Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Bibapulula

Funderingar inför båtbyte..

Rekommendera Poster

Ja nu sitter man och funderar på att byta båt. I nuläget har jag en 21fots Sea ray daycruiser men den börjar kännas för liten då vi börjat vara ute mera på sjön. 

Vad skulle ni rekomendera för motorbåt för runt 100-200k om kravspecen är som följande.

-Kök, toa, värmare, plats för 2 vuxna och ett barn att sova, ska gå bra i lite högre sjö, gärna en   båt med tak över förarplatsen och ev ett öppet akterdäck dock inget krav,  storek nånstans 7.5-10meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa, Nord Star Patrol eller Paragon? Vet inte motorstorlek, men går bra i sjön men kostar en del. Ev kanske en Nimbus kan vara vettig... Kolla bara runt på blocket, du hittar säkert något där som även har ett vettigt i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet verkar vara fina båtar, kanske en SF 27.. dock är nog båtar med dubbelmontage uteslutet då jag anser att driftskostnaderna blir för dyra. Men sjödugligheten på båten värdesätter jag högt då jag nästan uteslutande kör på öppet hav. Hur funkar coronetbåtarnas skrov i sjögång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där känns lite som en motsägelse...det är ju framförallt säkerheten man tänker på när man dubbelmonterar, om en maskin bråkar kan man ändå ta sig säker hamn. Speciellt båtmänniskor som rör sig mycket på stora öppna vatten uppskattar dubbelmontage. Kolla gärna yrkesbåtar som ska palla tuffa förhållanden, de har nästan alltid minst två motorer på akterspegeln/i motorummet.

Dock stämmer det att soppa- och servicekostanderna är bra mycket högre vid dubbelmontage.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

bra mycket högre trygghet...

Visst blir omkostnaderna dubbla (stämmer dock inte alltid) om du också har dubbla motorer men jag skulle inte vilja ha en singleengine båt. Som min mekaniker en gång sa; Dubbel säkerhet, dubbel trygghet och det måste också få kosta!.

Jag håller med!

 

post-10022140-1394237313,6824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

En Scalare kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker man på säkerheten så är de ju inget snack om att två är säkrare än en. Vet dock inte om jag är beredd att betala bränskeskillnaden för den säkerheten.

Motorfrågan var inte det intressantaste i min fråga utan vad jag var ute efter var vilken båt/båt typ man ska spana efter för att uppfylla mina krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst. Men frågar man sjöräddning mfl så verkar kunde allra flesta motoroproblem orsakas av bränslerelaterade problem. Så då bör man väl ha helt separata tankar etc till varje motor?

 

Jag kanske inte är tillräckligt mycket sjöbjörn, men får jag välja mellan En och två motorer i samma båt så väljer jag lätt singelmontage förutsatt att prestandan är tillräcklig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta av världens stora oceangående fartyg har bara en motor så även vi sjöbjörnar får oftast klara oss utan redundans. Alla kostnader ökar med fler motorer, såväl driftskostnader som underhållskostnader.. I den prisklassen är det väl jänkare, 70-talare eller deplacerande som gäller om det ska gå o få ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Så ser vårt montage ut; 1 motor 1 bränsletank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då Coronetbåtarna är tunga så går dess jäkl.. bra i sjön. Min 21:a är bland dom bättre jag provat, där andra får slå av så är det bara att fortsätta med samma gaspådrag. Nu är ju 21:ans skrov ett av dom bäst lyckade. men även 24:ans har liknande egenskaper.

Du skriver kanske en SF 27, men jag tror inte du får en i bra skick med din presenterade budget

En 24 family går nog att hitta för dom pengarna och där har du ju det du önskar, toa, styrplats under tak, stort akterdäck, kojplatser för 4:a pers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Man lägger pengar på det som viktigt, visst är det så!

I somras fick vi under en kort period gå med 1 motor då kilen mellan axel och propp gått mitt av. Det var första gången som jag reflekterade över hur tryggt och skönt det är med 2 spinnande dieslar under fötterna.

Men visst, hade vi haft två spinnande törstiga V8-bensinare så hade jag kanske inte varit lika gladsad

 

post-10022140-1394237313,8392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fart hade du tänkt dej ?

Om du klarar dej med deplacementsfart så finns det fler alternativ till rimlig peng.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att se någon statistik på hur många olyckor, då menar jag olyckor med skador på person eller materiel som följd, som orsakats av att en singelmonterad motor stannat. Jag misstänker att de är ganska lätt räknade.

Jag har funderat på detta många gånger när jag bytt båt men alltid kommit fram till att risken att få motorhaveri och samtidigt råka ut för något allvarligt måste vara väldigt liten. Därför har jag alltid valt singelmontage, mest för att jag är väldigt bekväm av mig, särskilt på hösten när det ska konserveras, bytas filter, oljas o ha sig. Hatar detta blaskjobb. 1 motor = halva jobbet.

Enbart motorhaveri som innebär att man ligger och driver eller måste ankra, och inte är i omedelbar fara, räknar jag inte. Man brukar oftast få bogsering av någon eller så ringer man en klubbkompis eller i värsta fall SSRS. Man får betala Trossen-avgift i många år för att täcka upp för alla merkostnader och jobb med två snurror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att detta med singel eller dubbelmontage är lite av en generationsfråga. De äldre sjöbjörnarns anser att det ska vara dubbelmontage för att så ska det vara typ?

 

Själv skulle jag bara välja dubbelt om det var nödvändigt för prestandan. Nuv båt säljs även med dubbelmontage men det var aldrig ens aktuellt eftersom den prestandamässigt klarar sig utmärkt med en D4 300.

 

Men visst är man lite smånojjig och även har möjlighet att ha helt separata bränslesystem som 2012 har, då kanske det är värt det ändå. Men är det samma tank båda motorerna tar från, då anser jag att dubbelmontage är rätt svårt att räkna hem ur driftsäkerhetssynpunkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marchfarter i just det fartområdet är ofta svåra att uppnå med båtar i fritidsbåtsstorlek. Detta för att de i detta fartintervall ofta drar hög sjö och därmed går oekonomiskt. För att en båt ska gå helt deplacerande (inte plana) i dessa farter krävs en skrovlängd på ca 15 meter.

Bättre att sikta på en marchfart runt 7-8 knop eller på 20+ då du då får antingen deplaceringsfart eller planingsfart.

Jag har gått från planande skrov till halv-deplacerande och får därmed en mindre stötig gång. Nackdelen är att bränsleförbrukningen blir hög när jag kör fortare än 7 knop i min 9,5 m långa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...