Gäst Kalman Postad 15 November , 2012 Hej alla därute! Kanske inte rätt rubrik/forum men jag skriver ändå. Jo, det har diskuterats om att frysa in båten. Problemet kan vara att tömma kulan i kulventilen så det inte spränger sönder. Men...jag har hittat på nätet dessa kranar med avtappning för kulan i det stängda läget. Var finns de att köpa i Sverige? Någon som provat? Kan ju va värt jobbet att meka/byta för jag tänker frysa in min Fingal så snart jag kan. Kanske redan vintern 2013-2014. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 15 November , 2012 Hej Hittade detta på nätet, de varkar har en leverantör i Finland, Tyskland och England som närmast http://www.groco.net/distributor/distrib-abroad4.html eller kanske online http://yhst-38476110118519.stores.yahoo.net Det är ju inte i Sverige men ganska nära.. Verkar vara en smart produkt, skall kika närmare på den vid tillfälle, tack för tipset! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 November , 2012 Det finns kulventiler med ett litet hål på sidan, dock inte i båthandeln. Det här var vanligt på den tiden man hade kikventiler. Riktiga bronsventiler köper man konstigt nog i USA. Men den enklaste och allra bästa lösningen är en trevägsventil, då kan man blåsa och/eller fylla på glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 November , 2012 Bra ventiler, av brons vanliga i USA extra plus för avtappningen av kulan. Säkert inte många som är medvetna om frysrisken i den så vanliga modellen av kulventil i rostfritt som vi ser på båtarna här. Bra Kalman att du tar upp frågan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 November , 2012 Men, borde det inte räcka att öppna och stänga ventilen ett par tre gånger för att få ut dom sista dropparna ....eller! För kommer vatten in bakom ,så måste det kunna komma ut ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 November , 2012 Är för de som ligger i på vintern. Annars är det ju inget problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 November , 2012 Jo. Eller låt stå halvöppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 November , 2012 Problemet med vatten i kulan som fryser finns även på land. Jo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 November , 2012 Montera en trevägsventil med L-kula, intag nedåt, motor åt sidan och servicerör uppåt som dras upp högt i en stuv. När man stänger ventilen är den öppen mellan servicerör och motor. Fyll glykol i serviceröret så trycks det genom ventil och motor, inget kan frysa sönder. Vill man vara extra försiktig blåser man med tryckluft (12V kompressor för att pumpa bildäck) innan man fyller glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 November , 2012 Nu först fattade jag att båten skall ligga kvar i sjön under vintern ......då va problemet ett helt annat :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 November , 2012 Smart lösning bhemac med L-kula. Äre samma trick som Lasse_L ´s , har han T eller L kula? Är nog billigare köpa kulventil m L-kula här än att ta från England tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 November , 2012 Iden med trevägsventil är bra, jag såg det första gången för många år sen och har sen fått se det i praktiskt bruk i olika båtar. Lasse och jag brukar rekommendera samma metod med L-kula. Det kan vara befogat med T-kula i vissa sammanhang tex om man vill ha möjligheten att kunna isblåsa intaget. Men L-kulan är enklare. Serviceröret sätter man i en stuv eller, ännu bättre i ett tanklock i däck. Bar om det sitter en bit högre än kylsystemets högsta punkt. Ligger man i sjön så kommer glykolens högre nivå att hålla undan sjövattnet även om ventilen inte håller helt tätt. Första gången jag såg detta var i en fiskebåt som användes hela året. Där hade man en 20l med glykolblandning kopplad till serviceröret. Ställ om bottenventilen, vänta lite och stäng av motorn. Vill man köra motorn på land så ansluter man bara en slang till serviceröret, man vill inte trycka i vattnet så därför skulle ett tanklock vara bra. Dessutom har man möjlighet till nödkylning, sätt en tratt i seviceröret och pytsa i vatten. Behöver man nödkylning så är orsaken oftast att impellern har gett upp och man inte kan byta just då. Här är en ödkylning som man kan få igång direkt utan att plocka fram en massa grejer eller koppla. Dessutom kan man styra samtidigt så att man kan ta sig till en plats där man kan byta impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 November , 2012 MeaDiva skrev: Verkar vara en smart produkt, skall kika närmare på den vid tillfälle, tack för tipset! Finns en hel del läsvärt om genomföringar och ventiler här (obs 3 sidor) ... http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_primer&page=1Själv har jag f.ö. en intagskran av samma typ som bilden 14-nov-2010, sannolikt är den från början av 70-talet. Fy på mig, måste verkligen komma till skott och byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 2 Januari , 2013 Hur gick det Kalman, fick du tag i ventilerna? Vi är nu själva i den fasen att jag letar efter bottenventiler, funderar på de som du tipsade om! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Januari , 2013 Min kula. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Januari , 2013 MeaDiva... nä...inte köpt något än. Jag försöker minimera antalet hål i skrovbotten samt ev. dra om självlänsarna. Koppla ihop sjövattenintag med kylvatten till motor, gråvatten utsläpp från diskoh ihop med självlänsen mm. Sedan har jag de där fantastiska geniala men hur idiotiskta lösningen som helst med dräning från däcket via 3 st spygatt-hål i däcket! per sida. Två av dem har jag redan pluggat. Anledningen att de finns är att man slipper ränder efter båtsidan där vattnet rinner ut genom relingslisten. Nu får man in det vattnet o skorvet och man går å är rädd att slangarna skall lossna eller att barnen stoppar igen hålen om inte naturen gör det själv. Jag har rensat bort både ekollon samt alkottar och små gulliga snäckor efter barnbarnen. Har ej kommit på den optimala lösningen så jag har fått vänta med kranarna. Det lutar mycket åt att köra som Lasse_L. tycker det är för bökigt att köpa osedd från England. God fortsättning och hoppas vi får en bra seglarsommmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 6 Januari , 2013 Hej Kalman, Jag funderade också ett tag på att koppla ihop sjövattenintag och kylvatten till motorn men blev av motorkunniga hemavid rekommenderad att inte göra så. Minns inte argumenten för detta nu men kan fråga igen om det är intressant. Gällande däcksdränering så kommer vi till skillnad på orginalbåtarna släppa det ovan vattenlingen för att inte få fler hål i botten. V kommer få fyra hål, plus givare till logg/lod när vi är klara. Septiktank ut, sjövatten in, sittbrunnsläns ut(som vi inte kommer undan pga konstuktionen) samt diskho ut. Tycker ändå att det är ok då de sitter bra och åtkommligt för inspektion. För våran del lutar det åt vanliga bronsventiler, fuderar på att ringa till en firma i england och kolla priset för Greco. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Januari , 2013 Jag har kopplat ihop sjövatten till motorn med 2 spolpumpar, däckuttagen och diskbänken via en backventil. Har blivit avrådd av pessimister, tänk om backventilen och pumpen skulle gå sönder då får motorn luft istället för vatten. Har fungerat de sista 10 åren ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser