M__G 319 Postad 11 November , 2012 Hej, hittade ingen information om vilken olja det skall vara i trim/tilten på en Yamaha F150 från 07. Gissar att någon här vet. Oljenivån skall vara till påfyllningshålet? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 November , 2012 Dexron II står det i boken men det är en utgången spec så det kan bli svårt att hitta. Dexron III är dock bakåtkompatibel så det funkar lika bra, även den är på väg bort men finns fortfarande. Den nu gällande Dexron IV skulle jag dock inte slå i då den har lägre viskositet. Dexron är GMs standard för automatlådeolja och att den senaste är tunnare är för att minska bränsleförbrukningen. Dexron III bör du hitta på i stort sett vilken bemannad mack som helst. Japp, med motorn hängande på tiltklackarna ska nivån va jäms med hålet. Trimkolvarna ska ska såklart inte va inkörda. O pass opp när du sätter tillbaka pluggen. Gängorna är väldigt sköra och det uppgivna åtdragningsmomentet är bara 0,7 Nm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 11 November , 2012 Lysande, tiltklackarna är transport stöden? Tror jag har en flaska Dexron II i garaget, då kommer ju den väl till pass. Tror oljenivån är ok men ser ju ingen nivå. Om det behöver fyllas på, hur gör du för att få in oljan enkelt? Ganska litet hål. Spontan tanke ang, Dexron IV, vad skulle ta skada i systemet? Kanske skulle få bort det tråkiga ljudet från hydrauliken som tydligen är standard på dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 November , 2012 Ja det kan man ju oxå kalla dom, men transportera inte båten på trailer med motorn hängande på dom. Jag brukar fylla med en vanlig oljekanna typ en sån på bilden. Njaee.. Systemet är ju designat för en viss viskositet och oljans filmstyrka sjunker definitivt med sjunkande visk. Man ska inte laborera med visken i vare sej växlar, motorer eller hydraulik om man inte vet exakt va man pysslar med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 14 November , 2012 Det vara bara en fundering, tänker inte laborera med oljor, inte utan tillverkarens godkännade. Kollade oljenivån genom att med oljekanna pumpa in lite olja (Dexron II) och nivån var nog rätt för det rann ut med en gång. Tack för infon och tipsen. Som vanligt lysande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 19 April , 2020 Lyfter tråden lite. Min Yamma 60, 91:a. Tvåtakt alltså. Vad ska det vara för olja i den? Ser att det fuktat på utsidan. För 10-12 år sedan ville den inte gå ner, motorn. Fann att oljenivån var alldeles för låg. Mitt i sommaren, panik utbröt. Jag hittade en flaska röd automatlådeolja, ATF om jag inte minns fel, i hyllan hemma. Fyllde på och därefter har det fungerat perfekt........tills nu! Nu går motorn inte gärna, vare sig upp eller ner. El-motorn sjunger fint. Men, alltså, vad ska jag skaffa för olja å fylla på med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seb83 3 Postad 1 Oktober , 2021 Då lyfter jag också denna tråd. Har en Yamaha 69FET0. Står att det skall vara en ATF olja i instruktionsboken, men inte mer specifikt än så. Någon som har koll på vilken typ av ATF det ska vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 1 Oktober , 2021 Jag veeet inte, men när jag var in till en Yamma-handlare å frågade. När jag hade sagt att jag hällt i röd automalådeolja ATF, så motfrågade han "funkar det?". - Ja, det gör det ju, alldeles utmärkt. - Jo, men det är ju bra då. Jag fyller numera på en liten skvätt röd ATF varje år innan sjösättning. Det kaaaaan inte vara så himla viktigt med exakt rätt olja, så länge den är röd och lämpar sig för tätningar och o-ringar, som i en automatlåda. Jag kommer att använda det tills den dör, min 30 år gamla motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seb83 3 Postad 1 Oktober , 2021 Ja så kan det kanske vara. Brukar alltid vara någon skillnad på alla andra oljor och vätskor. Viskositet, tillsatser osv. Håller på att byta ut o-ringar m.m, hade varit tråkigt om det strula igen pga fel olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser