Westfjord26 9 Postad 15 November , 2012 Endast framtiden kan utvisa vem som har rätt, men det positiva med att mindre och mindre blir intresserade av båtliv så torde väl då bristen på båtplatser i t.ex. Göteborg snart vara ett minne blott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 15 November , 2012 Det kan ju finnas en annan problematik i detta som är kopplad till finansiering av ett båtköp. Många som köpt nya båtar de senaste åren har haft möjlighet att använda sitt hus som säkerhet, har man varit inne på bostadsmarknaden både 30 och 40 år så finns det ganska stor maginal mellan de lån man har och husets faktiskta värde, detta har gjort det möjligt att köpa båtar för både en och två miljoner utan att blinka. Läget är nu annorlunda, bankerna är inte lika villiga att låna ut pengar hur som helst, husmarknaden är mycket mer osäker, samt att generationerna som är födda kanske på 60, 70 och 80-talet redan är högt belånade många gånger eftersom entrepriset på bomarknaden varit relativt högt för dessa. Det kommer ta tid innan de här generationerna kan belåna sig på samma sätt som tidigare generationer för att lyxkonsumera som man ändå får betrakta ett båtköp som. Andelen människor i vårt land som kan kontantbetala en ny båt idag är väldigt få i förhållande till båtmarknadens storlek, man kan ju inte köpta en båt för 2 miljoner med SMS-lån :-) Båtbranshen måste nog inse att marknaden till viss mån är mättade och detta för en ganska lång tid framöver. Detta gör att flera tillverkare nog kommer att försvinna från kartan om man inte kan hitta stora exportmarknader att kompensera den inhemska med. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 15 November , 2012 Wallis Du har rätt. Många har lärt sig konsumera andras pengar. Den som står i skuld är inte fri. Hur långt man är redo att inskränka den friheten är individens val. Att i dessa osäkra tider på arbetsmarknaden och lånemarknaden skulle jag vara ytterst tveksam till att skuldsätta mig för att tillfredställa mina nöjen. Jag skulle nog heller försöka säkra min familjs fortsatta existens. Nu talar jag om gemene man.....inte de som ärvt, vunnit eller arbetat sig till en förmögenhet. Dessutom kan man fråga sig hur människor är funtade. Kan man inte betala sina nöjen genom att spara ihop till dem, hur ska man då kunna betala den i efterskott med ränta? För det är väl ett nöje att vara på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 November , 2012 Dessutom kan man fråga sig hur människor är funtade. Kan man inte betala sina nöjen genom att spara ihop till dem, hur ska man då kunna betala den i efterskott med ränta? Dom kanske resonerar som så att jag lånar 500.000 och använder och har glädje av båten medans jag har lust (och ork) under de 10-20 år som det kanske tar att spara ihop 500.000 för att kunna betala båten kontant utan att bli ofri som du så förnuftigt påpekar. Att sedan båten då kostar kanske 700.000 och det tar ytterligare några år innan dom kan köpa den gör ju inte saken bättre, eller......?? Bara en tanke //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 15 November , 2012 PCP Roger Du gör ett antal antagande som givetvis är helt ok....om det går enl. plan. Ponera att Du belånar huset med 500 tkr. Köper Din båt har nöjet i 5 år och då blir Du arbetslös, eller Din fru blir arbetslös eller något annat händer så Du inte längre har inkomsterna att betala Dina amorteringar och räntor. Alternativet är då att Du förmodligen har 250 tkr kvar att amortera medan båten kanske inte på dagens marknad betingar mer än 100 - 200 tkr. Då är Du av med båten och fortfarande har en skuld kvar att betala på huset. Man får nog inte göra för många sådan affärer. För övrigt finns en utmärkt artickel i senaste båtnytt av Niklas Forsén i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 November , 2012 Trevligt med lite moralpredikningar. Givetvis har jag lån på båten. Är inte född i en rik familj och inte höginkomsttagare. Men vi ska tydligen inte skaffa båt utan sitta kvar på land tills vi sparat ihop till en båt. Om vi gjort så hade aldrig ungarna fått chansen att vara ute med oss på sjön för att sola och bada. Anser mig ganska bra funtad och har ett relativt frikostigt sinne i att skita i att skriva andra på näsan för det liv de valt att leva. Om man ska leva efter dina teser om att den som står i skuld är inte fri så hade vi även aldrig kunnat skaffa egen villa. Om du nu har så gott om pengar så får du gärna ha dina normer men låt oss andra leva vårt liv utan moralpredikningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 15 November , 2012 Harry Det är helt ok att skuldsätta sig bara man från början inser riskerna med det. När det gäller fastighetssiden har det varit en uppgånende trend hela tiden när det gäller värdeökning. Tyvärr har det inte varit samma trend i båtägandet. För 10 år sedan var man glad om man fick tilbaka samma pengar för sin båt som man gav. Man förlorade såleds inflationen och det priset var man villig att betala för nöjet. Situationen är något annorlunda idag. Kolla gärna på Båtagent de har en Vasa Atlantic tillsalu. 2006 var priset ca 1,7 miljoner och blev inte såld. Den har renoverats sedan dess för ca 250 tkr och nu är priset nere i 1,3 miljoner. en diff på 650 tkr. om den blir såld kanske priset blir ännu lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 15 November , 2012 jag är skyldig banken 1,5 miljoner och känner mig rätt fri trots allt. Men jag förstår också tanken om att inte låna till allt och för mkt. Men utan lån hade jag fått leva det liv jag vill ha nu när jag inte längre skulle vilja det. typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 November , 2012 Hemingway Precis som allt annat så ska man agera ansvarsfullt och inte låna mer än mna har råd med även om räntorna skulle kraftigt stiga. Lever även efter att det är viktigt att leva nu då man inte vet hur det blir när man blir gammal och dessutom att pengar kan man inte ta med sig till andra sidan. Lever även efter att om det blir sämre tider bör vi med jobb fortsätta leva och handla som normalt annars förvärras krisen. Dock ska man inte gynna spekulations objekt. t.ex. övervärderade saker som hus och båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 15 November , 2012 Harry Jag har alltid levt efter deviset Våga och vinn och det har jag gjort. Jag har dock aldrig spekulerat med pengar som jag inte haft råd att förlora. Som tonåring fick jag offra en vinter medan polarna var ute och festade och jagade brudar, byggde jag två OK-jollar. Sålde den ena och finasierade den andra.....på den vägen är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 16 November , 2012 Det finns alldeles för många båttillverkare i förhållande till marknadens storlek. Visst kommer det även i framtiden att finnas plats för några nischade småvarv men inte alls lika många som nu. Säga vad ni vill men Bavaria, Jeanneu, bennetau mfl kommer att vara de som klarar sig i framtiden när det gäller båtar i någotsånär vettig strl/prisklass. Dvs massproduktion av helt ok/bra kvalitet till bra priser. Samt vissa små högkvalitativa småvarv som lyckas nischa sig tillräckligt hårt. Möjligt att även t ex Nimbus har en framtid, men kanske inte med produktion i Sverige. Det funkar inte att ta en milj mer än massvarven för en båt i samma strl. Kundunderlaget som anßer det värt merkostnaden ökar knappast. De sjunkande beg priserna påverkar självklart nybåtsförsäljningen negativt. Får vi ett för den delen helt omotiverat bilpris scenario även på båtar. Ja då har vi inte många båthandlare eller tillverkare klar snart. Vem vill betala 1 mille för en fritidspryl som bara är värd hälften efter 3 år? Typ ingen gissar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 16 November , 2012 thundergod Det är helt korrekt det är så marknadsekonomin funkar. Man kan också fundera på hur villiga kreditgivarna är i framtiden att belåna båtar som tappar så snabbt i värde och hur i så fall räntorna kommer att se ut för ett ökat risktagande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 16 November , 2012 Tror som någon skriver att det är massproduktion till OK kvalla som kommer funka. Folk kommer inte köpa båt för båtens skull utan för var den tar dom och vad den ger dom. Som med bilar. De flesta kör en billigare bil, kanske drömmer dom om en dyrare, men långt ifrån alla förstår skillnaden. Sen kommer det alltid finnas dom som vill ha det där lilla extra och dom som ska nyttja saker kommersiellt som kräver en annan kvalitet. Men ska vi få tillväxt bland båtfolk ska vi släppa alla fina ord och snack om hur svårt och viktigt det är att kunna 1000 saker om båtar och hur kasst det är med bayliner och istöllet sälja in båtlivet, skärgården, livsstilen! Sen ska det stå vettigt folk och servera vettiga lösningar för den som vill nå detta båtliv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 November , 2012 Tur att jag har nischad mig, sa redan 2006 att det inte skulle hålla i längden när nästan alla satsade på fritidsbåtar. Istället satsade jag på myndigheter, yrkesfolk och specialbygggde båtar för privat personer. Får se hur det går i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 16 November , 2012 Ja, du är ju ett klockrent exempel där speciella krav kräver speciella lösningar och stort kunnande. Och du säljer säkert en och annan båt till en privatperson, men till en som vet vad han vill ha, eller en som bara har råd att uppfylla sina drömmar. Du vet ju att jag är en blivande sådan när pengarna rullar in :-) Men du skulle inte kunna försörja dig på att sälja båtar till barnfamiljer som vill komma åt båtlivet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 November , 2012 Nej det kan jag inte. Tycker det är mycket roligar med och bygga special anpassade båtar. Och Priset är inte så farligt högt ändå, om man jämför med standard alubåtar som andra byggar och säljer. Brukar vinna 9 av 10 anbud och då får vi oftast rita en hel ny båt som andra har på hyllan. En 7 meters hyttbåt jag levererade till Öckerös räddningstjänst förra året var jag t.o.m. 50000:- billigare än närmaste konkurrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 16 November , 2012 Jo, jag vet ju att du kan göra det både bra och till rätt pris! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 16 November , 2012 Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att betala för kvalitet. Frågan är bara om det finns för få köpare i förhållande till antalet tillverkare. Den stora massan kommer att köpa massproducerade båtar. Frågan är om det blir färre köpare i det segmentet i framtiden och om det finns för många tillverkare i förhållande till köpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 November , 2012 Framförallt så slipper du den jobbiga kundkretsen(oss) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 17 November , 2012 Enkelt uttryckt är det väl en anpassning till marknaden som pågår, om detta är en kris vet jag inte? Kanske en självsanering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 17 November , 2012 Ni är inte så farliga, finns ingen jobbigare kunder som brandmän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser