Sando 11 Postad 13 November , 2012 Hej, jag misstänker att min solpanel inte levererar ström som den ska. Den är 12 år gammal och är på 25 W (hård med aluminiumram). Montaget är horisontellt på luckgaraget. Den är monterad på ett sådant sätt att jag inte gärna tar bort den om det inte är absolut nödvändigt. Båten ligger nu på land och är täckt med en transparent pressenning. Min fråga är: Är det möjligt att mäta laddspänning från panelen nu eller är förutsättningarna för dåliga? (Dålig vinkel mot solen och hindrande transparent pressenning). Finns det något annat sätt för mig att felsöka utan kraftigt solljus? (Bygglampa?) Tacksam om någon kan bistå med lite kunskap i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2012 Var just nere eller rättare uppe i båten och när solen trevligt nog tittade fram gav panelen två ampere efter att jag kokat en kopp kaffe så batterierna blev lite urladdade. Spänningen var 14V när jag kom in i båten och var toppladdade och tog inte mot mer ström än c:a 0,3A. Efter 2,5Ah energiuttag blev det alltså 2A laddning när solen lyste på de horisontella panelerna på 115W och en liten 22 Watts vinklad mot söder. Detta var klockan halv tolv. Under en presenning blir det nog inte mycket men mäter du över batteriet så kanske ändå panelen efter ett antal veckor under en transparent presenning har toppladdat batterierna. En indikation på att panelen fungerar kan alltså vara att du mäter minst 12,7V på batterierna. Alltså toppladdat. Utan laddning sjunker batterispänningen ganska snart till 12,6V eller lägre. Är du osäker på batteriernas kondition och laddningsnivå kan du kanske lossa sladden från solpanelen och mäta spänningen från panelen obelastat. Då kan det nog bli ett antal volt även under presenningen. Lampa som lyser på panelen ger spänning från panelen också. Får du 15V eller därikring är det liv i panelen. För att kolla konditionen behövs direkt vinkelrät sol och då ska panelen kl 12 ge runt 20W eller 20/12,7A (c:a 1,7A) om du laddar batteriet. En svag punkt på panelerna är kopplingsboxen på panelens baksida. Har du inte lossat på den kan det nog vara rättså oxiderat där. Sällan boxarna är sjömässigt gjorda. Man har väl från tillverkarhåll tyckt att de ändå sitter exponerade för väder men saltet tränger in snabbare när det är en båt som går eller ligger i rykande sjö vilket inträffar ibland. Finns ett utrymme utan salt luft vill den salta luften absolut in i det skrymslet. Föreslår att du letar i boxen om panelen är död. Dioder i boxen kan t.ex ha saltats in. Eller saltet har fixat avbrott eller kortslutning. en sån panel kan dra ström från batteriet istället för att leverera laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 13 November , 2012 Tack för det svaret! Då tyder det mesta på att kopplingsboxen på panelens baksida är boven. Har mätt på sladdarna vid regulatorn utan att få någon spänning vid visst solljus plus kraftig bygglampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 November , 2012 Jag har en solpanel 50W på fördäck under en relativt transparent pressning och får en spänning på runt 18V och laddar 0,2A vid normalt dagsljus, ej sol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 November , 2012 Titta på övergången från cellerna till kopplingarna i boxen, det brukar vara en svg punkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser