Uhlric 0 Postad 30 Januari , 2005 Varför sitter det termostater som öppnar redan vid ca 60(tror det är 58 grader i min AQ130) i sjövattenkylda motorer?Har hört nån förklaring nångång att det skulle bero på att om den används i salthavet så ökade risken för korrosion,nåt om salt o högre temperatur,typ.Är det ok byta till en 80gradertermostat,motorn mår väl bättre vid en högre arbetstemperatur. :roll: /Uhlric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Penta-Mannen 0 Postad 31 Januari , 2005 Tror att 87 grader brukar va standard på AQ130, inte helt säker dock. Alla vill ju ha det varmt o gött. Särskillt AQ130s motsvarighet i volvo som jag tror har 97 graders termostater :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarle 0 Postad 6 Februari , 2005 orginalt så er termostaten rundt 60 grader kjører du vanlig biltermostat 97 grader ruster alt sammen fort som fy ring volvo penta og spør,,,,,,,,, saltvann =60 grader er ikke for moro skyld volvo leverer den orginal eller skjønner jeg ideen for motoren går best/billigs ved 97 grader skal du ha 97 grader og saltvan??? monter varmeveksler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser