Flippy 1 Postad 11 November , 2012 Plannerar att byta ut den tråkiga nålfiltsmattan som ligger på durken i min Flipper 630 OC till något trä eller trälikande material. Har nu stött på tre olika material; Teakplywood dubbelsidig, WBP- limmad marinplywood, UV-lackad på båda sidorna, Teaklaminat Enkelsidig med B-sida fuktspärrad och Durkplywood Teak. Den sistnämnda kan ju givetvis användas som durk, men hur är det med de två innan? Hur skall man göra underarbetet (vill ju att durken skall vara fast)? Limma eller skruva? Tips mottages tacksamt och gärna bilder som inspiration av liknande jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 13 November , 2012 Jag gjorde det du planerar i min Nimbus 29C. Jag använde Durkplywood som jag lackade på bägge sidor (2-komp) för att den inte skulle ta upp fukt och sedan skruvade. Ett himla passande blev det eftersom det inte var en rak vinkel någonstans. Och inte var golvet jämnt vilket jag först trott. Gjorde först en mall i en lika tjock spånskiva som jag sedan kopierade till durkplyfan. I valet mellan lim och skruv valde jag skruv eftersom jag ville kunna plocka bort träskivan och städa bort skräp som kommit under. Alternativet hade varit att lägga strängar av Sika runt sidorna men det kände jag inte skulle bli snyggt. WBP tror jag betyder att limmet är vattenfast. Fuktspärr vet jag inte vad det i praktiken betyder men jag skulle inte chansa att undersidan skulle vara tät så jag skulle lacka den ordentligt. Jag vet att jag efteråt kände att om jag vetat vilket jobb det innebar så hade jag inte gett mig på det. Men snyggt blev det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 14 November , 2012 Hej! Här kommer en länk då jag visade lite med mina bilder. Använde Teakplywood. Resultatet blev jättebra. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=433047 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippy 1 Postad 14 November , 2012 Hej och tack för ditt svar. Vilken tjocklek var det på plywooden resp. laminatet? Eftersom du skriver att golvet som du monterade det på inte var helt plant, hur mycket diffade det på? Hur flexibel var plywooden att få kloss an mot golvet/durken när du monterade? Du skriver att det var mycket jobb... jag har en betydligt mindre yta som skall läggas och jag tycker det verkar helt klart vara värt det när man ser resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 14 November , 2012 Hej! Har för mig att det var 12 mm:s. Jag gjorde om alla anhåll under golvet så att det blev en plan anläggningsyta. Vågade dock inte ha för långt mellan stödytorna, max 40-50 cm. Tycker ändå att teakplyfan är ganska flexibel. Om golvet diffar någon centimeter funkar det nog bra ändå. Som anhåll till luckorna hade jag rostfri plåt 2 mm:s som jag limmade med Sika samt skruvade med korta rsf skruvar underifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser