Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Homer

Vad har ni för vapen mot sjörövare?

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Crona

Problemet med slätborrade vapen är att de är effektiva på korta avstånd....men hagel upp till ca 40 meter, med sluggs kanske 60 meter. Piraterna använder oftast AK-47 som i halvautmatiskt läge är effektiva upp till ca 400 meter.

Skulle man sticka upp en hagelbössa med sluggs mot 5 stycken AK-47 som teoretiskt hinner avfyra 500 skott på 6 sekunder. Jag skulle nog dra mig för den varianten med sluggs.

Jag vet handelsfartyg som använder koncentrerade syror i sparyform för att undvika bordning. Det är knappast heller en variant i en mindre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår faktiskt inte hur jägare är funtade, de måste vara känslomässigt avtrubbade

Jag är ju jägare också och nu kom vi in på ett ämne som kan bli hur hett som helst, men lika bra att lägga ned direkt då det här är ett båtforum. Kan bara säga att jag inte känner en enda jägare som är känslomässigt avtrubbad. angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Tess

Håler med. Jakt är ett av de mest human sätt som finns att avliva ett djur. Jakt är ett sätt att skatta av naturens överskott och jägare är absolut intresserade av en livaktig viltstam. Möjligtvis att slaktare på ett slakteri blir avtrubbade. Nog om detta.

Jag kommer att ge mig ut på en långsegling och jag har förberett mig så mycket som möjligt. Jag har redan sålt mina vapen och kommer inte att ha sådan med mig. Där emot har jag försökt att inhämta så mycket kunskap jag bara kan under flera år, och även tagit reda på var jag kan hålla denna kunskap uppdaterad. Vilken ansvarsfull sjöfarare läser inte väderleksrapporten och undviker väder som kan förstöra både båt och liv. Det samma med piratverksamhet, korruption, kriminalitet, byråkrati m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Jag hade hängt en gayflagga i aktern smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kort off-topic till KillerBoo och Tess:

Jag säger så här. Hellre jakt, än slakteriet på våra djurfabriker. Slakteriet är mycket värre, och i min uppfattning, vidrigt.

Jag äter i stort sett bara vegetariskt. Kött är ju gott, och jag äter det ibland. Helst då vilt. Men jag vet också att mycket köttätande inte är hälsosamt. Och jag får ändå i mig alla näringsämnen jag behöver vegetariskt, inklusive protein.

Om jag var nödtvungen, skulle jag kunna jaga. Men jag skulle inte göra det för nöjes skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KillerBoo, jag tycker egentligen att alla som äter kött, borde tvingas att vara med och se hela förloppet. Man skall veta vad man äter. Ställer man inte upp på det, då skall man inte heller äta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Terri

Det är väl knappast troligt att man äter de pirater man eventuellt har skjutit om man nu ska ägna sig överhuvudtaget att skjuta pirater?

Det var väl pirater vi talade om eller var det jakt/slakerier/veganer/vegitarianer...............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Ett skott i pannan och sedan dumpar man liket till hajarna; då hade dessa pirater gjort någon nytta på sin jordvandring...

Den som sig i leken ger...

post-10022140-1394237316,1169_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

2012

Jag är imponerad. När lättar Du ankar och beger Dig till Adenviken för att skjuta pirater...Du vet väl det där med vem som kastar första stenen..... Dessutom är jag evigt tacksam om Du behåller Pride flaggan så Du inte skämmer ut den Svenska flaggan i alla fall.

Snacka går 2012 när Du slipper göra jobbet själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Det där smarta inlägget tillförde... nu ska vi se; jaha 0 % smiley

post-10022140-1394237316,1482_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut. Jag har varit med på älg- och rådjurslakt men inte haft möjlighet att vara med vid kommersiell slakt. Hade inga problem med att se hur det går till. Men hur var det nu? Äter du inte kött alls alltså? EDIT: Såg nu att du visst äter vilt iaf.. FAST du inte fattar hur de som tagit maten till ditt bord är funtade.. Menade bara att man kanske inte ska generalisera betr köttätande (eller annat)

Jajja, det var en del Off-T med det här.. Å andra sidan, hur många här har eg erfarenhet av/avser att segla i piratvatten, så ämnet kanske kan vara lite hmmm.... flytande ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

2012

Jag skulle tro att kom Du i närheten av pirater var det än är så skiter Du nog snarare än Du skjuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del båtar har denna på däck: http://www.youtube.com/watch?v=tz2ylsenyNs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skjuter för att skrämma inte för att döda när man själv har vapen ombord. Iaf när det gäller stora fartyg. 

post-15276-1394237316,187_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Crona

Du som jag hade nog som långseglare besparat oss investeringskostnaden i ett vapen som länken visar och valt en alernativ väg för vår färd.

Jag kan dock förstå att de som seglar av komersiella skäl inte har någon alternativ färdväg. Därav beväpning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en liten segelbåt är det nog knappast troligt att välbeväpnae pirater skräms av ett enda handeldvapen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken är större att man råkar ut för dåligt väder än pirater.. men som sagt det gäller att hålla sig borta från dem värsta områderna typ Malacca och Somalia.. Även västafrika börjar bli jävligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Crona

Jag har inte velat ta upp vilka länder det rör sig om...men eftersom Du nämner det så vill jag dela med mig av min uppfattning och den berör enbart nöjes/långseglare och inte den komersiella sjöfarten.

Röda Havet/Adenviken/västra delen av Indiska Oceanen är det känt att Somaliska pirater opererar. Hur långt söderut är lite osäkert men det har förekommit insidenter ända till Mauritius.

Väst Afrika och då främst Nigeria och Mali vet jag inte så mycket om och är nog inte heller så välbesökt av nöjes/långseglare.

Malacca har blivit mycket bättre. Skälet är att Malaysia har kommit underfund med att turistande långseglare är en guldgruva inte minst på grund av bra varv i Langkawi. Av det skälet ser den Malaysiska Kustbevakningen till att hjälpa långseglare mot Indonesiska pirater.

Området mellan Singapor Strait och Borneo finns det ett antal Indonesiska öar där långseglare blivit besvärade av pirater.

Området mellan Trinidad och Venesuela har haft ett flertal insidenter och det kan på det varmaste rekomenderas att hålla sig på Trinidad sidan.

För den övriga världen har det skett enstaka insidenter som är att betrakta som pirat överfall, men verkar inte vara organiserat.

Sen kan man ju diskutera om ett ankrat fartyg i ett hamnområde blir utsatt för ett piratöverfall eller ett rån?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det värsta är väl att de inte känner doften av surströmming skilja sig från sin egen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Thailand till Sydafrika är det ca 5300 sjömil. Då kan det vara trevligt att mellan landa några gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Lady

Man kan mellanlanda överallt bara man kalkylerar riskerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blandar mig in sent i debatten så jag svarar bara på TS frågor.

Personligen hade jag valt hagel men då ska det vara i pumpvarianten för 2 skot räcker inte långt. Mindre krav på skicklighet men effektiv på korta avstånd.

Däremot ser jag ett större problem. Kommer det en båt med 8-10 gubbar så förlorar du oavsett om du minskar du minskar antalet till 4. Så frågan är vad man vinner på det? Kan man inte slå ut hela piratbåten snabbt och smidigt så är det meningslöst. Du kan inte fly i en båt som gör 5-10 knop.

Personligen skulle jag satsa på att fly efter jag blivit tillfångatagen istället för att riskera mitt liv mitt ute på sjön.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Sueco

Vi kan väl sluta oss till att de flesta som råkar ut för en piratattack sitter i en segelbåt. Det är inte så många motorbåtsägare som tar sig jordenrunt.

Kan Du förklara vad en hagelautomat med 5 skott har att hämta mot 3 AK-47 med 300 hundra skott som kan avlossas på 6 sekunder?

Fly....man kan ju försöka i en segelbåt som i allra bästa fall når 10 knop, mot piraternas långsmala med en utombordare på 200 Hk som förmodligen gör minst 25 knop.

Det bästa vapnet enligt min mening är att införskaffa KUNSKAP och undvika de områden det berör. Är man tvingad av något skäl att passera finns det olika åtgärder man kan vidta som att segla i konvoj med andra. Anmäla sin passage till olika myndigheter. Delta i de radionät som finns för långseglare på kortvågsbanden. Vara försiktig med att sända sin AIS, använda VHF, tillfälligt plocka bort radarreflektorn. Det finns nog många fler möjligheter. Färdas man i muslimska länder kanske man ska passera under fredagsbönen???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, skillnaden är att chansen att träffa med en hagelbrakare är större än med kulor. Det var det TS frågade om och jag hade valt hagel av alternativen.

Att jag sedan inte har en chans mot automat vapen är en annan sak men ska jag välja mellan kula o hagel väljer jag hagel. För vi pratar om att skjuta på nära håll när båten gungar och då väljer jag hagel.

Får jag välja fritt finns det klart bättre alternativ men jag utgick från TS fråga :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min utgångspunkt är att man på de flesta ställen inte drabbas av pirater i storformat. Utan av småskurkar, som ändå inte värderar människorliv högt. Ser man en misstänkt båt närma sig, fyrar man av tre salvor upp i luften, för att visa på ammunitionsförmåga och inge respekt. Och fortsätter segla iväg. De flesta pirater vill nog inte utmana det. Bättre än ingenting, mycket bättre!

Dessutom har det blivit allt vanligare med nattliga rån mot båtar som ligger för ankare, även i större hamnar.

Finns ingen anledning att inte ha ett gevär med i båten på en långresa. Lätt att stuva undan dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar som ligger för ankare numera i utsatta områden, är ofta utrustade med järngaller och lås till kabinen. Det skyddar mot nattliga tjuvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Sueco

De Somaliska piraterna riktar sig mot handlesflottan i första hand. Det är där de stora pengarna finns att hämta. En segelbåt är bara bonus. För det mesta jobbar de Somaliska piraterna med två eller fler snabbgående båtar + ett moderskepp. Varje snabbgående båt har en besättning på mellan 3 - 10 man. Alla med var sin AK-47. Hur gammal tror Du att Du blir om Du överhuvudtaget visar en hagelbössa?

Terri

Har Du testat att skjuta 3 skott i luften när en båt närmar sig i de vatten vi här talar om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svenska journalist-paret (minns inte namnen, eller boktiteln) som seglade utanför Guatemala, närmades av en fiskebåt med skumma gubbar som ropade och frågade om de hade vapen ombord. Den svenske mannen svarade kallt att de hade en hel arsenal ombord (fast de bara hade ett enkelt jaktgevär). Då vände fiskebåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...