moorgan 0 Postad 9 November , 2012 Hej, finns det någon här inne som tillverkat ett eget reglage där växel och gasreglage inte sitter i samma spak? Eller om ni har tips på hur det skulle kunna lösas rent praktiskt? Det estetiska fixar jag med glasfiber Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 November , 2012 Jag har sådant regelage, och ser bara fördelar med det, dock vill de allra flesta ha enspaksregelage så det finns säkert ett antal regelage i sjöbodar och garage som är till salu för en ringa summa. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 9 November , 2012 Det måste finnas en uppsjö av gamla 2spaks reglage, ty på 60talet var det så som jag minns nästan bara volvo penta m inudrev o mercuru som hade enspaks reglage. Så leta på beg. skrotmarknaden du hittar säkert nåt du kan modefiera till eget bruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moorgan 0 Postad 9 November , 2012 Vad är de främsta egenskaperna med att ha två reglage tycker du? tycker det verkar ett jäkla måk att behöva trycka in knappen på sidan av reglaget för att koppla ur växeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 9 November , 2012 Jaghar fotgas, tycker det är skitbra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 November , 2012 Varför helt enkelt inte köpa ett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 November , 2012 Vill inte göra dig ledsen men du har satt ratten på fel sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 9 November , 2012 båten är välbalancerad sådet spelar ingen roll och jag tycker det är skönare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 9 November , 2012 Frikopplingsknappen används ju bara för att kunna starta motorn med lite högre tomgång, så det är ju ett minimalt problem. Fördelen med enspaksreglage är ju att du går ner i tomgångsvarv när du skiftar mellan fram/back. Det sparar kuggarna i backslaget och är väldigt bekvämt, inte minst om det blir en stressig situation vid t.ex. tilläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 November , 2012 När jag manövererar i hamnar och andra trånga ställen kan jag ha lite grundgas på och bara manöverera fram och back. Med enspaks blir det gärna lite för mycket gas som bara sätter fart på vattnet inte båten i första skedet, men det kanske bara är min orutin. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 9 November , 2012 Riktigt så uppfattade jag det inte när jag hade tvåspakreglage. Först och främst, det är bara på enspaksreglage man behöver trycka in knappen för att kunna frigasa. På tvåspaksreglage är gasen alltid frikopplad från växeln. Fördelen med enspaksreglage är att det är mycket enklare att använda vid lågfartskörning samt vid nödstopp. Ett tvåspaksreglage kräver två rörelser för att skifta växel, dra ned gasen till tomgång och lägga om växeln, med enspak drar man bara en spak till det läget man vill ha. Enda fördelen som jag kommer ihåg med tvåspaksreglaget var att man vid tomgångskörning kunde skifta mellan fram, back och neutral med konstant varvtal. Med enspaksreglage, speciellt de som är lite tröga, kan dessa manövrar bli lite yxiga. Sen kan jag tycka att det är väldigt charmigt med tvåspak...men då ska det vara på en tidsenlig båt. Min träbåt (se min sjöbod) hade jag en Evinrude från 1959 och där var det självklart för mig att ha tvåspaksreglage. I nuvarande båt hade jag gärna haft det ifall det fanns plats. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser