Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Westfjord26

Krisen i båtbranchen

Rekommendera Poster

Troligen inte det sista som det kommer gå att pipan för. Troligen även en del av de som redan flyttat utomlands för att minska kostnaderna men som samtidigt missat att en del av värdet var att de just tillverkades i Sverige.

Genom sina ständigt ökande priser till skillnad från bilindustrins effektivitetsförbättringar så har de grävt sin egen grav.

(min teori om varför det går dåligt för svenska båttilverkare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt med jämförelser med bilar men. Volvo V70, hur många har byggts? 1.000.000 st. Vet inte om det en räcker. Buster L tex 2000 under alla år. Hade båtproduktionen samma serier som biltillverkarna och inte var helt beroende av oljepriserna så hade det sett anorlunda ut. Att jämför bilindustri med båttillverkarna är helt fel, jämför hellre med husvagnstillverkarna trots att dom inte är beroende av oljepriserna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Synd på det som jag betraktar som ett riktigt fint märke tillsammans med Swan, Najad och några till. Ur något ont kan det alltid komma något gott så en konkurs kan mycket väl visa sig bära frukt inför framtiden. Nimbuskoncernen rasade ihop men kom igen; Najad gjorde samma resa och nu Malö.

Det slutar inte där för Malö!

post-10022140-1394237315,8202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Den enes bröd den andres död.....

Finns det för många som tillverkar båtar i förhållande till köpkraften? Marknadsekonomin reglerar sig ju själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Som SAS då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

SAS har väl varit döende länge...Jag vågar inte tänka på hur mycket skattebetalare i ägarländerna pumpat in i det företaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag tror att marknaden har förändrat sig på så sätt att folk som förr hade pengar köpte sig en exlusiv båt som i det närmaste var handbyggd. Den skaran har säkert bilvit mindre för att unga människor som idag har gott om pengar ser inte båten som en livsinvestering utan snarare som den del (tidsmässigt) i deras liv. Kan då unga människor köpa en massproducerad båt, i samma storlek  till mindre än 1/4 av priset för ett Orust bygge så gör de avkall på kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

OT men ändå

Statliga lånegarantier påminner också om Saab. Den svenska regeringen gick med på en lånegaranti men vägrade att ställa upp med direktstöd till Saab ­eftersom staten inte skulle äga bil­fabriker, enligt dåvarande närings­minister Maud Olofsson. Samtidigt slängde hon in miljarder i nyemissioner i SAS. Kanske ska vi rädda Malö med lite pengar från den extremt välfyllda svenska statskassan?

1984 landade en SAS DC-10 i för hög hastighet på Kennedyflygplatsen New York. Landningsbanan tog slut och maskinen flög rakt ut genom en barriär och ner i en flod som omger flygplatsen. Så går det när man landar för fort och för långt in på banan. Året därpå producerade SASen film olyckan som skulle tjäna som underlag för utbildningen av piloter men när resultatet var klart bedömde man olyckan så pinsam för företaget att filmen inte fick visas.

Undrar hur det ska gå nu när man ska försöka landa den här SAS-kärran med 35 fackföreningar och 15.000 anställda och landningsbanan är också alldeles för kort denna gång. Undrar vem som gör den stora filmen; SAS - The End? Janne Josefsson?

Staten skall inte äga företag som inte klarar sig själv.

Punkt.

post-10022140-1394237315,9955_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Givetvis skulle staten kunna gå in och rädda Malö, de skulle t.o.m. kunna lägga produktionen under Samhall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Du har lite svårt att skilja mellan skämt & allvar, tror jag smiley

Förresten; jag besökte Hemingways fantastiska hem, i det vackra gayiga och fashionabla Key West 1989. Vilket ställe, vilket hus, vilka människor!

Eftersom du använder hans namn som nick så utgår jag från att du har varit där?

post-10022140-1394237316,4337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Var Du där för att studera krisen i båtbranchen eller halkade Du ur tråden nu igen?

Dig har vi länge sett som ett skämt. Så visst har jag sinne för humor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det tråkigt när den ena efter andra får lägga ned eller ombildas på sätt där det är tveksamt om de kommer överleva ändå.

Troligen ett stålbad där möjligen några få kommer finnas kvar. Tiden är över när vi båtägare acepterade att båtar alltid skulle gå upp i pris och begagnade båtar inte sjönk i värde från sitt inköpspris och vissa även steg i värde.

När bubblan spricker liknande fastighetskriser så händer sådant här. Begagnatpriserna faller ner mot verkligt värde och få vill köpa dyra båtar som snabbt faller i värde. Båtar som i grundutförande måste bekostas med svindyra tillägg där köpare vet att han aldrig kommer få tillbaka något av detta vid en försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen det är krisen i Sverige som återspeglar sig i båtmarknaden, bil bygg fastigheter allt rasar nu, även inom lantbrukssidan rasar det traktorer ja name it. När hjulen börjar snurra stiger priserna igen var så säkra. Det sista man investerar i när det blir kris är konsumtionsvaror. Det är nypriset som styr beg marknaden så är det i alla branscher, att en ny båt för låt oss säga 800 000 skulle sjunka typ 400 000 tusen på tre till fyra år som det de fakto nu gör, skulle leda till att ingen investerar i ny båt eller att tillverkarna skulle halvera försäljnungspriset. Vilket är troligt tror ni ?, det är naivt att inte tro att marknaden krisen påverkar priserna nedåt, 1992 var det samma kris för sverige som europa nu är i, då sa man att båt marknaden var borta liksom fastighetspriser o dyl dessa skulle aldrig skulle stiga till nya höjder facit har vi idag. Var realistiska i tänkandet, hur mycket båt kommer inte att skrotas ut nu en hel del, priserna kommer att stiga var så säkra, ni som skall sälja sitt still i båten, när marknaden vänder och hjulen åter snurrar, så stiger allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så har ju alla andra lågkonjunkturer sett ut så vad skulla vara annorlunda nu, men varje lågkonjunktur skapar nya domedagsprofeter som tror sig veta allt, det är klart att priserna stiger när hjulen börjar snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Skulle tro att det är mer komplext än vad som här beskrivs. Det finns många fler faktorer att ta hänsyn till då det gäller priserna på båtar överhuvudtaget.

Skillnade mellan rika och fattiga har ökat i Sverige. Medelklassen har minskat.

Produktionen av båtar förändrades på 60 talet och vi fick en boom av massproducerade båtar under 60 -70 -80 talet som nu är på begagnatmarknaden.

Ägande strukturen har förändrats....tidigare köpte man en båt ha hade denna hela livet. Nu förtiden Köper folk ofta en ny större båt och tillför sin gamla till begagnatmarknaden. Samtidigt som andra fritidsintressen tar över en del båtägare. Dessa för också ut sina båtar till försäljning på begagnatmarknaden.

Således ökar utbudet på begagnatmarknaden snabbare än beganade båtar säljs. Detta skapar i sin tur ett konkurransförhållande som pressar ner priserna på begagnatmarknaden.

Ser man på begagnatmarknaden idag så ligger för segelbåtarnas del det stora utbudet i spannet 28 - 40 fot. Det vill säga det spannet som ägs av den svenska medelklassen. Eftersom medelklassen minskar eller får det ekonomiskt trängre så blir utbudet större.

Hur det förhåller sig på motorbåtssidan känner jag inte till och ska heller inte uttala mig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Hemingway har helt rätt. Båtmarknaden kommer inte komma på fötter när lågkonjunkturen är över

En enkel fråga. Vart ska överflödet av båtar ta vägen? Inget kommer gå på export och knappt något skrotas.  Nybåtsfolket har hoppat av och färre ger sig in i båtlivet. Dagens potentiella generation som skulle tänkas ge sig in i båtlivet är ett resande folk. De lägger hellre pengarna på några veckor i Thailand och nöjer sig med en badbåt. Färre folk som kan skruva själva. Med fullservice på en 23-27fots båt så är den årliga kostnaden för stor

Denna båtkrisen började långt innan finanskrisen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Varje dag läser man om folk som blir av med jobbet......en del får andra jobb men trots allt ökar arbetslösheten i det här landet och det är inte enbart låginkomsttagare som blir arbetslösa. Arbetslösheten kräver en åtstramning i den personliga budgeten, vilket innebär att folk bir tvugna att göra ett val. Sälja huset och flytta till lägenhet eller sälja husvagnen/båten och lyfta av topplånen på villan? Jag tror inte valet är så svårt för de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

sea-ray

Jag tillhör de priviligierade som inte har några krediter, men har både hus och båt. Äger inte ens ett kreditkort.

Det enda vettiga Göran Persson sa under sin tid som Stadsminister var: Den som är försatt i skuld, är inte fri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det som domedagsprofeterna anser så kommer båtmarknaden att försvinna inga handlare kvar bara några spillror av gamla båtar som bortskänkes på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

kossor

Varför så drastiskt? Varför gå till ytterligheter?

Båtbranchen kommer givetvis att vara kvar, både nytillverkade båtar och begagnade båtar. Det kommer alltid att finnas människor som har pengar att köpa båt för. Men i en marknadsekonomi får marknaden anpassa sig. Detta innebär att i framtiden kommer vi kanske inte att ha lika många tillverkare av nya båtar som vi har idag och de som har bäst ekonomi kommer givetvis att vara de som överlever.

På begagnatmarknaden kommer det kanske att bli svårare att bli av med sin båt till det priset man vill ha. Alternativet är då att sänka priset till den nivå köparen är beredd att betala eller behålla båten eller börja diskutera med en eventuell kreditgivare om en lösning att behålla båten.

Ett annat senario som är mindre troligt är att Sverige uppfinner perpetumobilen och kommer på grön kvist igen så  hjulen börjar snurra igen i Svenssons ekonomi.

Vi har sedan 1945 fram till ca 1975 haft en industriell revulution i Sverige som sedan 1965 börjat mattas av.

Det började i mitten av 60 talet när Algots i Borås flyttade tillverkningen till Portugal. Därefter flyttade Gyllenegripens skor. Sen kom varvskrisen. Efter det började svensk verkstadsindustri flytta utomlands. Nu är bilindustrin, SAS, mobilindustrin och transportbranchen i kris.

Tyvärr går inte landet och folks privatekonomi runt genom att vi alla startar företag med hushållsnära tjänster.

Trotts detta kommer det alltid att finns de som har båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krisen i båtbranchen började före lågkonjunkturen

Exempel

Nimbus i konkurs 3:e juli 2012

http://www.gp.se/ekonomi/1.994080-nimbus-ar-i-konkurs

Och problemen startade långt före

Nimbus Boats gjorde ny storförlust förra året, 144 miljoner på nio månader. Till nästa vår hoppas vd Magnus Andersson på ljusning.

http://www.gp.se/ekonomi/1.965644-brakforlust-for-nimbus

Blev inge ljusning

Mer från artikeln här ovan

Den svenska exporten av segelbåtar och motorbåtar har minskat med en miljard kronor sedan 2007, från 1,6 miljarder till 650 miljoner, enligt en sammanställning som DI gjort.

 

Orsak?

För höga kostnader? För höga löner? För liten produktutveckling i syfte att rationalisera tillverkningen?

Krisen har inget med konjunkturen att göra men förvärras av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan finns det dom som går mot strömmen. Förra året när många krisade ÖKADE Buster med 25% så dom kan inte ens stava till kris. Allt är inte nattsvart och vi har haft en hygglig försäljning i år med gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant tycker vi om att läsa, åtminstone jag\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror buster gör rätt sorts båtar för tiden vi lever i.

Många VILL vara ute på havet/sjön för att bada, fiska, köra båt, besöka fina vikar, ja allt det där underbara båtliv är. MEN man anser sig inte ha tiden så ska man ha en större båt ska man prioritera både tid och pengar till båtåkat.

En mindra trailbar båt innebär lägre omkostnader och mindre tidsåtgång. En buster är då även en båt många förknippar med minre underhåll än en plastbåt.

Tror att det är trailbara båtar som kommer öka. Något som kan stå redo bakom knuten när vädret och andan sammanfaller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är där vi hamnar. Småbåtar kommer gå bra. Låga omkostnader så familjerna har råd med Thailand/fjällen/nytt kök osv men ändå få del av båtlivet

Båtar säg 23 fot och uppåt ser det däremot mörkt ut för :(

I tidigare lågkonjunkturer har det funnits en kommande generation som räddar samt fördelaktiga lånelöften. Det finns det inte denna gången. Nu har vi en stor generation som går i båtpension plus alla andra som vill ur båtägandet. Lägg där till att det var överflöd av båtar redan för några årsen.

Med de ungas syn och livsstil så är det en liten andel folk jämfört med förr som kommer att gå in i båtlivet i framtiden. Då ej medräknat styrpulpetar o liknande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det blir färre och färre människor som är händiga, förr fanns fler tusenkonstnärer som inte var rädd att köpa en båt och fixa lite. Ja det var ju tom väldigt vanligt att privatpersoner byggde båtar själv.Och kan man inte fixa själv, blir den billiga båten dyr... 

Annars ger ju krisen stora möjligheter för en familj att prova båtlivet till rimliga pengar. En nimbus 26a eller Albin 25a är fortfarande vettiga alternativ som idag kostar 50-70% mindre än för 5 år sedan. Men man bör nog inte ha tummen mitt i handen...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...