Rapid 0 Postad 9 November , 2012 2014 ska båten ner till medelhavet kustvägen, tanken är kanaler hem under vår/sommar. Vi började kolla på Donau som först verkade som ett bra alternativ då man kan fortsätta genom medelhavet i en cirkel istället för att vända tillbaka till franska kanaler. Insåg dock rätt snabbt att motström skulle bli ett stort problem... Jag har läst två reseberättelser som antyder att det i bästa fall bara är väldigt jobbigt att komma förbi vissa delar. Den ena valde t.o.m. att lyfta upp båten och köra på land sista biten. Variationerna i strömstyrka under året har jag endast hittat lite info om som tyder på att det ska vara som värst april - augusti, precis då det skulle vara aktuellt. Allt tyder på att man borde ge upp tanken, tänkte ändå för att känna sig helt säker fråga här om någon kan bekräfta omöjligheten i projektet? Gäller för övrigt en vega med en ny 13-hästare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 9 November , 2012 Varför inte komplettera med en 10 hästars utombordare för de värsta/svåraste delarna av floden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 November , 2012 Ursäkta Rapid, men Donau rinner fortfarande ut i Svarta havet vad jag vet. Sedan har du en resa genom Bosporen, Turkiet inna du är ute mot grekland. Du har väl tänkt på det antar. Glöm mina rader i så fall. Tänk bara på att det är en hiskilig lång resa den vägen hem. Du slipper ta båten över land för Donau och Rhen är hopbundna med en kanal och sluss numera. Om jag var du skulle jag gå nedströms på Rhen. Där behövs annars motorstyrka när det är stömt på vissa ställen. Eftersom jag har nu varit både på Rhone samt seglat Biscaya så skulle jag segla runt m jag skulle till Medelhavet. Enda tjusningen med kanalerna är just att kanalera, gilla att stanna varje natt och strosa runt i småstäder. Mötte i Lyon en svensk Vega, såld i Tyskland och sedan såld till en ungrare. Den är nu i Grekland på Knoss tror jag. De tar tåg/buss från Ungern och seglar i Grekland numera. Med Vega. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 9 November , 2012 Oj, här blev det en del missförstånd. Fullt medveten om donaus sträckning, att de lyfte båten var för att strömmen blev för stark. Precis som du säger så är det en lång sträcka (speciellt när man kör i motström), just det som får en att tveka. Att köpa en utombordare och pressa på med känns inte aktuellt, möjligt att det hade kunnat vara en lösning annars. Det som lockar är väl främst att det är trevligare att åka genom Turkiet än att upprepa de längre sträckor som blir när man ska grekland-italien-frankrike. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 November , 2012 borde nog gå att segla ned för Dounau, Läs flodfarare om två killar som gjorde resan i en uttern 690 på 1970 talet. och det finns några bloggar också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 November , 2012 Gå med i SXK´s medelhavsseglarn där finns mycket info om transportsträckorna och medelhavet. http://lasselundell.se/medelhav.html http://www.medelhav.se/ Planeringsjökort Medelhavet kan du hämta här http://highsea.cz/map.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 10 November , 2012 Gå ner för donau är inte aktuellt. Har faktiskt både läst på din hemsida och är medlem i medelhavseglarna Lasse =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 14 November , 2012 Motströmmen i Donau är inte att leka med. Men å andra sidan så varierar det väldigt från år till år och med när man går. Men med bara 13 hk motor är det nog bäst att skringlägga planerna.S/Y Hilda som du refererar till har en motor på 55 hk. Citat från deras blogEfter att ha vilat ut ordentligt, har vi nu fattat ett beslut om att överge floden. Det är fortsatt väldigt högt vatten och därmed mycket ström och ingen bättring i sikte. Det känns inte längre bra för oss eller båten att streta mer. Och det känns framförallt inte säkert att gå i så stark ström, att man nästan är på gränsen till manöveroduglig. När du kommer ut i Medelhavet så kan ni välja att gå längs med kusten ost och syd ut. För att sedan komma till Grekland och Turkiet. Om nu det är ett mål. När ni sedan går hem igen, kan ni gå via Sicilien, Sardinien, Corsica och upp till Port Napoleon. Så blir dit ändå en cirkel och ni slipper gå samma sträcka igen. Eller så går ni västerut och följer Spanska kusten söderut och tar vägen via Balearerna, Sardinien och Korsika tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 14 November , 2012 Kustvägen exkl iberiska halvön borde jag ha skrivit. Vi tänkte komma in genom midi+garonne för att hinna en bit österut innan man ska vända. Så att följa afrika blir nog inte av, även om det (som mycket annat) lockar. Förhoppningen är att hinna uppleva både Kroatiens och Greklands skärgård. Turkiet om möjligt. Uppläggning under vintern verkar bäst prismässigt i Grekland så dit vill vi också hinna innan det blir för instabilt där nere. Tidsplanen är ca 14 månader juni-augusti, räknar med ca 4 månader utanför medelhavet och vinteruppläggningen har jag uppfattat som att den bör vara dec t.o.m. mars. Låter det rimligt att hinna utan att känna allt för mycket stress? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 November , 2012 Afrika vet jag inte hur det kom in i diskussionen. Skulle nog inte ens tänka tanken så som läget är just nu. Vad jag menade var att gå österut från Port Napoleon och sedan följa Italienska kusten söderut för att sedan gå över till Grekland. Finns många möjliga ställen, att gå över, allt beroende på hur vädret ser ut. Efter att ha seglat 1,5 säsong i Grekland är mitt råd, ge det längre tid. Det är ju inget hindrar att ni låter båten ligga kvar och ni semesterseglar här nere istället för i Sverige. Att hitta ställen at lämna båten på är inga som helst problem. Möjligtvis om du måste ha den på land så minskas utbudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 22 November , 2012 Är det besvärligt att via Port Napoleon ta kanalvägen tillbaka upp genom Europa? Är det motströms, så man måste gå för motor hela vägen? Går det att segla? Är det lättare att gå ner och runda Spanien och Portugal, och segla Atlanten, Biscaya, upp till Nordsjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 23 November , 2012 Då den förhärskande vindriktningen längs Portugals Atlantkust är nordlig, så hade jag tagit utsidan till Medelhavet och sedan kanalerna hem igen. Samt att vädret över Biscaya oftast är bättre på sommaren. Segla kan du inte göra på kanalerna, både tunnlar och broar sätter käppar ihjulet för det. Motström har du när du går söderut i vissa floder (Rehn ?) vilket gör att du då borde få medström när du går norrut. Men å andra sidan är det många som tar kanalerna söderut och utsidan tillbaka. Tänk bara på att du inte skall korsa Biscuaya försent på året, då vädret börjar bli ostadigt redan i augusti/september. Läs på om vädret längsutsides rutten innan du bestämmer dig. Låna Lars Hässlers bok Kanalvägen till Medelhavet på biblioteket, där får du mycket bra info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser