Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Vegavarvetrunt

Motorbyte i en Albin Vega, hjälp!

Rekommendera Poster

Hej! 



Är i stort behov utav hjälp då jag nyligen monterade ut en gammal Albin o-21 kombi från min vega och nu ska sätta i en Penta md6a. Motorfästena stämmer inte alls överens och bör höjas. Hade varit underbart om någon därute skulle kunna ge tips och råd om hur jag ska kunna göra detta. Behövs det investeras i någon slags konverteringsats? och var isåfall hittar jag den?

Tack så mycket på förhand, allas kommentarer är till stor hjälp.

 

ROSE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att slå en signal till Albin motor. De är ju experter på gamla

Albinmotorer och har manualer till bl a MD6A. Där bör det finnas

efterfrågad kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl två vägar att gå, vilken du väljer beror väl på vilken du är mest förtrogen med.

Du kan plasta på och höja befintniga motorbädd i båten.

Du kan tillverka en förhöjning i metall, eller tillverka nya högre motorfästen på motorn som passar befintlig motorbädd.

Plast eller metall.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter du hela propeller-installationen inklusive skrovgenomföringen också? (MD6A finns ju också som kombi med variabel stigning så det är kanske inte självklart att bakersta detaljerna i den behöver bytas?)

Nå, borrar du loss skrovgenomföringen blir axellinjeringen klart enklare kan jag tycka, antagligen är det näst intill nödvändigt? Det noggranna finliret kan sen ske genom att plasta fast/täta denna som sista moment när allt annat är klart. (Vissa backslag kräver f.ö. axiellt tryck/drag ifrån propelleraxeln för att fungera, vet inte vad som gäller i ditt fall men men.) 

[Har i.a.f. framgångsrikt gjort så själv för länge sedan på min O11:a med fabrikatmässigt udda  reverseringsmekanism, har/hade rentav en kraftig tvärbalk hängandes i trycklagerbocken. Som sista moment pallrade jag upp vinkelavvikelser p.g.a. lagerglapp och plastade fast både genomföring (både från in- och utsida) och lagerbockens skrovinfästning. Använde så att säga den färdiga installationen som finlirs-mall vid propellerdelarnas plastning. Ps. använde glasfiberspackel - fy på mig, visste inte bättre - gör inte det för du tappar onödigtvis i styrka. ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt tillverka rostfria adapterplattor. Då behöver du inte hålla på att fiddla med befintlig konstruktion, utan du behåller ursprunget. Kontrollera om det går att använda någon/några av hålen, gör det inte det så gör du en mall där du först mallar in de gamla pinnbultarna, d v s där  mallarna skall skruvas fast i det befintliga. Sedan när du gjort de hålen, så mallar du in för motorfästena i motorn, (då har du säkert möjlighet att förflytta motorn i längsled). Svetsa fast pinnskruvar för de nya motorfästena och borra igenom adapterplattan och försänk hålen så det blir svetsat från baksidan. Montera adapterplattan i pinnskruvarna för det gamla motorfästena, lyft in motorn och skruva fast den i adapterplattans ny motorfästen, ha rätt så långa pinnskruvar, så du kan nivellera motorn upp och ned för att linjera förhållandet mellan propelleraxeln och backslaget, ju mindre avvikelse desto mindre vibrationer, kan kompenseras till en viss del genom att montera en koppling som tolererar någon grads avvikelse. Glöm inte att kontrollera rotationsriktningen på utgående axel på backslaget. Gamla motorer normalt moturs, och nya motorer normalt medurs. Har bifogat en bild som förhoppningsvis förtydligar

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att ni tar er tiden och svarar! Vi byter från vår reverserbara propeller till en fast axel med ny renoverat backslag. Det är mycket viktigt att axeln hamnar i rätt vinkel till backslaget vad jag har förstått och går detta att med öga och verktyg att se? Vi har också kollat lite på alternativa höjningar av motorbädden, hur tror ni detta fungerar? http://www.vetus.nl/zw/engine_installation/021.php (det är endast motorbäddhöjningen jag menar)

Ifall det går att fåtag på dessa eller göra själva och få fast dem och göra de säkra mot att muttrarna och dylikt vibrerar ur possition, tror ni detta är säkert. Det är en bekväm metod men kanske inte säkert nog, va tycker ni?

MVH ROSE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser högt och vingligt ut. Man kan fundera över vad som händer vid ett plötsligt stopp (grundstötning). En motor väger ju några kilo och nånting måste ju ta upp kraften. Penta har en särskild båge framför sina segeldrevsmotorer  för detta.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan du inte skaffa ett fyrkantrör i lämplig dimension, fästa det i de gamla fästena, och fästa nya motorfästena i det? om det finns plats för en adapter mellan axel och backslag som tar upp smärre vinkelfel, så skule jag satsa på det. då blir inte uppriktningen av motorn så känslig.   /peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ser spinkigt ut. Böjs bultarna vid grundkänning så blir det bökigt att fixa och detta helt i onödan. Skulle satsat på ordentligt infästning från början, typ det föreslagna fyrkantröret, md6a väger tydligen uppåt 160 kg.

Testar att aktivera Vetus-länken, den motorn är förmodligen lättare men det ser ändå onödigt vekt ut kan jag tycka. Kanske finns det nån dold begränsning för kraschrörelser som inte syns i bilderna?? ... http://www.vetus.nl/zw/engine_installation/021.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte större skillnad än att det går att placera motorn i den övre delen av bultarna på motorkuddarna så ser jag inga som helst problem med instalationen, bultar och gummielement är dimisionerade för att klara belastningen någonstans på hela höjden, att det skulle bli gingligt stämmer inte all rörelse sker i gummielementet övriga delar bildar efter åtdragning en enhet, för att kunna böja bultarna erfodras en betydligt större kraft än motorn åstadkommer vid en grundstötning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax skrev: ...all rörelse sker i gummielementet övriga delar bildar efter åtdragning en enhet

Håller med, låsmuttrarna styr riktningsmässigt upp åtminstone övre delen av de långa bultarnas infästningspunkter (förhoppningsvis nylock- eller kontramutterförsedda så inget kan gänga upp sig). Men även så blir det en rätt lång bar och klen gänggång som måhända kan böjas av skjuvkrafterna vid en kollision?

Vetuslänkens bilder verkar förvisso officiella och trovärdiga, och att såpass långa bultar används får väl tolkas som att tassens kvalitet är samtrimmad med bulten (åtminstone för aktuell Vetus-motor)?

Själv är jag fortfarande skeptisk, varför ställa motorn på långa klena styltor när litet extra stadig materialtyngd ändå hamnar så tyngdpunktsmässigt lågt i båten?

Skulle kort sagt försökt göra nåt rejälare, blir man påkörd av ett grund - eller en flytande container i svartnatten - så är det nog tryggt att i kaoset veta att motorn omöjligt kan ha rubbats det minsta?

Skissen visar hur jag misstänker att de långa (och i.o.f.s. fast änduppstyrda bulterna) kan tänkas skjuv-krökas i sin bara mittdel. Trassligt att fixa om så skulle ske, better safe than sorry?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi talar här om bultar i dim. M12 eller M16 Beroende på vilken storlek TS väljer, jag håller med dig att risken för böjning av bultarna ökar med längden, men på Vetus motorkuddar är risken i stort sett obefintlig med den levererade längden på bulten.

Jag håller även med om att det är en fördel att bygga upp motorbädden under motorkuddarna, så att man i framtiden har möjlighet att kunna justera upp motorns höjd i förhållande till axel och backslag, då motorpaketet med tiden tenderar att sjunka, endera med metall konstruktion eller plastning, beroende på vilken metod man är mest van vid eller har kontakter på, som jag föreslagit TS i ett tidigare inlägg.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ska alltid placeras så lågt som möjligt på bultarna, inte för att de riskerar att böjas utan för att motorn ska stå så stabilt som möjligt. Om nödvändigt ska därför motorelementen placeras på rostfri plåt eller på en träbit som höjer upp dessa så att motorn hamnar endast en gänga eller 1½ upp med muttern. Enklast gör man grundinställning med en jigg men det är inte alltid man har tillgång till en sådan. Har man ingen jigg får man räkna och planera så gott det går.

Att justera in motorn så den hamnar i linje med propelleraxeln är ett svårt men viktigt moment. Man kan sätta fast klämkopplingen på motorn och ha propelleraxeln lös. När allting är rätt injusterat ska man kunna dra proplleraxeln in och ut genom klämkopplingen utan att den fastnar. Står motorn snett eller är felvinklad går axeln inte alls in, eller bara en liten bit innan det tar emot. ett annat vanligt sätt är att sätta fast klämkopplingen på axeln och sedan se hur den passar mot motorns fäste. Båda sätten ger bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adapterplattor är det bästa att använda, då man slipper hålla på att förändra konstruktionen på motorbädden. Där kan man också tillföra extra höjd genom att svetsa dit rostfria fyrkantsrör i passande storlek, om det skulle behövas. Även om det blir litet höjd, så försvinner en del av denna höjd, då det skall sitta muttrar som låser pinnskruven i motorkudden. En mutter skall sitta under motorfästet, (för nivelleringen), samt en mutter ovanpå som spänner fast motorfästet. Pinnskruven skall inte dras i botten på motorkudden, då den då riskerar att komma i kontakt med motorbädden/adaptorplattan med vibrationer som följdverkan. Motorn skall monteras flytande, det är motorkuddarna med sina gummielement som skall ta upp belastningarna och vibrationerna. Det skall vara flexibelt. Bifogad bild visar en fexibel koppling vilken jag använder mig av.

post-10005839-1394237320,9723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gängade stänger och deras böjegenskaper borde vara grundligt utredda, tänker jag mig. Även krockkrafter, så det borde gå att googla fram en ungefärlig uppfattning hur våldsam krasch långa M-gängade motorbultar tål innan de böjs* permanent? Obs att man alltid bör följa motortillverkarens rekommendation vid val av gummitassar - och inte överdimensionera exempelvis p.g.a. bultdimension - för bästa vibrationsdämpning!

Nå, har hittat två sajter där den första beskriver max tillåten kraft F för olika M-stålgängstänger, kurvan börjar tyvärr så högt som vid 50 mm fri gänglängd. Fyra motortassar fyrdubblar kraft-tåligheten. http://content.fischer.de/cbfiles/fischer/Lastentabelle/LT_01_G_F_%23SEN_%23AIP_%23V1.pdf

Den andra sajten är en kalkylator som beskriver kraften F i olika krockscenarion, och här kan man bekvämt testa litet olika hastigheter, motorvikter och inbromsningssträcka. (Den våldsamma inbromsningen tar några ögonblick och impulskraften F antas fördelaktigt vara konstant under denna tid, vilken kanske inte är fallet i verkligheten?) http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/carcr.html

Hehe, räknande leder ofta fel men här känns resultatet för en gångs skull rimligt? Åtminstone i min maggrop, bildexemplets siffror ligger över max om fria gänglängden är 50 mm? :)

Ps. en bra online-räknare för detta med anpassning till fyra eller kanske fler tassar. http://www.onlinekalkylatorn.se/

*) Ritade f.ö. litet fel i min tidigare skiss, böjningen blir rimligen C- snarare än S-formad eftersom tassens överdel lätt kan vicka hit&dit.

post-10006646-1394237331,0728_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar inte redigera med tanke på forumets nuvarande nyckfullhet, men menade alltså 50 mm fri gänglängd och M12-bultar. Blir väl för mycket enligt exemplet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det helt fantastiskt att ni tar er tiden till att svara! Vad jag förstår så skippar vi nog den längre bulten, då vi endast gör detta en gång var 40:onde år så kan vi lägga lite mer tid för att få en säker lösning! Vi tänker att vi höjer motorfästerna som redan finns med rostfritt stål som sitter i de gamla bulthålen i skrovet som sedan har egna bultar eller hål då jag, har inte mätt, men tror att det är andra mått och också för stabilitet.

Det går inte att göra den rektangulära modellen som sorken88 länkade då motorfästerna sitter i mitten på md 6 så oljetråget är ivägen för detta. Men vi tänker oss en liknande lösning utan tvärskeppsplattorna. 

Mycket dålig bild, men det är våran gamla motor och där ser ni motorfästerna sitter lägre än på de Vega modeller som levererades med md 6, som ni ser i nästa bild.

http://image.annonsborsen.se/raw/1137000/1137253_7.jpg 

http://www.glatisant.hu/page_boat/engine.jpg

Vi har mycket annat som händer i livet nu så förbered er att det kanske tar lite tid för svar men det kommer, men återigen uppskattar vi eran hjälp enormt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegavarvetrunt skrev: ... Det går inte att göra den rektangulära modellen som sorken88 länkade då motorfästerna sitter i mitten på md 6 så oljetråget är ivägen för detta. Men vi tänker oss en liknande lösning utan tvärskeppsplattorna.

Blir nog bra, tvärskepps stabiliserar ju själva motorblocket.

Själv hade jag för länge sedan också längsgående medar i form av två rejäla plattjärn. Av olika orsaker var medarna längre än själva motorns (Albin O11a) grova fästöron så deras friliggande del kunde vibrera litet. Var rejäla dimensioner på plattjärnen - typ 60x8 mm - men visst fasen gick ett av vid grundstötning! Materialutmattning, även små vibrationer försvagar med tiden. Svetsade ihop det igen och stabiliserade även med ett tunt plattjärn tvärs, så medarna är numera som två L. Använder du fyrkantbalk som medar så är den formen redan väldigt stabil utan risk för materialutmattning även vid jämförelsevis liten godstjocklek.

Testar att aktivera dina bildlänkar ... http://image.annonsborsen.se/raw/1137000/1137253_7.jpg samt http://www.glatisant.hu/page_boat/engine.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rektangulära modellen på bilden är en gigg som ersätter  motorn när jag mäter in/linjerar in propelleraxeln, så den försvann, (skruvades av), när motorn installerades. Så det är bara de rostfria adapterplattorna som är kvar. På bifogad bild ser man motorkuddar, adapterplattor och motorfästen precis innan de skall skruvas fast ordentligt.

post-10005839-1394237334,9662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...