Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Homer

Vad har ni för vapen mot sjörövare?

Rekommendera Poster

Jag har själv inget vapen mot sjörövare, men jag tror att näst efter hästkrafter och fartresurser är det bästa kula, helst från hkp eller något med kaliber räknat i cm det enda som funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det diskuterats flitigt på cruisersforum och där var det väl mer el mindre enigt om att det knappast gör saker o ting annat än värre att dra vapen mot samvetslösa pirater med ksp monterade på RIB:arna. Har man vapen MÅSTE man ju vara beredda på att använda det, oavsett om man seglar i piratvatten eller i mer civiliserade trakter eftersom den andre oftast är beredd att använda sitt.. Så, skulle du hamna i Somalia i din båt, ställ dig frågan: Vill jag skjuta ihjäl ett antal människor, och är jag beredd att ta konsekvenserna om jag inte hinner ta kål på alla bad guys

Är svaret Ja... så kan du nog iaf glömma hagel. Det funkar inte tillfredsställande innan gubbarna är inom bekvämt räckhåll. Och då är du nog redan död innan du tryckt in avtryckaren för den första patronen....

Bäst är nog att segla långt och länge i vatten som är mer förskonade från pirater än andra. Då slipper du både fighten och ev rättsliga problem om tullen hittar godsakerna i båten vid tex en vanl rutinkontroll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen som helst erfarenhet av att segla på piratvatten, inte ens att segla utanför Skärgården, men spontant känner jag att ett hagelvapen är vad som skulle passa bäst i en långseglarbåt om man nu måste ha ett skjutvapen. Inte för att skydda mot pirater, de bör man nog sträcka händerna i vädret för av redan skrivna anledningar, utan för att kunna försvara sig från mindre skurkar.

Det finns ju väldigt många andra som gärna ger sig på båtar än de somaliska piraterna. Kanske bjuder man in någon till båten när man ligger i en trevlig hamn i Karibien och vederbörande förändras under kvällen till att vilja ta för sig av mer än gästfriheten. I det fallet är ett närstridsvapen helt klart att föredra.

Dock är jag övertygad om att det bästa är att inte ha vapen alls precis som hemma på landbacken. Vid ett angrepp ger man upp direkt och låter skurkarna ta det de vill ha utan att försöka sätta emot...åtminstone om man vill ha så stor chans som möjligt att komma levande ur situationen.

Sen ska det sägas att det är en myt att de somaliska piraterna skjuter folk till höger och vänster. Många av de som utsatts för dem vittnar om att piraterna är mycket trevliga och behandlar gisslan väldigt väl. De vill bara ha pengar och är varken blodtörstiga mördare eller våldtäktsmän. De flesta är tydligen vanliga yrkesfiskare som blivit av med jobben för att västvärldens hunger efter fisk har tömt deras hav på fisk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flinta:

Med samma (brist på) erfarenheter som dig, vad beträffar seglatser i piratvatten känner jag att jag hellre har en tazer gun än en hagelspridare om nån vill ta mer än jag vill ge.. Man slipper all byråkrati, man slipper skjuta sönder båten och man slipper städa upp en massa klet efteråt.. Dessutom skulle jag ha bra mkt lättare att sätta en elektrod i nån full stakare än en hagelsalva. Och pekar man med en bössa ska man nog vara mer än villig att använda densamma, annars finns risken att rollerna helt plötsligt är omvända och du står med din egen hagelbässa uppkörd mellan ögonen..?

och

Sen ska det sägas att det är en myt att de somaliska piraterna skjuter folk till höger och vänster. Många av de som utsatts för dem vittnar om att piraterna är mycket trevliga och behandlar gisslan väldigt väl. De vill bara ha pengar och är varken blodtörstiga mördare eller våldtäktsmän. De flesta är tydligen vanliga yrkesfiskare som blivit av med jobben för att västvärldens hunger efter fisk har tömt deras hav på fisk!

Så är det möjligen/troligen/rent av säkerligen... MEN pekar du med ett vapen mot dessa stackars fiskare så är nog risken jvl stor att de skjuter dig.. om inte annat så i självförsvar.

Dock, risken att bli bordad av pirater är, vad jag förstår, väldigt liten om du kommer i en liten segelbåt. Adenviken tydligen undantaget. Piratandet riktar sig tydligen mer mot kommersiella fartyg. Större lön för mödan helt enkelt. Om nu nåt är enkelt när det gäller sjöröveri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med dig Killer(!)Boo men nu gällde frågan just skjutvapen. Jag skrev därför om man nu måste ha skjutvapen. Vidare skrev jag också att man bör sträcka upp händerna ifall det kommer pirater farande...smiley

Tazer känns som ett mycket trevligare alternativ, i många avseenden, åtminstone om det inte går att snacka sig ur situationen eller fly upp på bryggan om man är förtöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda gången ett piratskepp närmade sig min båt - nån gång i början av 1960-talet - borde jag haft hjälm.

Är frågan hypotetisk eller har du föravsikt att segla jorden runt i pirattäta områden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårt motto är att inte segla i piratvatten överhuvudtaget.

Vapen kommer vi inte att ta ombord.

- Strul vid inklarering i olika länder. Rapporterar du att du har vapen ombord = massvis med extra pappersexersis. Glömmer du att rapportera och de söker igenom båten och hittar det = Hopplös situation med risk för fängelser för vapensmuggling

- Om man siktar med ett vapen mot någon måste man vara beredd att trycka av. Det är inte någon av oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först tog jag höghastighetsgeväret med starkt kikarsikte på långt håll. Viktigt var att ta alla så långt kulorna nådde, eftersom jag inte var säker på om det var pirater eller inte. Bäst att ta det säkra före det osäkra. Om någon slank igenom och kom tillräckligt nära tog jag fram hagelvapen och handgranater....sedan vaknade jag wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer det en armada av sjörövare, då är det nog inte så klokt att börja skuta med sitt gevär.

Men vad jag har förstått, så rekommenderas det ändå starkt, att ha ett vapen, om man seglar i farliga vatten, som Sydkinesiska Havet, Röda Havet, Colombia och Guatemala och däromkring.

De flesta pirater är inte så välorganiserade, och storskaliga. Det kan röra sig om enskilda båtar, fattiga fiskebåtar t.ex., som närmar sig, för att gradvis tränga sig på, genom att först känna en på pulsen.

Ser man en misstänkt båt närma sig, kan man skjuta varningsskott upp i luften, och hålla avstånd.

Vi svenskar tenderar vara väldigt godtrogna. Men den här naiva politiska korrektheten, att tro gott om alla i U-länder, riskerar bli ordentligt kantstött om vi rör oss utanför vår egen ankdam.

Nej, det sista man vill göra är att skjuta på någon. Men ett vapen kan ändå fungera som en trygghet, och ha en avskräckande effekt.

En annan sak, man skall inte gömma vapnet för myndigheter, t.ex. om man kommer till USA, utan öppet deklarera det. Kan hända att de tar hand om vapnet, så får man tillbaka det när man lämnar landet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man nå runt Jorden, så är det väl nästan omöjligt att helt undvika osäkra vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del dokumentärböcker skrivna av världsomseglare, svenska och andra. Vet inte om ni har läst dem. Men där finns exempel på hur det kunde gått riktigt illa utan vapen.

En annan lösning för att öka tryggheten, är ju att segla i grupp, flera skepp. Men såna konstellationer tenderar glida isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det bästa är att undvika vatten med pirater i så stor utsträckning som möjligt. Tyvärr finns det ju även pirater på land med. Kriminaliteten i vissa länder är ju betydande.

För Er som tänker långsegla finns det en sida på internet som är till stor hjälp, inte bara för piratvarningar men även för tips om in och utklarering och i vilka hamnar detta kan ske. Dessutom en massa andra tips om olika länder. Den uppdateras dessutom flitigt.

Jag skrev länken i denna tråd och gör det igen.

www.noonsite.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Har man för avsikt att segla i södra delen av Röda Havet - Adenviken och Indiska Oceanen bör man nog läsa följande länk ganska ingående innan man ger sig dit.

Tyvärr förändra sig läget ganska snabbt på piratfronten så det som långseglare skrivit i bokform är ofta redan föråldrat när boken kommer ut.

En form av piratverksamhet som förekommer är att myndighetspersoner i vissa länder tar ut avgifter som egentligen inte finns och betalar man inte så konfiskerar det båte eller utrustning.

Jag skulle nog kunna författa en hel bok i ämnet. Men som sagt den skulle vara inakuell redan när den kom ut så därför avstår jag.

http://www.eunavfor.eu/2012/11/european-union-naval-force-commander-reminds-yacht-and-leisure-craft-owners-that-piracy-still-a-clear-and-present-danger-in-gulf-of-aden-and-indian-ocean/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ganska väl dokumenterat vilka vatten som härjas av pirater och det finns oftast alternativa vägar att gå.

Det jobbiga med piraterna i Adenviken är att de opererar över ett så stort område, numera även större delen av Indiska oceanen vilket gör att om man seglar till Thailand så blir det lite struligt att fortsätta västerut därifrån. Normal rutt är via Maldiverna men Aden-piraterna är ju även där numera......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda man kan vara säker på är att dessa pirater inte tycker om kyla. Man kanske måste ta en omväg längre söderut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sund förnuft är nog det bästa för att som min morfar brukade säga till mig då jag var ung i Sydamerika .... vapen är djävulens påfund som avfyras av idioter när man minst behöver det Och jag kan tilläga att om du släker ett människoliv får du leva med det resten av ditt.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det ligger nog mycket i det. Som jag ser det, är ett vapen bara en sista nödutväg. Bättre att fly, än illa fäkta. Så fort instinkten och känslan säger att en situation inte verkar bra, då rör man sig omedlebart i en annan riktning. Det är det bästa sättet att undvika farliga situationer. Man utmanar inte den känslan, och går närmare, för att för att intellektet vill få konkreta bevis.

Skulle jag släcka ett människoliv i självförsvar, tror jag faktiskt jag skulle kunna leva med det. Det är klart, det påverkar en säkert obehagligt inombords, och man får säkert mardrömmar av en sådan handling. Men jag skulle ändå inte tveka i nödvärn. Allt dödande är obehagligt, jag förstår faktiskt inte hur jägare är funtade, de måste vara känslomässigt avtrubbade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt dödande är obehagligt, jag förstår faktiskt inte hur jägare är funtade, de måste vara känslomässigt avtrubbade.

Ska du generalisera på det viset så antar jag att du är vegan? Eller behöver man inte vara känslomässigt avtrubbad för att äta nåt som nån annan dödat?

//KillerBoo, (som inte jagat men gärna äter kött från både tamboskap och vilt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

That said: Skulle aldrig kunna skjuta ens en blodtörstande serimördande våldtäktsman innan denne bevisat sig ha detta för avsikt... Och då lär det ju vara så dags.. devil

Däremot skulle jag inte ha några problem att vara brutal på andra sätt, om ex.vis mina barn skulle ha utsatts för nånting. Tyvärr så bleve det i efterhand. Tyvärr. Önskar ibland att mann kunde göra saker o ting i preventivt syfte, men i normala fall finns det ju -tyvärr som sagt- oftast spärrar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om man skulle våga ha vapen på en segelbåt som man seglar jorden runt med.. Men dem lastbåtar jag jobbat på så hade vi brandslangar utrullade och klara. Kom det någon jäkla pirat då så spolade man ner dem med ett jäkligt högt tryck. Och innan dess satta man på alla strålkastare man hade ombord. På kryssningsbåtarna hade vi shotgun, winchetsers och revolver,,, hade skjutövningar på akterdäck en gång i månaden. 

På bilden skjuter vi med shotgun på uppblåsta balonger..   det räckte att man sköt ca. 2-4 meter vid sidan för att balongen skulle sprängas. Vi sköt med slug,, en masiv blykula.. blev ett jädrans tryckvåg =) 

post-15276-1394237315,8489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det bästa vapen man kan ha torde vara KUNSKAP om vad man sysslar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...