Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Homer

Vad har ni för vapen mot sjörövare?

Rekommendera Poster

Hemingway, jag skulle aldrig i mitt liv segla utanför Somalia! Eller ta vägen genom Röda Havet.

Att besöka norra Röda Havet går väl bra kanske, så länge inte Mellanöstern-konflikten är alltför uppblossad. Men Egyptens hamnar skall man akta sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Jag tolkar det som att Du inte själv testat att vifta med vapen och avlossa varningsskott. Har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhuvudtaget, en stor stor omväg runt hela Afrika på betryggande avstånd. Till Afrika? Aldrig! Skall jag resa i Afrika, då skall det vara under mycket välorganiserade turistformer med charter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Varför ska man akta sig för hamnar i Egypten? Om vi nu pratar om Röda Havet så finns det ju hamnar i Sudan med....Har Du någon erfarenhet av dessa? Hur är det med hamnar i Saudi och Jordan eller Israel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Har Du någon gång som skeppare klarerat in i ett icke EU land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert lika illa där. Nej jag har inte vait där. Har läst mig till om Egypten, mycket korrumption, hamnvakter går ej att lita på. Israel är nog mer ok. Judar är något mer civiliserade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Tillåt mig le. Bekymrar Du Dig över korruption i andra länder så ska Du nog stanna hemma. Min erfarenhet är att i många länder är korruptionen ett spel. Ju mer kunskap Du har ju mindre blir Du lurad.

Jag är inte heller någon specialist på området. Jag försöker också läsa mig till kunskap. Erfarenheter får jag av andra som redan provat på.

Nu är jag också radioamatör och har kontakt med Scandinaviska långseglare runt om i världen. Kanske inte dagligen men ändå ett par gånger i veckan.

Terri kan Du förklara för mig varför ingen av dessa ca 20 båtar är beväpnade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Lady

Den vaniga traden är väl Thailand - Diego Garcia - Mauritius - Réunion - Madagaskar - Sydafrika. Den är kanske inte 100% men å andra sidan kan Du segla på en val också.

Ska Du ha det helt fritt från piratervatten rekomenderar jag dig Thailand - Västra sidan av Indonesien - Perth i Australien - Ile Amsterdam - Sydafrika.

Se bara upp för jordbävningar utanför Västkusten av Indonesien.

Ett alternativ är att skicka båten med fraktfartyg från Thailand till Sydafrika och själv flyga till Sydafrika. Då undvikar man också priatervatten.

Förövrigt är det jättefarligt att segla överallt.

Rättade ett stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway, hade det varit 20 amerikanska båtar, kanske läget hade varit ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Det var ett bra sätt att undvika svaret på min fråga.

Jag har inge belägg för min hypotes, men jag skulle tro att det procentuellt är betydligt fler Americaner som kommer hem i en kista än Scandinaver som gör det.

De amerikanska båtar jag träffat i Cariben har aldrig varit beväpnade. Men visst har vi talat om denna frågan. Nu talar jag inte om nöjesbåtar över 60 fot. Det är nämligen sällan jag som enkel svensk får trampa deras däck....Kanske beror det på att jag sällan har smoking när jag seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, det är allmänt känt men fortfarande inte det TS frågade efter, såvida han inte ska köra med en tanker :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man pedofil som Slocum var så kanske man inte alltid blir så populär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Marrexxx

Nu lever jag inte på 1890 talet och hoppas att mänskligheten har utvecklats något.

 

bhemac

Huruvida Slocum var pedofil eller ej har jag ingen aning om. Det finns några till som seglat jorden runt sen dess och jag tror inte alla dessa har varit pedofiler? De länder jag besökt både i mitt tidigare arbete och som seglare har jag i de allra flesta fall blivit mycket väl bemött.

Jag tror nog på att som man bemöter andra blir man själv bemött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway:

Slocum försökte våldta en 12-årig flicka och hamnade i klammeri med rättvisan pga detta. Detta var ju inte känt när han var ute och seglade så det lär inte påverka hur han bemöttes. Men det kan vara intressant att känna till innan man glorifierar honom.

Fö har jag rest mycket och tycker även jag att uppträder man korrekt så blir man alltid väl bemött. Kunskap är nog nyckeln, håll sig borta från de farliga ställena. Har man James Bond båt kanske man vara lite tuffare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

bhemac

Myntet har oftast två sidor.....Hans bedrifter som sjöman behöver man inte föringa för att han har en svart privat sida.

Jag minns en gång i ett Caribiskt land jag skulle klarera in i.....alla papper var i ordning men killen på imgrationsmyndigheten satt och vaggade på stolen medan jag satt i andra ändan av rummet och läste en båttidning. Efter 1 timma och 45 minuter och vi inte bytt ett ord....tar jag upp en plunta med Famus Grose och ett lite fodral med 4 rostfria bägare. Slår upp en hutt och smuttar medan jag fortsätter att läsa. Jag ser hur snålvattnet rinner på han som väger på stolen. Då passar jag på att fråga honom om vi ska fira att stämplarna kommer på plats...och vipps var allt klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway skrev: Terri kan Du förklara för mig varför ingen av dessa ca 20 båtar är beväpnade?

Hemingway skrev: Det var ett bra sätt att undvika svaret på min fråga.

 

Det är bara det att det är så trist att svara på. Och svaret så uppenbart. Vi svenskar, med flera decennier av socialdemokrati och välfärd, är uppfostrade med att Staten ska ta ansvar för våra liv. Man får inte ens skydda sig själv och sin egendom, använder man våld, då åker man i fängelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte ens själv skydda sitt liv och egendom, använder man våld, då åker man i fängelse.

Precis. Kanske därför som vi med våra 100 mord per år ligger så ohjäpligt långt efter USA med sina 17000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Jag håller fullständigt med Dig om att man inte får mycket i Sverige när det gäller att skydda sig själv och sin egendom.

Nu är det ju så att i Sverige har vi inte så mycket pirater så att det berättigar oss att ha vapen ombord.

I andra länder gäller andra lagar och på internationellt vatten gäller också lagar. I dessa lagar som de flesta länder accepterat regleras även vad pirater inte får. Lagen är ju då en sak och verkligheten en annan.

Vad tråden innehöll från början var hagel eller kula. Skulle jag kort förklara min ståndpunkt är det. INGET AV DET. Motivering, är Du rädd om livet har Du inte stora chanser att klara Dig ur en piratsituation med nöjesbåt genom att använda någon form av våld. Just detta har de flesta långseglare redan insett och därför undviker de hellre piratvatten än skaffar vapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med sista meningen? Vad har den med pirat och vapen diskussionen att göra.

Nej den vanliga rutten från Thailand är via Maldiverna och Seychellerna, Madagascar och sedan Sydafrika.

Den dagen vi kommer så långt hoppas jag att de har löst problemen med piraterna i Adenbukten och Indiska Oceanen. Om inte så sätter vi båten på ett fraktfartyg som går till Medelhavet. Att runda Cape of Good Hope är inte ett måste för oss. Ett kul inslag möjligtvis.

Annars så kan man skippa Thailand/Malaysia/Singapore och gå från Australien mer eller mindre direkt till Sydafrika. Så det finns alternativ. Men för vår del är det inget vi tar ställning till just nu. Det ligger ca 7 år fram i tiden innan vi har kommit dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Lady

Du vet kanske inte var Diego Garcia ligger.....Men jag kan berätta för Dig att det är den sydligaste delen av Maldiverna men Brittiskt protektorat. Med tanke på att piraterna opererar ända till Maldiverna är det en fördel att gå till de sydliga öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Lady

Den sista meningen var kanske mer ämnat som ett skämt.....Det finns folk som har försvunnit, båtar som försvunnit.....Ramlat i havet och aldrig återfunnits, seglat över en undervattensjordbävning och försvunnit spårlöst ner i en strömvirvel, mött supervågor som även tagit lastfartyg, segla på en val och förlora kölen, alla container som lastfartygen dumpat och som flyter i marvattnet kan man segla på det finns massor med faror. Nu är det ju så att risken för att olyckas är tämligen liten ändå.

När lättar Ni ankare och börjar seglatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Lady

Som Du säger det finns en sydligare rutt men sträckan Australien - Sydafrika är ganska lång därför gör många seglare som väljer den vägen ett stopp på Ile Amsterdam.

Åhh jag såg att det är 7 år till Ni lättar ankar......på den tiden hinner mycket att hända. Förhoppningsvis har man löst piratproblemen i Indiska Oceanen till dess.

Jag lättar ankar i april nästa år, men jag seglar inte hela vägen runt. Jag stannar i asien där jag redan har ett hus, sen fortsätter jag segla i de varma vattnen till jag inte längre kan och orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oups, nu blir OT sorry.

Nja, lättat ankare från Sverige har vi redan.

Befinner oss just nu i Medelhavet. Planerna är att korsa Atlanten 2014 och sedan får vi se hur lång tid det tar innen vi är tillbaka i Medelhavet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway, här är något om somaliska pirater, som du kanske finner matnyttigt. Jag tror knappast att din taktik med så som jag bemöter andra, så bemöter andra mig har så stor effekt i såna här sammanhang.

http://osk.nyatider.se/forums/2627/ShowThread.aspx#2627

Jag tror också man skall akta sig för att ryckas med av Sveriges media-hjärntvätt i politiskt korrekt godhetstänkande,  av karaktären, staaackars, staaaackars afrikaner och somalier, de är så snälla fattiga människor. Och jag är en god svensk, och ingen kan vilja mig illa. En naiv, dumdristig, och farlig inställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon på samma forum skriver, angående att frakta båten på ett fartyg de farliga sträckorna: För något år sedan gick det på 50-60 tusen för en 12m båt. Vilket gör att det inte blir dyrare än att segla runt Afrika.

50-60 tusen för att segla runt Afrika? Vad menas? Det behöver väl inte kosta ett korvöre, beroende på hur man lever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Först kanske Du skulle inleda tråden med hagel, kula eller sunt förnuft.

För min personliga del ligger det sunda förnuftet i att undvika piratvatten

Skulle Du genom praktiska prov vilja testa hagel eller kula mot priater ser jag gärna fram emot att höra om resultatet.

Visst finns det folk som kan hosta upp 60 - 100 tusen för att transportetra sin båt på fraktfartyg. Det finns t.o.m. folk som har guldkranar på toa i sin båt.

Att segla runt Afrikas sydspets torde vara förknippat med ytterligare kostnader.....hamnavgifter, in & utklareringsavgifter, matkonto på grund av längre färdväg och kanske många andra kostnader.

För min egen del har jag valt bort vapen i båten av det enkla skälet att det föranleder massor med byråkrati vid inklarering i vissa länder. Därmed också ökande kostnader.

I vissa länder beslagtas vapen vid inklarering och återlämnas vid utklarering. Detta innebär att man måste in och utklarera i samma hamn. Detta är inte alltid så smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...