Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Kalabra

Koll av motor före köp - viktiga punkter?

Rekommendera Poster

Ska kolla på en båt med en liten dieselinombordare, Sabb 1G, och behöver lite input på vad som kan vara bra att kolla.

Den är havsvattenkyld och ca 25år gammal, har gått mesta dels på sydost kusten.

 

Tips på punkter att undersöka nogrannare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj.

Alla båtbesiktningsmämn jag sett hittills brukar mycket tydligt friskriva sig för just motorm. De uttalar sig inte om skicket på den och den ingår inte i besiktningen. Det finns inget säkert sätt att bedöma skicket på en gammal motor. Bara för att den idag går som en klocka så kan den ge sg imorgon, nästa vecka, eller om två år. Man får väl nästan riva ner hela och helrenovera för att kunna vara säker.

Motorer rostar inifrån när de är sjövattenkylda. Och hurpass mycket beror inte på hur många motortimmar de varit igång utan hur många år de är. Det är nästan bättre för en motor att köras än att stå stilla.

Man får bedöma skicket på säljaren istället. Har han skött underhållet på båten och motorn som det ska göras? Är det någorlunda ordning i båten? Det ökar oddsen för att grejorna ska hålla ett tag till.

Men gamla motorer är en chansning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsvattenkyld och 25 år. Den torde vara rätt slut invändigt, uppäten. Vidare så vart hittar du delar till denna motor? Tror inte det finns idag. Räkna med ett motorbyte ganska snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt så pessimistisk behöver man inte vara, den kan fungera i 25 år till om det vill sig väl. Dett finns många gamla gjutjärnsmotorer som tuffar omkring i skärgårdarna. Brorsans encylindriga bensinare fyller femtio nästa år och tuffar troget på. Sällan totalrasar motorer av den typen med en smäll, problemen brukar komma smygande i sakta mak och man kan leva med dom ett tag.

Börja med att fråga ägaren om hur den blivit konserverad om hösten. Börjar blicken flacka och svaret blir svävande så är det knappast något han satt själ och hjärta i. Motorer som är korroderade på insidan brukar skvallra om det genom att vara rostiga runt packningarna vid toppen och avgaslimpan.Om man ser att temperaturmätaren eller givaren blivit bytt kan man ana att någon först har misstänkt mätaren när kylproblem har visat sig. Oljans färg är ju en klassiker, är den gräddig har man i bästa fall en dålig topplockspackning och i värsta fall en sprucken topp.

Och sist men inte minst, vad ligger och skräpar runt motorn och är det rent och snyggt? Står där en stor kanister med motorolja kan man anta att det behöver fyllas på regelbundet. Finns det olja i kölsvinet? Ser man att motorn blivit skruvad med?

Sen är det ju bara att googla på Sabb 1g så ser du hur andra ägare har det med sina motorer. Om du gillar båten så köp, men räkna med risken att bli tvungen byta motor om några år, eller om ett tiotal år. Motorer i den storleksklassen är ju inte jättedyra, men allt hänger på om båten är värt det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...