Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
saltpeter

Gummijolle bogseringsegenskaper ?

Rekommendera Poster

Hej !

 

Funderar på att köpa en ny jolle enligt bild !

Är lite osäker hur den är att bogsera efter segelbåt ? någon som har provat ? 

Jag har plats att lägga upp den på däck om det blåser mkt så frågan gäller inomskärs upp till kanske 8 sekundmeter.

 

MVH Peter

  

post-10014024-1394237311,9952_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogserar alltid min gummibåt som är 20 cm kortare och har uppblåsbar durk. Har nu förtiden ett kapell över båten (ej på bilden vid Högbondens Fyr 2004) Bra både för regn och om den skulle slå runt. Ett måste om du bogserar utomskärs. Slagit runt har den gjort ett antal gånger vid akterlig vind i 15 - 20 m/sek. 3 gånger med några minuters mellanrum vid insegling från Hättebergets fyr mot Marstrand 2008. Synd att den inte slog runt en gång till - då hade jag sluppit vända den rätt. Det är inte helt enkelt - men det går.

post-945-1394237312,1773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra och tänkvärd info, särskilt om att täcka över, det har jag aldrig tänkt på ! 

Jag tänker främst på att jag gillar många saker med den här båten, den är lätt 18,5 kg den är verkar smidig och har fått bra betyg av tidningen Praktiskt Båtägande. 

Det som jag inte blir riktigt klok på är att vissa kunniga båtmänniskor skriver att man skall ha uppblåsbar och v-formad botten för att det förbättrar bogseringsegenskaperna. Den här har inte v-formad botten enligt bilderna. 

Annars verkar den perfekt. 

Därav mitt inlägg. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hadde även detta arrangemang på min jolle,gick över till enkellina fäst uppepå fören då jollen uppförde sig betydligt bättre i vågorna skall dock tilläggas att jag har uppblåsbar köl på min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Valet är väl beroende av många faktorer inte minst plånboken. Jag står också i begrepp att skaffa en dinge till, den gamla börjar bli uttjänt. Tycker man ska väga in många faktorer. PVC kontra Hypalon. Hur ska den användas....mycket svajankring kräver mycke jollande, ska den tåla last, ska den användas för långturer hur mycket plats finns att stuva dingen. Och mycket mycket mer.

För oss som bor i båten och kommer att göra det de närmaste åren, innebär det att vi kommer att transportera mat och drivmedel i stor omfattning. Det lutar mot en RIB i Hypalon för att Hypalon är mer UV beständigt än PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att jollen är lätt. Det hade också varit bra om den haft en uppblåsbar köl för att få en V-botten. Jag har idag en gummijolle med V-botten, har tidigare också haft en annan också med V-botten. Men jag har faktiskt också haft en med platt botten och det har sina nackdelar:

- den planar inte på samma sätt som en V-bottnad, den snarare suger fast i vattenytan vilket gör att den skapar större släpmotsånd.

-Om man får den att plana så blir den inte lika kursstabil som en med V-botten, den kommer alltså att jazza lite hit och dit och bära sig åt.

-Då man ska ro/köra motor med den är den svår att svänga med, den känns inte lika stabil i högre fart och i låg fart under t.ex tilläggningsmanövrar är det svårt att styra dit man vill. Lite grann som en smörklick i stekpannan.

Jag skulle personligen lägga till några kronor för att få en med V-botten, den känns och bär sig åt mer som en riktig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den hade plan botten missade jag. Min har V-botten med upplåsbar köl. Biltema säljer en en gummibåt för en krona mindre än 5000 kr. http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250490/ Men den väger 32 kg. Den uppblåsbara kölen kan knappast väga 13,5 kg, så den vikten är nog jämt fördelad över hela gummibåten.

Sen har den en billigare variant utan köl http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Gummijolle-250489/

Hur mycket kvalite man behöver beror ju på hur man anväder den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår släpjolle är av märket Aquasmart med uppblåsbar v-köl. Skillnaden mellan en med latt-botten och vår var visserligen inte 13 kg, men väl 10. Skivorna och extragummit väger antagligen en hel del.

Jag skulle inte rekommendera denna då vikten är strax under 45 kg(!) Använder man bara båten till korta svajturer skulle jag helt klart gå på ditt spår och investera i något lätt som utan vidare lyfts upp på däck - du slipper inte bara den jazzande bromsklossen, utan även ett litet huvudbry vid tilläggning.

Planerar du att använda jollen utöver kortare turer; åka snabbt och fiska osv. så får du nog bita i det sura äpplet och släpa en tyngre v-bottnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det blåser upp eller vi seglar i lite grövre sjö så drar jag in jollen mot aktern. Straffar upp fören så det blir noll risk att jollen slår runt.

 

Funkar. Tar inte ens bort motorn... Men då får jag acceptera att en unik jättevåg slår in i jollen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad du citerar och din text förstår jag inte riktigt vad du menar.

Menar du  dessutoma att en V-bottnad gummibåt bromsar oacceptabelt mycket och jazzar oacceptabelt. Har släpat gummibåtar och andra dingar minst 10 000 distansminuter och har nästan aldrig upplevt något större problem. Fast jag trivs ju på sjön och om det skulle gå nån bråkdel av en knop saktare gör inte mig något. Jag får ju segla längre tid då. wink

Tilläggningar bruka inte va nåt problem. Man får sina rutiner med åren. Brukar göra som Funkis föreslog. Hänga upp den i aktern innan jag går in i hamn. Fungerar perfekt.

Däremot har jag aldrig provat metoden till havs. Fast det är bara gummibåten som slagit runt ett antal gånger vid två olika tillfällen. Man blir lika överaskad varje gång. Dessutom inser man att man har ett mycket bra drivankare nära till hands. Vilken skillnad det blir på båten när gummibåten slagit runt.

Mina hårda dingar har aldrig slagit runt fast jag nog har varit ute i hårdare väder med dem. För en Pionerdinge jag hade under 15 år hade jag en plan för vad jag skulle göra med om något hände. Kapa bogserlinan så nära dingen som möjligt. Det var det enda av värde på den båten.wink Båten var skrot när jag fick den, men jag lyckades svetsa ihop den ett otal gånger.smiley

De hårda dingarna har varit tyngre än gummibåten och vinden har inte lika lätt kunnat kasta runt dem när de varit på vågtopparna. Har man inte föravsikt att lyfta ombord dem i tid och otid, är det nog en fördel om dingarna är tunga.

post-945-1394237313,3619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hänger med i min tankegång gissar jag att det beror på att jag misstolkat dig från början; jag uppfattade det som att du gissade att skillnaden i vikt mellan v(ettig) botten och fladdrig inte var så stor - min egen uppfattning är att skillnaden är väl värd en plats i ekv. De gummijollar jag har haft på släp seglandes tycker jag alltid har fladdrat runt lite samt bromsat, speciellt vid byig vind när moderskeppets fart är orgelbunden nog ändå.

(Därför tycker jag det låter riktigt tilltalande med en som går fjäderlätt att lyfta upp på däck.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att dra in jollen mot aktern.

 

För så fort det blir vågor så är det en bättre metod... men skydda linan med slang eller liknande.

 

Släpar du jollen så är alltid vågorna lite olika långa, dvs jolle och din båt kommer i otakt... Och så rycker det....

 

Har släpat jolle med och utan köl, köljollar spårar bättre men de rycker ju precis lika mycket. Nä, in med jollen mot aktern så fort sjön bygger.

 

Den här metoden innebär att jag själv tar upp jollen på däck sällan, typ Gotlandsöverfart i kuling...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där att uttryck sig och att förstå är inte alltid lätt. wink Var och en har ju sina egn refferenspunkter.

Det jag menade var att själva korven till den uppblåsbara kölen väger väl inte mer än 2 kg

Biltemas gummibåt med V-botten och uppblåsbar köl väger 13,5 kg mer än den plattbottnade TS funderde på, som är 500 kr billigare än Biltemas. Men det innebär ju att det finns 50% mer material i Biltemas båt. Alltså är  ju Biltemas båt betydligt billigre då den är kraftigre byggd.

För mig - som i min vildaste fantasi - aldrig någonsin överhuvud taget skulle fundera på att lyfta upp dingen på däcket så är en kraftigare båt att fördra. Jag har tillräckligt med problem med min rygg ändå utan att lyfta gummibåtar ur vattnet och över mantåget. Jag gjorde ett liknande lyft av en dinge i Västerö på Läsö för en massa år sen - sen va den seglatsen förstörd.

De flesta parametrar på Biltemas båt är ganska lika med den båten jag har men som kostade det dubbla när jag köpte den 2004.

Att dingen bromsar en aning är inget som bekymrar mig. Jag är en ganska dålig seglare som seglar hellre än bra. Tröttnar jag på att segla startar jag motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant! Nu tror jag bestämt att även jag är med på noterna.

Själv är jag funtad så att jag vill så långt från hemmahamn som möjligt med så mycket fart som möjligt på vägen dit. De skilda uppfattningarna om en skön segling ligger nog till grund för skilda uppfattningar om bromsklossen akteröver. Hoppas TS får någon nytta av tankegångarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...