Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
landgren

290dp drev

Rekommendera Poster

Skall byta lager i mitt 290 drev. Men får ej bort den vänstergängade muttern pos.46. Har hållit emot med alubackar i skruvstycke men den vill ej släppa. Någon som gjort detta? tips?

post-25060-1394237316,5579_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillverkade ett skydd till skruvstycket i hårt trämaterial. Tror det var ek jag använde. Sågade ut ett hål för axeln lite mindre i dimension än axeln, vilket gjorde att den smet om axeln tight. Sen skruvade jag fast så hårt det behövdes för att få loss muttern. Vet att mekarna svetsar ett ställ av splineshylsan som sitter mellan över och underdel, men den kostar ca 650 spänn så slipper man så är det bra.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövde inte värma. hade ganska långt verktyg, ca 60-65 cm. Med den hävstången var det ändå lite kraft som behövdes. Tror inte du ska ge dig på att värma faktiskt då det är lager och tätningar mm som kan ta stryk.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall ge mig på muttern med längre verktyg. Såg tidigare tråd att skulle renovera diit drev. Hur gick det, bytte du många delar. Mitt lager pos.14 var dåligt, pos.35 har jag känt märken i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kona och glidsko, slitbricka, nållager i utgående axlar samt packade om drevet. Tror jag ha fått ihop det rätt men vet inte helt säkert förrän till våren. Mitt problem var att drevet läckte i propelleraxlarnas packboxar. Nu är det tätt efter trycktest. 

Har för övrigt en ny kona till salu om du skulle behöva, helt ny och köpt av misstag.

Ta det lugnt och läs på noga i VHB så kommer det nog lösa sig. Vad har du haft för symptom? missljud?

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man kan byta plats på dreven pos.12. Man kan ju tydligt se att framdrevet/konan är mer sliten och backdrevet ej använt. Har studerat mätit dreven och kan ej se någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pos. 12 finns ju på tre ställen! \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> De har ju samma artikelnummer och då kan det per definition inte skilja något mellan dem. Hur det är att skifta två begagnade drev i samma drev (det blev konstigt men rätt...) kan dock inte jag svara på fast nog ska man kunna skaffa ett begagnat drev och ersätta ett helrasat vilket i princip är samma sak som att skifta de två man redan har.

Intressant iakttagelse dock, bra att känna till om man själv ska riva sitt drev någon gång.

Mvh



Fred

EDIT:

Stavfel och lite tillägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Man kan inte plocka om kugghjulen i dreven hur man vill. Hjulen är tillverkade ihop och ska inte blandas med andra kugghjul. Om man vill byta plats på övre och nedre hjulen så måsta hela växeln shimsas om. Det är noga med att kuggflankspel och märkbild är korrekt. Vet man inte hur man gör sådant, kanske det är bäst att överlåta jobbet till någon som kan det. En havererad växel brukar bli kostsam.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...fast det gäller väl även om man skaffar ett sprillans nytt kugghjul för att det befintliga havererat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du kan inte köpa ett enstaka kugghjul. De säljs endast i hel sats.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det är därför det artikelnumret kostar 22 101,25!!! surprise

Fast TS fråga kvarstår: kan man byta kugghjulen med varandra förutsatt att man låter någon kunnig shimsa om grejerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hj. Svar Ja. Men frågan är om det är en bra lösning av problemet. Det vanliga är att man slipar in konorna om de är av den tidigare sorten. En annan enkel lösning är att skaffa en propeller med motsatt rotationsriktning och ställa om växelstaget.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man tar isär växeln och gör rent konorna. Sedan lägger man på karborundumpasta ( fin sort) på skjuthylsans ena kona och lägger i den i rätt kugghjulskona. Sen snurrar man för hand och slipar tills det blir en sidenmatt yta i stålkonan. Ska man byta skjuthylsa, så slipar man ur först med den gamla. Man måste göra noggrant rent från slippasta innan montering. Håll reda på var hjulen satt och vilka shims som låg var. Har man senare varianten av skjuthylsa så får man inte slipa in den.

Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...