Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
MeaDiva

Batterieliminator

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fundering, vi har en elpatron till vårt värmesystemet som vi vill driftsätta nu innan övriga elsystemet kommer i drift. Elpatronen är en Alde och kräver 12volts matning för att fungera enligt tillverkarens manual, se länk nedan: http://meadiva.se/2012/03/12/elpatronen-har-kommit/

Nu till min fråga, går det att driva den under vintern med följande batterieliminator?

http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator/Pr363847000

Har kikat i Aldes broschyrer och finner inget om strömförbrukning men rimligtvis borde det inte vara så mycket.

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vad menar du ?? Värmaren har en inbyggd trafo för 12V.

12V matningen är mellan termostaten och värmaren. Vad ska du med en

elminator till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade som hastigast på värmepatronen. Den ska ha 220V vad jag såg. En värmepatron behöver nog minst 1000W så det blir en stor belastning för batterierna och du måste ha en kraftig inverter, dvs en DC/AC-omvandlare. Den kommer att dra som en startmotor. Bara för att testa alltså. Man kan inte använda batterier för uppvärmning i praktiken. Man behöver 2KW minst och batterierna räcker då en kvart ungefär. Strömmen blir på 12Volten kring 200A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha, är det så enkelt! Jag har läst i instruktionsboken och kanske missförstått det hela!

Batterieliminatorn skulle bara styra reglertekniken och inte göra värmen.

Får läsa en gång till kanske!

Tack!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar förstå att du behöver reglerspänning och kanske för fläkten. Fläkten kan nog dra mer än vad led-belysning drar. Skulle föeslå en batteriladdare istället. Den kan ju komma till pass senare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är till reglertekninken som jag behöver 12 volt, elpatronen har inbyggd 220v cirkulationspump.

Batteriladdare inköpt men inte installerad ombord ännu, vi har inte kommit dit i byggnationen!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten ? Vad jag kan förstå är det här ett vattenburet system med cirk.pump.

Två reglerbara effektlägen 1050+1050 W Ska man köra detta system behövs landström

eller generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglertekniken, Det finns ju en inbyggd trafo för 12V så vad ska du med en extern 12V matning till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är ett vattenburet system och nu har jag pratat med en tekniker på Alde, och det är jag som missförstått hur det skall kopplas och mycket riktigt, precis som Code24 skrev så har den inbyggd 12volts trafo!

Tack för hjälpen! Tur att jag frågade expertisen!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på fläkten i en eventuell fläktkonvektor som jag antar att det blir. Bra vid mmotorgång. Man får ut lite extra snabb värme med en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi kommer inte ha någon fläktkonvektor i detta system då vi vill ha ett helt tyst system. Vi sätter enbart fläkt på toa/dusch för att torka kläder!

Anledningen till denna fråga var att vi bygger båt och är snart klara med värmesystemet och vill då driftsätta det mot den elpatronen som styrs av 220volt för att kunna bygga vidare i vinter!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...