Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst 2012

En vacker ensam Sea-Ray 330 till råttorna

Rekommendera Poster

Gäst 2012

I en småbåtshamn någonstans i Sverige ligger en flott Sea-Ray; 330 tror jag modellen heter. Otroligt vacker, fina linjer, flott. Den ligger där otäckt, med en sliten svensk flagga blåsande i vinden och helt eftersatt i vård, underhåll. Noll kärlek. Båten har legat under vatten och nu ligger den där på land; ensam och övergiven låg den likadant förra året.

Beklämmande att se faktiskt.

Det trista är att i samma småbåtshamn ligger många, många fina båtar och förfaller på land. De spenderar vår, sommar. höst och vinter på samma ställe och rör sig inte ur fläcken.

Varför tar man inte som båtägare ett beslut innan det gått för långt. Vad är det med båtfolk som inte kan släppa taget men som hellre ser sina en gång älskade båtar förfalla i glömska.

Det skulle jag aldrig göra!

post-10022140-1394237312,8993_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till fullo. Det måste vara bättre att ge bort objekten till någon som vill ta hand om och vårda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch! inredningen kan inte vara för vacker heller

Tänk om nån bara kom fram till en och sa du får henne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider!

Det är nästan våldtäkt!!

Min var behandlad på i princip samma sätt.

Jag ringde upp ägaren och gav ett skambud.

Han nappade och jag fick min båt för en spottstyver..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt trist att man låter det gå så långt.

En båt med sådant högt  värde, åtminstone innan förfallet, bör ju ägaren ha ett betydande lån på.

Kan ju inte vara kul att betala på det år ut och år in.

Går själv och sneglar på en bortglömd HTbåt som jag tänkte försöka få tag i ägaren till och ge ett bud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Det är trist på en fin båt.

Fast man skall kanske inte lasta ägaren. 

Kan ligga någon form av tragedi bakom villket inte alltid är ovanligt i dessa fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen tragiskt.

Som någon tidigare sa i tråden.....är det inte bättre att skänka bort båten om man av någon anledning inte längre kan/ vill ta hand om den?

På min båtklubb ligger en segelbåt och förfaller. En Ohlson 22-a som nu stått på land i åtminstone 8 år. Från att från början varit vit har den nu blivit grön av mossa och mögel. Ägarna har flyttat utomlands men betalar punktligt sina avgifter till klubben.

Jag klättrade upp och tittade in i henne tidigare i höstas, för tanken fanns att kanske kontakta ägarna och köpa loss henne för en symbolisk summa. Kul att ha som renoveringsobjekt tänkte jag. Men.......

Vattnet stod åtminstone 3 dm högt i hytten, alla trädetaljer var totalt genomruttna och det formligen stank av mögel i båten. Det skulle förmodligen kosta en smärre förmögenhet att få henne i acceptabelt skick....så där ligger hon nu, och blir mer och mer en del av naturen för varje år som går.......verkligen trist.  

post-22515-1394237313,2013_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Ännu en bild på henne!

post-10022140-1394237313,2446_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Jag vet vilken du tänker på, namnet börjar på A. Har också sett den båten och tänkt att det är sorgligt att se den förfalla. De har flyttat på den nu men där den tidigare låg blåste en mindre björk ned över den övergivna båten. Det var nog den sorgligaste syn jag någonsin har sett i båtväg. Kunde inte låta bli att reflektera över hur stolt den första ägaren förmodligen var när han hämtade ut sin spritt nya båt. Jag undrar vad han skulle ha sagt om han kunnat se den, möglig och dan med en björk över sig ?

Lite OT: Har du bytt båt nu igen ? Till en riktigt motorstark variant ? \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom den varit sjunken gissar jag att det är ett pågående försäkringsärende och då lämnas båten som den är tills detta lösts.

Men visst är det sorgligt med dessa båtar som bara ligger och blir sunkigare och sunkigare för varje år när de skulle kunna vara till så mycket glädje för någon annan. Intressant psykologi det där. Kanske ämne för någon uppsats för någon hågad om det inte redan är gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett par-tre båtar i vår klubb som också missköts på samma sätt. Vi har haft fina båtar som betingar 200-400 kkr om de var i bra skick som förfallit efter flera år utan täckning.

I börjar tror ägarna att de sitter på en guldgruva, den behöver bara vaxas och lackas lite, sedan ha man igen pengarna. Men efter några år till brukar det sjunka in, och båtarna säljs för en bråkdel.

Vi införde en regel i klubben, ett år på land är ok, två år kräver tillstånd, tredje året ska den i.

Även hårda regler kring vakt med risk för uteslutning vid missad vakt gör det svårt att bo utomlands i åtta år, men betala för en plats på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tvivlar på att försäkringen täcker när man lämnar båten vind för våg hela vintern.

post-15154-1394237313,4211_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledning till att det blir så där kan ju vara att det ligger sjukdom/ jobbig skillsmässa eller  dödsfall bakom. Anhöriga kanske inte orkar bry sig om båten i sådant läge. Även om jag personligen tycker att man lejer bort upptagning och förvaring om något sådant ligger bakom. Efter det kan ju båten säljas i skapligt skick.

Eller också så har man så gott om kulor att man skiter i om en 500K stiger upp i rök när man tröttnat på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar ofta titta och fundera över de öden man ser på uppläggningsplatsen i hamnen. i vissa fall, riktigt gamla vrak, där man fortfarande får in betalning för platsen brukar jag tänka att det kanske är barn/anhöriga till någon som ser till att betala och att det är väldigt viktigt för någon att båten finns kvar och att man har en plats i hamnen....

Här uppe är det ingen akut brist på uppställningsplatser så jag ser ingen problem i att folk har båtar uppställda så länge man betalar för sig.

Men att det ofta är sorgligt att se är klart. Och jag som i många många år drömt om en bår men inte haft de ekonomiska möjligheterna har ofta kännt frustration över att se dessa båtar. Något jag drömmer om låter någon annan snöa över utan täckning för att sedan aldrig sjösätta osv...

Nära min båt står nu en Albin 25a otäckt. Med kapell dock. Och här börjar bara vinter nu. får se om den förblir så. Känns så onödigt även på en Albin 25a. Den är ju också någons dröm.......

Bilden: nån galnings båt, måste ju ha knytmani :-)

post-21655-1394237313,6255_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Wow, där har vi henne! Hon verkar ha varit en story i hamnen redan innan hon hamnade på land. Sjönk hon i hamnen? Vad vet du mer om henne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta rör sig detta om båtar importerade från USA och sedan kraftigt belånade, ett sett att få loss kontanter som inte är ovanligt, tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste om en kille vars båt sjunkit i somras. Kommentarerna var att det var det värsta som kan hända en båtägare. Idag är det nog väldigt många som anser att det hade vart det bästa som kunnat hända deras båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hahaha det,  nog en känsla man ibland får som båtägare oavsett ekonomisk kris eller inte \laugh\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...