solave 0 Postad 9 November , 2012 Jag vet att det skrivits flera trådar i ämnet men jag hittade inte något som direkt tar upp detta förfarande i ett annat land, Grejen är den att jag är i slutskedet av att sluta en affär om en båt i Belgien, mäklaren vill ha handpenning före besiktning och jag tycker det är helt onödigt. Är det någon som vet vad som är kutym eller god sed i ett land som Belgien? Att man vill säkra upp affären och se att jag har avsikten att köpa båten borde ju framgå tydligt av min investering i besiktingen (780€). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 November , 2012 Helt normalt i utlandet I USA har jag vart med om mäklare som stenhårt krävt detta. Vägrade en gång då handpenningen var $15000 och om båten inte skulle klara besiktingen så hade jag förlorat många tusen i växlingskurs/avgifter. Mäklarsamfundet krävde detta så det blev ingen affär på den båten även om jag var redo att köpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 9 November , 2012 Då måste det ju finnas en klausul i kontraktet om återbetalning i det fall besiktningen visar på sådana brister att ett köp inte är aktuellt. Man anlitar ju yrkesfolk före köpet just för att gardera sig mot oväntade och dyra reparationskostnader etc. Tycker att du bör vänta med handpenningen tills efter besiktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 November , 2012 Självklart är det full återbetalning om båten inte uppfyller köparens krav. Alt prissänkning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 9 November , 2012 Arbetar globalt i affärer. Att du skulle behöva lägga handpenning för en besiktning verkar för mig helt absurt. Har aldrig hört talas om någont sådant. Att det skulle vara vanligt i utlandet??? Vad då för utland ?? Endast löjligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 9 November , 2012 Att du betalar för din besiktning måste väl anses som intresse nog. Jag hade aldrig nånsin gått med på detta upplägg. Som jag ser det: ju mindre som binder dig till säljaren desto bättre och med detta menar jag om du vill dra dig ur affären = inte nöjd med besiktningen. Don´t go there! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 9 November , 2012 Du vet ju inte vad du köper förrens du besiktat. Så vad ska du lämna handpenning på? Mäklaren sitter ju i en ganska bra stol i förhandlingen om du lämnar handpenningen innan besen.... Bara mina fem cent.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 10 November , 2012 Instämmer till fullo i övrigas avrådan om att betala HP före besiktning. Mäklaren är förmodligen lite skraj att det ska dyka upp något fel som gör att du hoppar av affären och försöker säkra detta genom en HP av ansenlig storlek kan jag föreställa mig. Köpte själv en Nimbus 35 DC i Plymouth England 2008 och det var aldrig tal om HP innan båten besiktigades. Be mäklaren om en motivering varför han kräver HP före besiktningen. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2012 Du har du nog inte arbetat globalt med båtar för varför skulle jag sitta här och hitta på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2012 Som sagt. Hela handpenningen återfås om båten inte uppfyller köparens krav efter besiktning. I USA där detta är vanligt grundar det sig troligen i att i sista ändan så är det banken som bestämmer om det blir affär eller ej. Mao om mäklarna inte hade dessa krav skulle de få båtar under contract hela tiden som sen skulle skita sig pga köparen inte får lån. Med dessa regler om handpenning så måste båtköparen först visa att han kan få lån. Efter besikting så måste båten godkännas av båtköparen och banken. Nu blir det ju banken som är den egentliga ägaren men ni förstår säkert vad jag menar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 10 November , 2012 Det tror jag inte. Men inte tusan avkrävs du handpenning om du bor i utlandet för att få utföra en besiktning. Det betyder ju i princip att du inte ens får se båten i verkligeten innan köp ? Såg nu i ditt senare inlägg att du blandat i mäklare i sammanhanget o då kan de nog vara så. Mäklare kan ju som bekant hitta på vad för tokigheter som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 10 November , 2012 Ingen har väl sagt att du hittar på. Det är ju generaliseringen man hänger upp sig på...att det i USA finns en del besynnerliga regler förvånar mig inte ett dugg men att det skulle vara likadant i alla länder utanför Sverige har jag svårt att tro. Själv har jag som sagt bara erfarenhet från England och där var det inte så, hur det är i Belgien vet jag inte heller men kan bara gissa att det inom EU funkar på ungefär samma sätt som här hemma. