Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Crona

Fixa sprickor

Rekommendera Poster

Idag tog jag loss ena sidan av kartbordet i sittbrunnen där plottern sitter monterad. Där är två sprickor tvärs över där lacken har krackelerat.. kan man slipa ner detta och finns det någon typ av spackel man kan använda.. det är en playwood så jag antar att jag även måste betsa lite innan jag lackar igen.. tips?? 

post-15276-1394237312,4106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite försiktig värme med varmluftspistol och en vass skrapa för att få bort lacken. Sedan ser du hur allvarliga sprickorna är. Är de stora så kan du försöka göra spackel av slipdamm och lim. Då får du en ytfyllnad som blir träfärgad. Sedan är det försiktig slipning för att inte slipa igenom ytskiktet på plywoodfaneret - för då är det kört att få det snyggt igen. Är det solblekt mahognyplywood så kan du ju betsa men det finns det många trådar om.

Du ska nog undvika att försöka slipa ner hela lackskiktet för då är det stor risk att slipa igenom ytterfaneret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack... ska man använda vanligt trälim för att Göra spackel ? Vitt trälim? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitt trälim är för inomhusbruk.

Bättre alternativ till små skador tycker jag att Letonkinois transparenta linoljespackel är. Skippa då sågspånet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Ska Du använda trälim kan jag rekomendera Cascos vita trälim för utomhusbruk. Skälet är att utomhus limmet tål kylan bättre än inomhus limmet. En orange flaska med svart text och finns i minst två storlekar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Bäste Peter_K

Som Du ser finns det ett vitt utomhuslim

post-10014824-1394237314,0938_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste Ernst.

Jag tänkte inte på att det limmet fanns måste jag erkänna, men de gånger jag använt slipdamm och gjort spackel på har jag inte blivit nöjd med resultatet. Det har blivit porigt och inte exakt rätt kulör trots att jag använt slipdamm från samma trästycke!

Linoljespacklet däremot, är klockrent. Men det kan krävas ett par-tre spacklingar ibland eftersom det krymper något när det torkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag vet inte hur det ställer sig med plastiskt trä som finns i olika nyanser och som kan mixas till rätt kulör....Har provat det vid renovering av möbler och då har det funkat. Men som sagt var jag har ingen erfarenhet av detta i båtsammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er! Jag har ett tips som jag har använt ganska mycket vid sprickor och skador av olika slag och det är ett kitt med hårda vax kritor kan man säga det är dom flesta kulörer ock även pennor som man kan rita i eventuell ådring i skadan om det behövs! Man smälter vaxet en tändare och droppar i skadan och sedan slipar man och eventuellt använder pennorna till ådringen. Färgerna går från ljus ljus brun till väldigt mörk brun detta täcker in dom flesta träslag..Jag har gjort lagningar med detta som inte går att se. Bara ett tips lycka till bordet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tillägga lagningen får en hård och slitstark yta också.Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns att köpa på THEOFILS gå in på deras hemsida och sök på lagningsvax..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om du ska spackla igen sprickor. Trä är levande och rör på sig beroende på fuktighet.

Bättre och slipa och lacka igen.

Själv är jag ofta väldigt orolig för sprickor men då oftast i glasfiberlaminat eller andra materila.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även ett liknande problem. Fast med en rufflucka. Ruffluckans spegel av plywood var grånad och ful. Jag började med oxalsyra, men det hjälpte inte så jag fick ta till slipmaskinen.Plywooden har lite sprickor. Är det någon som provat att använda epoxy utblandat med teakslipdamm? Annars lutar jag åt att prova med lagningsvax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...