nilsnobbing 154 Postad 15 November , 2012 Hej! Frågan om bränsle till köket ibåten är ju då och då under debatt. Vill bidra med detta som åtminstonde för mig var en okänd risk. Bakgrunden är att en lärare fyllt på ett triangia med t-sprit som flammade upp och brännskadade ett barn allvarligt. Utredningen visade att spriten antändes av statisk elektricitet. Utredningen: http://www.raddning.info/arkiv/aktuelltlage/darforhandeolyckanmedtrangiakok.5.157e59713afc3100c75.html En kunskap som förtjänar spridning. //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 November , 2012 Det enda säkra att fylla på med är de speciella små burkar med ett dubbelkrökt rör. Har tyvärr ingen bild att visa. Tråkigt att det var en lärare, de borde veta bättre! Gissar varför jag inte har T-spritkök i båten. Men det är som du skriver, gammal kunskap. De som inte vet om behöver kankse ta till sig det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 15 November , 2012 Här finns exempel på Triangias flaska med säkerhetskork. http://www.trangia.se/2891.trangia_tillbehor.html //N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 18 November , 2012 vad var det som hade hänt? tyckte inte artikeln var helt utförlig. hade flaskan/dunken med bränsle antänts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 November , 2012 Finns länkar till den kompletta undersökningen i artikeln. Även filmklipp med test, plus en övervakningsvideo där statisk elektricitet antänder vid tankning av en bil. Blev dessbättre mindre dramatiskt än jag skulle gissat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 18 November , 2012 Kommer aldrig använda annat än gasol till spis i min båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 November , 2012 Nå, spritköket har inget övertryck och bränslet är läckagesäkert uppsuget i brännarnas luddburkar. Noll underhåll förutom lite rengöring från brandfarligt stekflott och någon enstaka gång sanering av kastrullernas alltmer isolerande sotlager. Det luriga är tankningen och tyvärr passar nog säkerhetsflaskans hällpip dåligt* ihop med båtkökens påfyllningsrör. Och hur fyller man egentligen själva säkerhetsflaskan på ett säkert sätt, med en annan säkerhetsflaska o.s.v. ?? *) I.a.f. mitt gamla Origokök fylls lättast med en lång och gärna böjd pip, har fixat en uppborrad gasolpip med avstängning som anpassats att passa direkt till affärers enlitersflaskor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 18 November , 2012 Alla system är säkra skötta på rätt sätt. Jag föredrar gasol, dels att laga mat på samt att det passar mig bättre då jag är typen som lite oplanerad och stressad skulle kunna fylla på ett varmt spritkök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser