Figo 31 Postad 9 November , 2012 hej! tänkte måla om mitt SX drev då det lossat lite färgflagor här och där Har någon här på MG erfarenhet av Is/kolsyreblästring av drev? mvh L-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 November , 2012 Hej.. Jag har precis påbörjat en helrenovering av ett SX-C drev.. Blästerkillarna kom hem till Mig med bil och utrustning och blästrade med Bikarbonat bakpulver KLOCKRENT resultat..! Blev bara lite dammigt efteråt, detta damm sköljer man lätt bort med en vattenslang. Miljövänligt och extremt effektivt.. Jag personligen lät skölden sitta kvar på båten vid blästringen, alla andra delar blästrades på gräsmattan.. Fördelen med bakpulver är att man EJ behöver maskera div delar, bara att blästra och göra rent. Nu till DIN fråga.. Enligt dessa kunniga herrar så skulle resultatet av att blästra med is bli mycket dålig.. Detta pga att isen inte biter tillräckligt.. Jag bifogar några bilder på drevet, lite before och after.. Skall Du sedan lacka delarna så finns det 2k på sprayburk, dock lite halvdyrt. Innan lack så lägger du på en speciell primer, finns på samma företag som säljer 2k färgen. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 November , 2012 Åsså nr 8a.. Her fler bilder och tips om Du vill ha.. Bara att hojta till. På denna bild ser Du slutresultatet av en liten, liten del, resten kommer inom kort.. Genom färgleverantören kan man få i princip VILKEN färgnyans man vill.. Bara att ge dom den numeriska färgkoden, så kallade NCS-beteckning.. Tjing. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 November , 2012 Det är så synd att bilderna blir så små här på MG, det hade varit intressant att se lite mer detaljer. 2K på sprayburk...hur funkar det?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 9 November , 2012 Kostnad för blästringen ? Samt vad går färgen på ? ;blev du tvungen riva ur inkromet i drevet byta packningar osv ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 November , 2012 Blästring av HELA drevet plus sköld betalade Jag 800:- för.. Då maskerade Jag skölden RIKTIGT ordentligt pga risken för pulver inne i båten.. Går visserligen att ta bort, men dock så onödigt. Finns säkert dyrare eller billigare firmor. Jag använde Mig av ett företag nere i Södra Skåne där Jag bor. 2k färgen på sprayburk kostar ca 300:- burken, det behövs ca 8 burkar för ett komplett SX drev och sköld Primern är betydligt billigare, tror den landar runt hundringen. Jag rev bort allt förutom skölden. Växelhus och det övre växelhuset blästrades som det var. Plockade isär detta efter blästringen för lack osv. Rev inte inkromet, fanns ingen anledning. Hade Jag däremot valt att sandblästra så hade det varit en helt annan historia. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 November , 2012 fralito, Kan du inte förklara hur 2k på sprayburk fungerar...jag förstår det inte... Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 November , 2012 Haloj.. Jag skall ta större bilder i nästa vecka då Jag kommer hem. Kan givetvis posta några här. 2k färgen ser ut som vilken sprayburk som helst.. Den har dock en separat behållare härdare i underkant på burken som man måste pressa in i den övre behållaren.. Färgen är kanon.. Har använt den på en del andra saker och den håller oerhört bra. Är relativt lätt att lacka med, inte speciellt rinnig.. På drevet Jag arbetar med nu är ytan perfekt, inga rinningar eller apelsinskal tendenser.. Mycket bra färg dvs. Skall tillägga att Jag är amatör på lack.. Det viktiga med färgen är att.. 1. Primern MÅSTE lackas på en yta som håller MINST 16-17 grader alltså garagevarmt Gör man inte det så flagnar färgen DIREKT och jobbet är bortkastat, gjorde tyvärr den missen själv!!! 2. 2k färgen lackar man ett tunt lager med, ca 1 tim efter primern, sedan kör man ett lager till med ca 1 timmes mellanrum, så håller man på tills man är nöjd. 2k färgen stelnar dock i burken efter ca 1 dygn, man bör därför planera vilka delar som skall lackas osv, blir så dyrt annars.. Jag avfettade, tvättade, torkade, ruggade med stålborse och dränkte delarna i aceton innan lack, funkade fin fint. Hoppas att detta var till någon hjälp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 9 November , 2012 Hoppas att förklaringen Jag gav var matnyttig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 9 November , 2012 Vad är det för fabrikat/tillverkare på 2K-färgen? Den verkar ju vara superbra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 9 November , 2012 Företag som säljer färg till billackeringar blandar och paketerar färg i sprayburk. Man kan även köpa 2K blandat på burk direkt utan patronsystemet, men då ska man använda den inom 48h tror jag det var. Men det blir lite billigare. Bor man i Luleåområdet kan jag rekomendera Lackbutiken som säljer denna typ av prudukter. PPG tror jag dom jobbar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 10 November , 2012 Hej.. Nackdelen med 48 timmarsfärgen är tiden.. Man vill ju kunna lacka då man vill och har tid.. Jag köpte mina burkar på Färgproffsen i Mälardalen. Firman ligger i Västerås och har nr 021-816182.. Superbra service, snabba leveranser och framför allt oerhört KUNNIGA!.. Posta gärna bilder på ditt drev, alltid kul att se före och efter bilder samt utvecklingen emellan. Tjing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 10 November , 2012 Tack för bilder och bra info. Skulle vilja återgår till min grundfråga. Har någon erfarenhet av isblästring, där man blästrar med kolsyreis? Om man gör en vanlig blästring hur mycket behöver man ta isär av drevet? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 11 November , 2012 Haloj.. Jag kontaktade ett antal firmor ang ISBLÄSTRING. Fick samma svar från de flesta, att den typen av blästring EJ tar bort den hårda 2k färgen. Firman som Jag anlitade provade först med is, det visade sig givetvis att dom hade rätt.. Bikarbonat bakpulver funkade dock klockrent! Hoppas att det var svar på din fråga.? Skall Du blästra på vanligt sätt så MÅSTE Du plocka ner drev osv i molekyler SAMT byta ut alla packningar, och inte minst maskera alla känsliga ställen, som gängor osv.... Blästrar Du med bikarbonat så behöver du inte göra ett jota, förutom att maskera in till resten av båten.. Inte kul att sanera båten på bakpulver. Svårt val, eller hur?? Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 November , 2012 Tusen tack för det svaret. Blir nog en enkel skönhetsfix i år med våtslip för hand och bättringsfärg. Det är bara lite flagor som lossat. Trots allt är det ju under vattenytan hela säsongen. En grundligare omgång får bli när drevet ändå måste isär om nått år. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser