jan_af_lisoe 188 Postad 12 November , 2012 Bra tråd, man känner igen sig hur väl som helst, fast det handlar kanske inte så mycket om båt utan on t.ex bilskjuts. För många år sedan hade vi en arbetskamrat på jobbet, som jämnt tyckte vi skulle kunna åka till någon spännade lunchrestarang, till den affär, etc, etc, självklar i min bil. När jag tyckte att han kunde bidra till bensinen något så blev han sur och återkom med en påse med tioöringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 November , 2012 Nej, alltså jag menade inte att jag uppfattade dig som ovillig att hjälpa till, snarare tvärtom: Att du mer än gärna gör det i mån av tid och kanske nån typ av gentjänst... Jag skriver ofta 100 extra ord att läsa mellan raderna istf 10 som uttrycker min mening... en arbetsskada från mitt gamla liv som försäljare hehe.. yap yap yap osv.. Jag är likadan själv, fast jag kanske har haft turen att ha en bekantskapskrets där det mesta handlar om vad vi kan hjälpa varann med, helst utan att betala i annat än med gentjänster eller nån symbolisk grej, typ en flaska gott. Blir lite lättare att säga nej om alla vet att man svarar ja bara man känner att man kan. Offrar gärna en dag av mitt eget eftersom jag ju vet att jag har igen det, om inte imorrn så nästa vecka, månad eller när det nu behövs. Lånade ut min karpfiskeutrustning ett par veckor i somras, tillsammans med ett par timmars lektioner i konsten att baka beten, knyta olika typer av tafsar osv.. hur kul som helst. I lördags kom ersättingen: Ett beg motordrivet isborr med motiveringen att du behöver det bättre än mig, jag kan alltid låna tillbaka det om så är. Lite på det viset funkar det i min krets Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 12 November , 2012 KillerBoo Jo så funkar det också i min vänkrets. En del försöker ta sig in i den vänkretsen, tyvärr har de fel attityd för att lyckas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 12 November , 2012 Hemingway, jag känner igen problemet och anser att du måste sätta stopp för hur dina båtklubbskompisar? utnyttjar dig. Säg så här: respektera min fritid precis som jag respekterar din! Har en bekant som är anställd som ambullerande mekaniker/servicetekniker med fullt utrustad skåpbil. Tidigare hade han ofta sin firmabil till klubben när han vårrustade eftersom det gav honom tillgång till alla verktyg bl a-det har han slutat med eftersom framförallt på våren samlades folk likt barn runt glassbilen och ville ha hjälp och låna verktyg som han ofta fick jaga runt klubben för att få tillbaka. han säger numera ifrån enligt samma förklaring som jag uppmanade dig. Klarar man inte att sköta sin båt själv eller är för snål eller har för dålig ekonomi för att anlita och betala en yrkesman/varv skall man inte ha båt! Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 14 November , 2012 Det svåraset ordet att säga i svenska språket är ett litet kort ord på 3 bokstäver. Det stavas N E J. Jag vet, jag har väldigt svårt att uttala det ordet. Eller har haft rättare sagt. Men jag fick öva länge innan jag fick till det. Testa med att säga, jag hjälper dig gärna när jag är klar med min båt. Antagligen har de löst problemet när du har tid. Så slipper du uttala det där besvärliga ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 November , 2012 På mitt jobb införde vi en regel. att innan man stövlade in och bad en kollega om hjälp frågade vi alltid har du tid? och vi kom överens om att det var helt ok att svara Nej. -När någon frågar om man har tid och kan hjälpa till är de faktiskt inte fel att säga nej, Eller att svara ja jag hjälper dig gärna men först ska jag göra klart det jag håller på med, att sjösätta min egen båt eller vad det nu kan vara Ofta är det bättre att vara ärlig och säga så än att ta betalt eller begära gentjänster för det är ju egentligen inte det du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 November , 2012 Bra tråd Tycker du passerat gränsen för länge sedan. Hjälpsamma duktiga människor utnyttjas lätt av andra. När det går ut över ens tid för egna saker har det blvit för mycket. Vissa kan man hjälpa andra men då förväntas man även få lite hjälp tillbaka då man behöver. Hoppas några av de som utnyttjar dig läser detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 14 November , 2012 Jag känner igen mig i detta. Jag har gott om verktyg och är nog för snabb att själv erbjuda min hjälp ibland vilket i vissa fall leder till denna typ av problem. Men har med åren blivit bättre på att väga vilka jag ska hjälpa och inte. Att inte ha tid har blivit accepterad anledning, idag är det fint att vara upptagen Så jag brukar säga att jag kan hjälpa till men att det får bli när jag har tid. Istället försöker jag plöja ner all tid jag kan i min riktiga vänner där jag vet att jag alltid har igen det. Och det är en enorm kännsla att veta att man alltid har någon man kan be om hjälp. Den insikten har hjälpt mig att säga nej till andra, då jag ser att den tiden kan jag lägga på dom som är viktiga för mig. Tyvärr ser jag inte att ibland är den viktiga personen, JAG, men det jobbar jag på! Ett klassiskt exempel är folk som vill ha skjuts till flyget, typ 0600 på morgonen. Jag brukar då vända på det och svara att jag nog inte orkar upp/har tid, men jag kan gärna betala en Taxi åt dom så jag får sova klart... Då brukar det gå upp ett ljus. Annars brukar jag be folk jag hjälpt skänka pengar till välgörenhet. Om alla gjort det som lovat mig det så har jag iaf gjort en del ekonomisk nytta för röda korset etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 14 November , 2012 Och till TS> Du gör helt rätt i att sätta ner foten. Hjälp där du själv vill och känner att det ger dig något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 14 November , 2012 Jo då jag har också lärt mig att säga NEJ. Röda Korset gör mycket gott. Men SSRS ligger mig varmare om hjärtat....därför brukar jag fråga de som vill ha hjälp om de är medlemmar och har en trossenförsäkring......de som inte har detta brukar jag be att det betalar till SSRS. Ibland har jag bett folk göra en telefondonation till SSRS när jag hjälper dem. Däremot skickar jag inte in whiskeyflaskan till SSRS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 14 November , 2012 Hej! En väldigt intressant och lärorik tråd! Tack för den. Jag tillhör den skara av människor som ogärna ber om hjälp (bra karl reder sig själv mm) men inser att det finns människor som vill hjälpa till och att de flesta känner glädje och tillfredsställelse med att kunna hjälpa andra (förmodligen medfött och liggande i någon DNA-spiral). Om jag rannsakar mig själv så är det naturligtvis så att jag gärna hjälper andra och känner mig duktig och stolt att kunna göra detta. MEN det får naturligtvis inte kännas betungande eller gå ut över mig själv eller mina egna tidplaner och projekt (allt för mycket). Det är därför oerhört viktigt att man kan säga NEJ när man inte har tid, inte känner lust eller när man känner sig förvissad om att man av den hjälpsökande inte får något tillbaka. Det är svårt att säga NEJ (ligger förmodligen också i någon DNA spiral) men det finns ju så många bra sätt (vilket denna tråd ger exempel på) att säga nej på ett hövligt och undanglidande sätt som inte kan misstolkas men som inte heller kan uppröra någon. Livet är kort och det gäller att så ofta som möjligt bara göra det man vill, har glädje av och som utvecklar en som människa. Tiden är dyrbar och det är absolut inte värt att slösa bort den på sådant eller sådana som inte ger något tillbaka. När man själv får hjälp så är det viktigt att man visar sin tacksamhet på samma sätt som man förväntar sig andra att göra det. När man får ett NEJ oavsett om det är ett rakt NEJ eller ett underförstått så måste man kunna acceptera och respektera detta. Så min slutsats blir: Gränsen för att gratis utnyttja andras kunskap och verktyg är oerhört flytande men oavsett var den gränsen går så måste man som hjälpsökande kunna acceptera ett NEJ och inte dra förhastade slutsater av orsaken till detta NEJ. Frågan är fri och svaret därefter. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 15 November , 2012 Jag har ett omvänt problem... Under de fem säsonger jag har haft min nuvarande båt har jag försökt att sjösätta och masta på och av själv eftersom jag är ensam ägare till båten. Jag vill veta att jag kan hantera den ensam helt enkelt. Årets avmastning är den första jag lyckades med. Tidigare har alltid samma båtgranne rusat ut och erbjudit sin hjälp. Jättetrevligt och bra på alla sätt, han accepterar dessutom inte ett nej utan är med antingen jag vill eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 15 November , 2012 Jag tycker det är lite knepigt att lägga skulden på den som frågar om hjälp, frågan är väl fri? Man avgör ju själv hur man svarar på frågan; ja eller nej. Och har man svårt att säga nej bör man skåda inåt istället för utåt och fråga sig varför det blivit på detta vis. Det finns trevliga sätt att säga nej på, så det behöver inte rendera sura miner. Hur som helst, Bjelke & Shapiro beskrev detta problem (men då hamnade det mest om surrande bårgrannar) när de arbetade med att förbreda båten inför övervintringen. De satte upp en skylt: No time to talk. Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 November , 2012 Fast jag tror att TS största problem inte är att säga nej utan folks reaktion på att få ett nej. Det är lite svårare att göra något åt om man vill bevara den goda stämningen i grannskapet. Jag vidhåller dock att de som blir sura när man vänligt men bestämt avböjer förfrågan om att hjälpa till inte är värda hjälpen de efterfrågar, god stämming eller inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 November , 2012 Tänk jag känner inte alls igen problemet. Jag är också verktygs och maskinsamlare och det kommer folk och frågar Kan du hjälpa mig, om du har tid någon gång, det är ingen panik. De flesta vill göra rätt för sig och då ska man komma ihåg att jag bor i hjärtat av Sveriges snålcentrum. De få gånger jag själv behövt hjälp har jag alltid fått det. Visst, det är inte alla man hinner hjälpa och de man hjälper är nästan alltid folk man känner eller deras kompisar. Jag tycker nog det är mer vanligt att folk hjälper varann utan knot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser