Tirill 22 Postad 10 November , 2012 Jag hade för en tid sedan en tråd där jag framförde resonemang hur man hittar en cylinder på en, t.ex. 4 cylindrig motor, som inte hänger med. Jag nämnde själv detta med att dra tändhattarna en och en för att på så sätt få fram den felande cylindern. Dock vid närmare eftertanke så ser ju tändsystemet ut som på den bilagda bilden på min Yamha F100. Dvs det är en tändspole för cyl 1 o 4, En för Cyl 2 o 3. Då måste det ju rimligen vara så att det skapas en gnista för varje 360 grader av rotation. Och även den cylindern som inte har förbränningsfas får en tändgnista i toppläget. Stiften är ju seriekopplade! Det torde då vara betydligt svårare att i vart fall bara dra av en tändhatt. På nåt sätt så måste man ju koppla in ett dummytändstift för att det andra stiftet på samma spole ger gnista. Vad är orsaken att man kör gemensam tändspole för två cylindtar? Kanske bara kostnader eller? Man får ett enklaretändsystem map pickuper etc? Any opinions? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 November , 2012 Det där förekomnmer på vissa bilar med. Man sparar ju 2 tändspolar och de cylindrar som inte tänder gör det inget att de får en extra gnistra under utblåsningsfasen. Dessutom blir spänningen mindre över det tändstift som inte har kompression så man förlorar inte så mycket på arrangemanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 November , 2012 Waste spark kallas det. Alla 1, 2 och 4-cylindriga Yamaha 4-taktare har det. Förr hade även V6orna det men nu har de coil-on-plug på dom istället. O visst är anledningen att det blir ett billigare/enklare tändsystem. Däremot är jag nästan säker på att syskonstiftet fortsätter gnistra även om du rycker en tändhatt. Det ena stiftet jordar ju från plus till jord och det andra från minus till jord. Sen är det väl alltid lämpligt att ha ett jordat stift kopplat på den lösa tändkabeln om man vill felsöka såhär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 November , 2012 Blir rimligen större slitage och därmed kortare bytesintervall för tändstiften när de gnistrar dubbelt så ofta som nödvändigt. Även polariteten blir fel på det ena stiftet i seriekopplingen, strömriktningen i blixturladdningen för med sig metall från den ena elektroden till den andra. (Denna effekt med metallvandring i heta blixtrar är välkänt ifrån andra sammanhang som brytarspetsar eller startreläer.) Problemet motverkas tydligen med platina/iridium-beläggningar enligt ... http://www.ngksparkplugs.com/pdf/dyk_waste_spark_ignitions.pdf Minskad livslängd- och samtidigt dyrare superduper-stift låter inte som nåt säljargument kan jag tycka. Inte heller att felsökning genom hattryckning krånglas till. Antagligen är nackdelarna ändå rätt marginella för båtägare, men det kan väl ändå vara kul att försöka utreda mer. Finns det kanske några dolda fördelar som inte redan nämnts?? 2taktochel: Tack för påpekandet om kompressionens roll för att minska seriekopplingens förluster, tänkte inte på det som det brukar heta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 November , 2012 Behövs inga superduper-stift alls och nåt bytesintervall finns inte heller, bara kontroll en gång om året. Det är oftast inget problem o köra 1 000 timmar på en uppsättning stift på Yammor med detta tändsystem. För övrigt används waste-spark system även väldigt frekvent i bilmotorer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 12 November , 2012 Ja, av någon outgrundlig anledning var jag tydligen ganska ovetande om teorirena bakom det sk twin spark systemet. För att kanske avsluta tråden, så hittade jag på Wiki denna ganska bra beskrivningen av principen. http://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 November , 2012 Tirill: Bra länk, testar att aktivera den. http://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark Får kasta in handduken, waste- eller kanske hellre twin-spark verkar vara likvärdigt eller ibland bättre än andra system. Tycks vara särskilt väl lämpat för brytarlös CDI och utbordares triggspolar. Ojämnt elektrodslitage p.g.a. fel polaritet minskar enligt länken när mekaniska brytare inte används. Dess tips att skifta stiften sinsemellan efter ungefär halva livslängden behövs då knappast längre, men man kan ju i.o.f.s. ha det i bakhuvudet ifall man ändå råkar skruva ur dem.Kuriosa, men min gamla encylindriga Albin slösar också bort hälften av gnistorna så uttrycket wasted spark passar bra, men inte twin spark. Alltid bra med särskiljande uttryck, inte minst när man googlar. (Beror f.ö. bara på att stånkans brytarnock snurrar med motorvarvtalet och inte som normalt med kamaxelns halverade, och gnist-polariteten blir alltså alltid rätt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser