Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst 2012

Tyvärr, slut!

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Hur ofta ser man denna lilla lapp när man ska bunkra diesel?

post-10022140-1394237315,3911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett nåt sånt anslag, men däremot upplevt att sjötappar med sedelautomat inte fungerat. 

När jag seglade i de norrlänska farvatten sommaren 2005 var det bra i Luleå och Öregrund av de ställena jag besökte, som jag kunde fylla diesel vi bryggan. Gick för säkerets skull en och ibland 2 km med mina 2  st 5-liters reservdunkar. Vår grovarbeter Resis på elverket i Sotenäs brukade alltid säga: liten börd tynger lång väg. Han hade helt rätt. 

Som tur är har man en riktig båt, vars huvudmotor har en annan kraftkälla.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, aldrig sett. Däremot, som Toaen skriver, har jag haft otur med de automater som bara tar sedlar.

Å andra sidan, jag tankar nog inte mer än 10-15 liter/år. Det blåser ju ofta ganka bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta är att ju större tank man har ju mer diesel går det åt per år. indecision

På Havsfidran var tanken 25 liter och jag slog på 10-15 liter varje höst.

Tanken på min nuvarande båt är 160 liter. surprise 

Har ändå konstatert att det fortfarande är bäst med femliters reservdunkar om man skall fylla på från dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Lappen satt på pumpen i Gislövs läge i somras. Vi skrattade lite åt det där för just då behövde vi inte tanka men två veckor senare när vi kommer till Lagunen utanför Malmö och lyckats masa oss förbi en segelbåt som tyckte att han låg alldeles utmärkt vid pumpen, ja då satt en liknande lapp på deras pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då låg han ju alldeles utmärkt vid pumpen... Han behövde ju inte tanka nåt som ändå var slut och de som behövde tanka hade inget där att hämta ändå ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Högmarsö i somras, efter att man lagt till och stängt av osv så ser man den lilla lilla lappen, bara att gå norrut till Furusund och tanka hos dom trevliga småtjejerna cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Absolut om det inte var för att lappen satt på insidan av dörren som omger denna kortstation.

post-10022140-1394237316,0252_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin bild på något som blivit en del av vår stadsbild. Hoppas dom får ligga kvar alltid.

Luleå har en bra båtmack, mitt i stan, tar kort och är en sådan micropris mack. Sen kan man proviantera på Willys utmed.

En annan båtmack i Luleå, hade vatten i bränslet nån sväng, mindre kul för dom som tankar samt för hamnföreningen som driver försäljningen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

När jag tankar brukar jag välja de sjömackar som har stor omsättning, de brukar alltid ha soppa hemma. Dessutom brukar jag ringa eller maila och fråga innan hur mycket de har hemma. Ska man fylla över 500 liter vill jag inte ha bottenskarpet i deras tank, även om jag har sil i påfyllningsröret. Nu har jag ju vindmotor på båten så det går inte åt så väldigt mycket soppa.

Springa med 5 liters dunkar känns rätt meningslöst. De är bättre att tanka i tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På väg söderut med bilen stannade jag för att tanka och gynna den återöppnade macken i Sjötorp i slutet på oktober. 

Tyvärr var det ngt vajs, kortautomaten funkade inte så jag fick köra vidare med tom tank. Tur man har en diesel som bara drar dryga halvlitern (land-)milen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid intresant med männskor som har åsikter utan att ha en aning om vad saken egentligen handlar om.

1.

Om du är från Bohuslän och du köper båt en  i Kåge norr Skelefteå och tanken till dieselmotorn är tom och dessutom sedelautomaten i den hamnen där du ligger inte fungerar. Då är det inte så dumt att få 10 liter diesel via två reservdunkar på vardera 5 liter. Om du då dessutom bestämt dig för att segla till Haparanda innan du styr kosan hemmåt och det dessutom nästan inte blåser en vindkåre på tre veckor och du måste gå en hel del för maskin så kan jag inte förstå att det är meningslöst att promenera en kilometer eller två - det gör vi ju ändå varje dag - och köp 10 liter diesel när du ändå går förbi. 

Nu var det samma problem på alla de ställena jag besökte när jag behövde fylla på bränsle, på Norlandskusten förutom Luleå och Öregrund.

Vad det är för meningslöst med att slå i 10 liter diesel när man kan få tag på det förstår jag inte riktigt. Alternativet var att va helt utan. En MD2:a går ungefär 25 distansminuter på 10 liter diesel.

2.

Jag fick inte fyllt tanken på min nuvarande båt innan den frös fast för ett par år sen. Då jag jobbade mycket i båten den vintern och körde med värmaren tog ju oljan så småningom slut.  Hade ett par 20 liters jeepdunkar som jag hämtade dieseloja på tappen med samt en 10liters plastdunkoch ett antal 5 liters reservdunkar. Konstaterade ganska snabbt att det var ett elände att stå på skarndäcket som vätte ut åt vattnet på täckningen och de snören som höll tåckningen på plats och försök slå diesel i en tratt. Däremot så var det förhållandevis enkelt att slå diesen från  en 5 liters reservdunk ner i tratten som satt i påfyllningen till dieseltanken. Efter det anvönde jag de 7 st 5 litersdunkar jag letade upp hemma och i mina olika båtar.

Visst är det meningslös tank diesel med 5 litersdunkar. Under min Norrlandsresa hade det varit bättre att köra dieselstopp redan från början och sen tanka fullt när jag kom till Öregrund.

Och visst hade det varit bättre att jag väntat tills isen släppte sitt grepp om båten och låtit nån bogsera mig till sjötappen så jag kunde tanka full ordentligt. Att jag sen inte hade haft nån värme i båten på hela när jag skulle jobba med bl.a. liming det är ju betydelselöst - eller.

Att smita in till tappen, som ligger halvägs mellan bostaden och båten, med jämna mellanrum och köpa 35 liter dieseloja i 5-litersdunkar för att kunna ha värme i båten är väl det mest meningslös man kan syssla med - eller!?

Om ni behöver reservdunkar i båten, så köp hellre 4 st 5 liters än 1 st 20 liters. 5 litarna är mycket lättare att hantera. Det är i all fall min erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

toaen

I allt Ditt elände som båtägare på norrlandskusten, är jag förvånad över att Du inte tog båten fram och tillbaka med hundsläde över fjället och tankade hos fiskarna i Lodfoten.

För att inte tala om Ditt elände under vinterförvaringen, när jag parkerat min i varmgarage och tillbringar tiden söder över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemingway

Du är allt en stor tramspelle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

toaen

Världen består av mer än Bottenviken och Bottenhavet. Det finns tankställen längre söder över också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Bäste örlogskapten!

Vill bara påminna dig om att du själv signerat din åsikt under Jontens om detta med att hålla sig till ämnet. Om du är en sådan förkämpe för detta och vill bli trodd så kanske du bör leva efter dina egna principer. Det skulle se snyggt ut.

Jag dör gärna för din rätt att tycka och att ha en fri åsikt men snälla du; säg inte en sak och gör en annan...

post-10022140-1394237318,6743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag lessen i ögat sad

Aldrig nånsin trodde jag väl att jag skulle vara tvungen att sätta +1 för nåt av dina inlägg, men det finns tydligen en första gång för allt...

Jajja, man lär så länge man lever

cool

+1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

1:0 till Toaen smiley

post-10022140-1394237318,7071_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Läs reglerna; det står ingenstans att man som debattör i detta forum är tvingad att läsa också mina korkad, ogenomtänkta och fåniga insändare. Håll dig borta från 2012 om du känner att det är bättre. Om alla andra bidrar till en bättre värld så är det där du hör hemma, eller vad säger du själv?

Läs mellan raderna, läs med ironiglasögonen men framförallt; missa inte poängen!

Så, nu kan du återgå till att ogilla mig igen \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaaah, nu känns världen som vanigt igen, Man tackar och bockar.

Oooops, nu är det OT, men då får väl Hemingway gnälla lite på mig istället ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem - han är inte läskunnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men han var rätt vass på att skriva en gång i tiden. ;)

Även på att dricka, efter vad jag har hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag ska inte gnälla alls. Ni ser ut att klara tråden utmärkt utan min medverkan så jag lämnar den nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad sägs om att återgå till ämnet? wink

Jag har visserligen inte sett en sådan lapp i verkligheten men när jag förra året skulle tanka fullt för vintervilan var den vanliga dieseln slut och jag var tvungen att tanka grön diesel.

Skulle tro att de flesta sommaröppna sjömackar får slut på någon av sina bränslen i slutet av säsongen och då väljer att inte beställa hem mer innan nästa säsong börjar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...