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 10 November , 2012 Kan du inte öppna någon form av depositions-konto på den lokala banken, då visar du ju att pengarna finns men låser inte upp dig till säljaren. Bara min fundering... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2012 Har vart med om det i England också men mäklarna där har vart ganska lätta och skippat det. I USA har det som sagt slutat med utebliven affär men samtidigt vart med om mäklare som motvilligt gått med ändå men hävdat att det är emot mäklarsamfundets regler. Ang mäklaren som har Bavarian så är det väl bara att fråga om han vill sälja båten eller ej. Förklara för honom att du tänker inte lägga nån handpenning. Först har vi läget på båtmarknaden även utomlands. Lägg där till att tex oljetryckslampan på en motorn lyser och andra grejer. Knappast mäklaren som sitter på korten så att säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 November , 2012 Tror det är normalt. Jag har jobbat i Holland, Belgien och Frankrike. Använde helger till att kolla på båtar - och läsa mäklarnas villkor. Skrev så här i en gammal tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412520&highlight=Funkis%20besiktning Sedan har du momsen? De stora etablerade mäklarna har örnkoll på om moms är betald eller ej. De mindre seriösa har de mest fantastiska förklaringar på hur man löser det problemet. Tex deras jurist utfärdar ett intyg... Om du för en dialog med mäklaren om dina farhågor så ser du väl om de och säljaren har en vilja att genomföra en bra affär för bägge parter? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 10 November , 2012 Mycket tacksam för alla inlägg, fortfarande kvarstår mitt tvivel, det råder ju ingen tvekan om att jag sitter på trumf, dock har mäklaren ett kontrakt som tydligt instruerar processen varvid jag ska erlägga 10% före besikting eller inom 8 dagar efter kontraktet signerats. Jag står dock kvar vid min känsla att jag vill veta vad båten har för kondition innan jag fullföljer affären, i Sverige är det på detta viset och här riskerar vi som köpare att få en besikting som slutar med att säljaren drar sig ur och hoppas på en mer lättlurad köpare, i detta fallet kanske det är så att vi genom handpenning binder oss att fullfölja köpet från bägge håll men säljaren bär större ansvar att sälja båten efter att ha justerat bristerna på båten eller sänkt priset. Jag får ingen klarhet i om detta är fallet eller om det bara är mina tankar, vore toppen om någon som gjort liknande affär kunde ge mig lite insight. Ska antagligen köra tuffspel och neka handpenning till efter besiktning och bara hävda att jag är genuint intresserad av båten vilket borde framgå av mina ambitioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 10 November , 2012 Tänk såhär; är det klokt att fortsätta in i en köpprocess om man inte känner sig bekväm med upplägg och detaljer. Better safe than sorry! Jag vet precis vad jag hade gjort... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 11 November , 2012 Det kan ju också bli så, att något upptäcks vid besiktningen och säljare och köpare blir oense om hur det ska påverka köpet. Om besiktningen visar något som som du uppfattar som ett fel och som gör att du inte vill köpa, men säljaren inte tycker att det är ett fel, hur blir det då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 11 November , 2012 Bra fråga, hur man än vrider på det så har man en klart svårare sits när man redan betalat handpenning. Dock avgör nog besiktningsmannen om det är ett klarlagt fel och vad det isåfall kostar att åtgärda det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 11 November , 2012 Capitan Du nämner en tredje part, nämligen en finansiär (bank) som kanske backar. Alla är inte beroenda av sådan finasiärer. Jag betalada min båt med egna pengar, genom en postväxel på drygt 2 miljoner. Mäklaren som sålde båten diskuterade aldrig någon finansiering, frågade inte ens var pengarna kom ifrån. Jag skulle aldrig köpa en båt utan en auktoriserad besiktningsmans utlåtande. Jag skulle heller aldrig betala ett öre till mäklaren innan båten är besiktigad... Påstå nu inte att det var svarta pengar eller andra otillbörliga pengar jag betalade med. Den typen av pengar har man nämligen inte på bank som utfärdar postväxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 November , 2012 Håller med om vad alla skriver.... Men man får ta seden dit man kommer? Och skulle det inte vara snopet om säljaren lånar ut båten för besiktning och längre provkörning plus torrsättning - du betalar för din besiktning, skickar den till säljaren - som sedan säljer båten till någon annan? Ett avtal låser ju faktiskt upp inte bara köparen? Säljaren också! Å andra sidan har du sett anledningar att göra en extra noggrann besiktning ( tänker på varningslampan mm ) vilket du bör kunna använda för att få handpenningen nedsatt eller att ni avvaktar med den? Står det i kontraktsförslaget exakt vad som händer efter besiktning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 11 November , 2012 Att vara på väg in i en affär där det finns moment som inte känns bra för endera parten är inget som jag skulle vilja ge mig in i. Framförallt som det inte är i ett land där man rent juridiskt kan överblicka konsekvenserna. Vad händer om besiktningen faller bra ut men köparen väljer ändå att backa (kanske hittat ett bättre och billigare objekt). Vad säger då säljaren om att betala tillbaka handpenningen? Kanske vill man ha besiktningsprotokollet först innan man tar 100% beslut i frågan? Allt som låser upp en köpare innan köparen till 100% tar ett positivt köpbeslut känns inte OK, för mig i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 November , 2012 ....och vad händer om besiktningen är uselt genomförd ? Det händer också tyvärr! Finns rötägg även i den yrkeskåren .... ( och som du ,köper en båt utomlands, hur vet man att det är en besiktingsman som inte är kompis med mäklaren ) Inte meningen att sakta i såren , men jag har själv blivit drabbad av en besiktingsman som ogillade båtar från Usa , va han saklig ...nja , mer allergisk mot allt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 November , 2012 Tillvägagångssättet är lika oavsett om man behöver låna till båten eller ej. Mäklarens regler. Ej bankens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 11 November , 2012 Solave Jag köpte förvisso min båt i Sverige. Jag anlitade en besiktningsman. Säljaren hade redan klargjort 3 brister i båten som då var kända. Vad avser besiktningen så betalade jag denna, med förbehållet att vid affär så drogs besiktningskostnaden från köpesumman. Genomfördes inte affären fick jag själv stå för besiktningskostnaden. Besiktningsprotokollet visade sammanlagt 18 brister i båten inkl. de 3 redan kända. Förvisso var det en hel del små brister som t.ex. ett slitet skotblock o.s.v. Det hela slutade i en förhandling om priset på båten som till sist sänktes med 2 gånger besiktningskostnaden. Jag kände mig nöjd med att veta vad jag hade att förvänta mig och jag tror nog också säljaren/mäklaren var nöjda med att veta vad de sålde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 12 November , 2012 Ja det får bli handpenning imorgon, mäklaren kräver det för att fullfölja besiktningen mm, har ett kontrakt som binder både mig och säljaren och enda chansen att backa nu är om besiktningen visar på kostnader över 10% av köpesumman, då kan kontraktet rivas. Fördel; Jag slipper riskera att betala en besiktning utan att köpet blir av, samt får med största sannolikhet ner kostnaden för båten ytterligare. Nackdel; Om fel uppkommer som gör att jag inte vill ha båten men som samtidigt inte uppgår till 10% så har jag inte möjlighet att häva kontraktet, dock har jag givetvis rätt att få avdrag på priset. Vet ju heller inte hur lätt det är att få tillbaka hela handpenningen om jag backar ur, anske kommer massa decommissions som tidigare talare påpekade? Mäklaren heter E Y N (european yatching networking, någon som hört talats om dem? Wish me good luck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2012 Håller tummarna för dig och hoppas det går bra, jag tycker dock att det skulle kännas lite vanskligt men krav är krav... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 13 November , 2012 Ja du vet ju vad man säger; 20 minuter innan Titanics utkik upptäckte isberget var det lugn och ro på bryggan... Hoppas att inget oförutsett inträffar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 13 November , 2012 Ja det är Ett sätt att önska lycka till, nu är pengen insatt på belgiskt konto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 16 Mars , 2013 Ville bara avsluta denna tråd, allt gick väl med köpet. Båten är sedan december i båthall hemma i sverige. Bra erfarenheter av att köpa båt via mäklare i NE, om någon vill ha tips. Hälsningar Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser