:

DSCF5936.jpg

Och vi hittade dom, kompis med barn på bilden:

DSCF5934.jpg

IMG_6622.jpg

Vi drog vidare från Kluntarna, en sväng in till stan för lunch och tankning var planen, i 7 knop kan man vara lite laid back:

IMG_6634.jpg

Vi såg dom här som höll på att laga till nått, hoppas dom inte var färblinda. Detta är stora farleden in till Luleå.

DSCF5947.jpg

Vi la till vid Gråsjälören.

Om den lilla ön kan man läsa så här på http://www.bottenviken.se:

Mitt i stadsfjärden ett stenkast från Luleå stadskärna ligger ön Gråsjälören. En typisk skärgårdsö med vackra sandständer. Gråsjälören är anpassad för båtfolket med grillplatser, vedförråd, toaletter, sophantering och båtbryggor. Ön arrenderas av Luleå Lions Club som har rustat upp ön med byggnader, anpassning för funktionshindrade, grillplatser mm. Vintertid är ön målet för många som promenerar efter isvägarna. Lions Luleå får genom frivilliga arbetsinsatser in pengar från fika och korvförsäljning, pengar som används i Lions hjälparbete.

En gammal bild från gråsjälören:

grasjaloren.jpg

Inte lika stor brygga numer:

IMG_6631.jpg

DSCF5950.jpg

Vi lånade en av de grillplatser som finns här och gjorde lunch. Mitt emot oss har vi Luleås centrum och lite öster om det finns LKABs gamla malmkaj som numer huserar isbrytarna:

DSCF5953.jpg

En kaffe på fördäck, just me and my gay socks :-)

IMG_6632.jpg

Passerade en sån här Kajak, alltså man kan ju ta sig fram så i skärgården, säger inte att det är rätt sätt, men det går:

DSCF5959.jpg

När vi var mätta åkte vi in och tankade. Tyvärr slog automaten ifrån på 800:- jag tankade fyra gånger, lessnade, och sen åkte vi mot hemmahamnen. Hade fullt upp att starta om pumpen så det blev inget direkt fotande vid tankbryggan, bara detta;

DSCF5979.jpg

Det var det hela!

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh.. nu går det inte att se bilderna i sort format :-/

återkommer i ärendet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

S t o r t   t a c k !

Det var som om någon hade öppnat upp ett stort fönster så att den friska, sköna höstluften rensade ur allt gammalt damm som samlats i detta forum.

Det får bli ett stort hjärta!

post-10022140-1394237319,2595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Mycket fina bilder och väldigt kul att få se din båtmiljö uppe i Luleå yesyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Midsommardagen, efter vår första natt i fjorden

b6c57f2b.jpg

66073b3e.jpg

klemensbred.jpg

Tror denna går att klicka på. Verkar vara dom bilder som ligger i en egen mapp på photobucket som inte går att förstora......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På midsommardagen åkte vi till en av Luleå skärgårds riktiga idyller, Junkön, i denna hamn samsas fiskare, fritidsbåtfolk och stugägare om utrymmet:

IMAG0191-Kopia.jpg

IMAG0206-Kopia.jpg

69a5c7d4.jpg

IMAG0205-Kopia.jpg

Egen parkeringsficka :-)

IMAG0190-Kopia.jpg

Men där vart så skuggigt så vi flyttade när det blev ledigt här:

13eedb56.jpg

Min dotter Meja 6år trivdes med det nya -att bo i båt!

IMAG0193-Kopia.jpg

Eller så var det bara glassen och godiset... :)

IMAG0177-1-Kopia.jpg

Mer om junkön: http://www.bottenviken.se/lulea/oar/junkon/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NJao...några gick att klicka på. Verkar bero på vad filen heter om den klarar att öppna den stort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härliga bilder snart är den åter den  sköna sommaren. Måste säga att vilka fina linjer båten har inte kan man tro att dessa modeller börjar bli runt 40 år, va långt fram tillverkarna låg på den tiden, och detta utan datorer tidlös design som ABBA och michel jacksson yeah !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är faktiskt en riktigt snygg båt, 39 år till sommaren. 1 år ädre än mig...så den är ju rätt ung alltså :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehe yes det är det som stavas kvalite och tidlös design, långt från annat som inte blir kvar lika länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motorseglare av typen Fjord 28CS påminner ganska mycket i designen på däcket/överbygget om din båt. 

www.udkik.dk skriver;Avantgardistisk motorseiler med harmonisk seilbåtskrog. ................ Var ment å være fremtidens Cruising Sailor. Kultbåt

(Avantgarde (franska - förtrupp) är en benämning på en grupp av till exempel konstnärer, författare eller musiker, som vid en viss tidpunkt uppfattas som mest nyskapande och innovativa i sin teknik eller val av motiv.)

Skrovtjockleken är avsevärd. Vid flyttning av bottengenoföringet till motorns kylvattenintag uppmätte jag en skrovtjocklek på 15 mm. Där jag har konstaterat den tunnaste skrovtjockleken var det 8 mm och i skarven mellan skrovhalvorna och däcket i aktern 22.

Det som kommer att ge sig först är inredning och utrustning.

För att återåg till ämnet får jag väl lägg in en bild norrifrån. Ett  båthus.wink

post-945-1394237320,4486_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger det!

Ja, dom är nog före sin tid

Verkar vara en riktigt fin båt du har, vad är skillnaden på motorseglare och vanlig segelbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och en bild från Klubbviken på Sandön i Luleå skärgård för att även vara on topic ;)

Och för att visa att vi också har sommar här uppe!

Tjejen är min dotter

33e6dede.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med min båt är väl att en arkitekt var med och ritade båten. Om han hade nån erfarenhet av segling och och att bo ombord på en båt vet jag inte. Det finns prakitskt taget inget yttre stuv. En liten ankarbox på fördäck.

Var gör man av allt som behövs för att handha en båt. Fendrar - dom skall va jättestora för att va nått att ha. Jag har ett antal. Alla linor, en del blir ju blöta och äcklig när dom används. Har  nog 300 meter linor ombord pluss fyra kompletta ankarutrustningar av olika sorter. Som tur är finns det en akterruff, som är avsedd att bo i, som man kan stuva undan saker i.

Annars är det en trevlig båt och jag funderar på några förbättringar när det gäller att förbättra det yttre stuvet. Möjligtvis blir det klart under min livstid - annars kan det kvitta. Är betydligt äldre än både din och min båt och känner mig som en pigg 80-åring\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Motorseglare var ju förr ganska dåliga segelbåtar med rigg och segel som gick att segla hjälpligt om man inte hade några allt för högt ställda krav. Nästan omöjliga att kryssa med. I princip en riggad motorbåt, med förhållandevis stark motor.

Fjord 28 CS har ett kosterskrov, spetsig i bägge ändar, och seglar inte allt för dåligt. Går ganska skapligt att kryssa med, även om det inte är nån båt att kappsegla med. Boutrymmena är häriga även utan akterruffen och jag uppskattar den invändiga styrplatsen i däckssalongen. Gott när det regnar.

post-945-1394237320,7263_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl alltid så där när form ska möta funktion...

Det lär ju inte vara första akterruffade båten där just akterruffen tjänstgör som förråd :-)

Jag kanske ska posta en Luleå-skärgård-bild igen så tråden håller sig lite lagom inom ramen :)

Bilden: Klubbviken, ska posta en liten serie därifrån när jag klurat ut hur jag får bilderna klickbara utan allt för stort jobb:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska vi se om jag fått till detta klipp och klistrande.....

Nja... vi får göra om och göra rätt....återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klubbviken, Luleås skärgård.

Vart väl i ärlighetens namn inga bilder att hänga på väggen på denna utflykt, men jag plågar er med en bunt i alla fall :)

Klubbvikens havsbad ligger på Luleås i särklass största ö; Sandön. Detta är ett populärt besöksmål på sommaren av såväl oss med egna båtar som de som tar en turbåt ut. (Man kan även ta sig över ett smalt sund, tjuvholmssundet <100m och sedan gå över ön ca 15km)

http://www.bottenviken.se står att läsa om Klubbviken:

Klubbviken Havsbad är ett av Nordkalottens kanske finaste havsbad med sina utsökta badmöjligheter, bra service i form av stugor att hyra, bastur, toaletter och restaurang, gästhamn med ca 45 platser och många aktiviteter för både stora och små. Det går flera turbåtar till och från Klubbviken varje dag hela sommarsäsongen.

Jag börjar med att placera oss på kartan:

sverige.jpg

nbotten.jpg

Norrbottenskusten. Nära till finland.

skargard-1.jpg

Hit är vi på väg

klubbenfoto.jpg

Här ser man varför det heter Sandön. Sundet är grävt och är huvudfarled in till Luleå. Trafikeras b.la av många båtar som hämtar malm.

P1040473.jpg

P1040471.jpg

P1040474.jpg

Anläggningen

P1040515.jpg

P1040358.jpg

Vi kom ut på kvällen och jag valde kanske en nog så stor plats i mörkret :-)

P1040479.jpg

Gäller att snabbt fota ungarna innan tumbrottningen slutar i regelrätt knytnävsslaggsmål!

P1040477.jpg

P1040476.jpg

P1040522.jpg

Snygga bryggrannar!

P1040400.jpg

P1040411.jpg

P1040393.jpg

P1040403.jpg

Man kan hyra stuga på Klubbviken, här en liten modell, vackert på rad mot vattnet.

P1040396.jpg

P1040397.jpg

På andra sidan sundet ligger Likskär, där huserar LSS (Luleå segelsällskap)

P1040434.jpg

P1040417.jpg

Jag passerar dom små stugorna längs en cementväg, man kan komma längst ut på Sandöns norra udde med rullstol om man vill. Smart!

P1040433.jpg

Här hade en hund lite för bråttom att testa den nya autostradan :-)

P1040428.jpg

Tittar ut mot sundet och ser en båt, måste testa zoomen

P1040432.jpg

Såg fint ut det där!

P1040422.jpg

Sen lät det uppe i luften...

P1040425.jpg

På med zoomen igen, ja det där såg ju också fint ut!

P1040407.jpg

Kommer en båt igen, vilken trafik!

P1040415.jpg

Ah, Pilot, måste ha med flygmaskinen att göra...

P1040441.jpg

P1040438.jpg

Snart framme dit jag är på väg. Här har inlandsisen lämnat oss en del runda stenar. Kattskallar kallade av en del, är det lokalt?

P1040453.jpg

P1040462.jpg

P1040448.jpg

P1040446.jpg

Vackert och länggrunt, men jag hoppade över att bada.

P1040463.jpg

Någon har fegat ur och strukit föremålet för sitt hjärtas brand :-)

P1040455.jpg

Gul pinne...kan vara på rymmen, kan ha med ”fisket” på andra sidan sundet att göra (?)

P1040388.jpg

P1040386.jpg

P1040385.jpg

Tillbaka så hade vi fått fler grannar. Två Horisont-båtar. Samma båttyp som min bror kör.

Läs om dessa fina båtar här: http://www.horisonter.se/

P1040383.jpg

P1040374.jpg

P1040378.jpg

P1040382.jpg

Sen fick det bli stranden! Det är en vardag och många har slutat sin semester. Gott om plats trots bra väder.

P1040381.jpg

När man är 11 är det inte alltid säkert man uppskattar pappa när han ska fota...

P1040370.jpg

Mad Max-båten passerar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var in på sidan du hänvisar till fina båtar horisont. men det fanns ingen historik om dem, när började de byggas. produktionsstopp osv kan du inte återge detta. Mvh // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska kolla upp det. Många av dom är byggda i Luleå och i Rosvik vet jag. De flesta på sjuttiotalet skulle jag tro. Sjövärdiga båtar. Den som heter Lady in Red är min brors båt.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mattias verkar ha tagit bort en del info när han gjort om sidan. Hittade dock detta på nätet:

Horisontbåten är konstruerad av Hans Fjällström, som också byggde de första exemplaren på Fjällströms båtbyggeri i Håkansön. Åren 1967–1968 byggdes de första båtarna. Senare övertog Kalle Wallgren på Norrbottens Plast i Luleå tillverkningen. När Wallgren slutade med tillverkningen började han hyra ut gjutformen till privatpersoner som ville bygga sig en egen båt.

Hur många Horisontbåtar som har tillverkats går det inte att få svar på, men det är troligen minst ett 60-tal. Tre av båtarna är rariteter tillverkade av både plast och trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för den upplysningen de har alltså många år på nacken och verkar hänga med bra i designen fortfarande. När upphörde produktionen har du koll på det, vilka var drivline alternativen ? // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per

Jag missade att du tog bilder :)

Första båtarna som byggdes av Hans Fjellström var i Plast och trä, alltså plast botten, trä sidor och plast överbyggnad. Det byggdes 3 stycken i teak och en i Mahogny. Alla båtar lever än i dag och fungerar.

När Kalle tog över formarna vart de helt i plast. Kalle Wallgren byggde horisonten till 1976 och sen efter det så hyrdes formarna ut till andra som ville bygga sig en horisont. Min båt Alicia var en av fyra som byggdes på det här viset.

På grund av alla självbyggen vet ingen hur många som byggdes men det uppskattas till runt 60 stycken.

Drivlinorna var V8 305 eller 350 som standrard i varvsbåtarna och många av de egna byggerna hade 4cyl motorer. Nu Finns det 2 som har en AQad40 samt en Aqad41 i sig samt en som har en nästan ny Mercruiser V6 MPI. 

Jag hoppas det svarade lite på frågorna, och jag svarar på mer om ni vill :)

Nu snart går isen och vi får sjösätta Per :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har det gått en säsong igen :-) Jag kommer att posta lite bilder från Luleås skärgård här igen. Men kanske är vi fler som upplevt vår vackra skärgård som vill bidra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev inte så många övernattningar denna sommar. Min Fjord blev även såld. Nästa sommar kommer jag besöka skärgården i en MiniMax.

Mitt bästa båtminna från denna sommar är när vi kom till Rödkallen en sen kväll. Platt vatten och så pass sent på sommaren att det blev mörkt mot natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bastun på kluntarna, riktigt härlig dag i lä på norra sidan ön.

post-14289-1394237705,0249_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...