Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
silen

vinkelväxel

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var man kan få tag i en ev beg vinkelväxel till en Albin 21, eller någon som renoverar dyligt

Silen

post-10016914-1394237313,0804_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Motor & Fashion i Fiskebäck har (eventuellt) reservdelar men de utför inte några verkstadsarbeten. De kan dock ha kontakt med någon verkstad som kan laga dessa produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är problemet med vinkelväxlen? Ingen raketteknik så säkert ganska lätt att åtgärda.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att renovera växeln är i och försig inga större problem,problemet är, var man får tag på ev nya kugghjul och kedja.om kedjan är sliten så är även kuggjulen slitna och då måste man ju även byta dessa. Jag tänkte ha en växel i reserv ifall något händer med den som nu sitter i båten,för går kedjan av ute på havet ,ja då är det SSSR som gäller

Silen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hittat några uppgifter om den, sprängsskiss eller så? Öppnat och kollat innehållet? Känner inte riktigt igen den som originaltillbehör för O21 eller ens Albin?

[O21:ans oljetråg är gjort litet extra grunt för att vevaxeln skall komma nära båtbotten långt akterut och lättare kunna möta alla sorters propellerinstallationer. Det låga maxvarvtalet 1600 RPM ger normalt heller ingen anledning att ytterligare reducera varvtalet, om nu det skulle råka vara fallet i din växel?]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns instalationer med O21an med backslaget framåt, vinkelväxel och propelleraxeln ut under motorn.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha det visste jag inte, jag trodde att det bara var O21:an som har vinkelväxel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick jag lära mig nåt nytt igen. :)

Axlarna på silens bild sitter väldigt nära varandra, syns inte på bilden men de är alltså inte parallella? Den nedre axeln pekar nog neråt akteröver för att kunna passera under det stora svänghjulet, antar jag. Eller kanske neråtvinklingen inte sker inuti växeln alls, verkar litet knepigt att driva litet sinsemellan vinklade axlar via en kort kedja??

Ps Skulle testat ett mejl till Davids mekaniska verkstad. http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_motorer___delar_i_Goteborg_32200038.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att i min Albin satt en Volvo mb10 när jag köpte den,och motorn är mont bakvänd  svänghjulet mot aktern. det sitter alltså en drivaxel mellan motor o växeln från växel går sedan propelleraxeln Senare har jag instl en Vetus diesel

Silen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...