Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Sueco

Byta vattensmort hylsrör

Rekommendera Poster

Hej

Hittat lite beskrivning om att byta hylsröret genom att såga ett snitt i det och sedan klämma ihop röret. Men ur sitter det fast förrutom dom 2 små m4 skruvarna.

Är det koniskt eller limmas det vid montering?

Beror problemet med att få ut dom enbart på avlagringar mellan hylsa och båt?

För det kan ju knappast vara grepppassning på röret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en viss presspassning. Det bästa är att trycka ut det med en bänkpress och montera det nya på samma sätt . Om det är ett litet stävlager som är enkelt demonterbart (inte inplastat) från stävröret kanske man kan klara sig med ett stort skruvstycke. Det är inget vidare om lagret släpper och börjar gå runt. Passa på att kolla om axeln är helt rak med, jag råkade ut för problem när det visade sig att axeln inte var helt rak efter ha bytt lager. Den började kasta på mitten när det nya lagret styrde upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, mao måste jag göra en lite bättre undersökning innan jag börjar arbetet. Tyvärr har jag ingen bild på det då jag glömde kameran i båten.

M.a.o så med lite tur så räcker en avdragare för att få ut hylsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta den som inte fattar, ska du byrta hylsan som axeln går genom eller lagret som sitter i hylsan?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, bra fråga  :)

Jag ska byta hylsan som innehåller gummilagret. Jag tog för givet att det finns ett ytterrör som är plastat i båten och ett inre som går att byta, men jag kan ha missupfattat allt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, försökte hitta sidan med hylsröret men hittade det här.

Kan tänka mig att den inplastade den ser ut så här för det förklarar mina små rör på sidan av kölen samt dom 2 små skruvarna  :)

Så det är insidan som ska bytas och den här delen får vara kvar

post-10005640-1394237317,5239_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd en tigersåg för att klyva det längden, då släpper spänningen i det och du kan banka ut det. Axeln måste förstås vara urdragen först....

Komponenten du vill byta är cutlesslagret, hylsröret kallas det som sitter fastplastat i båten.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen om det nu är korrekt term men jag litar på dig :)

Har som sagt aldrig gjort det tidigare och har bara gått på bilder så namnet var ju helt fel :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasen, nu är det 3-4e gången jag kallar saker fel. Tror jag måste börja lägga till en bild på allt jag frågar om :)

Axeln behöver jag inte oroa mig för för den ligger redan på lagret fint invirad i bubbelplast

Tackar och bockar för förtydligandet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länge sedan jag var där inne, en bra sida med massor av info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...