jokar 0 Postad 8 November , 2012 Hej! Jag har en liten utombordare som kommer att förvaras i varmgarage. Krävs det då att man konserverar och håller på som man gör på större motorer som är utomhus hela vintern? Jag har haft en stor motor innan och då körde jag sötvatten genom systemet och sprayade i någon konserveringsolja i förgasarna tills motorn dog. Sen var det klart. Behövs samma procedur och i så fall varför? TACK! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 8 November , 2012 Jag har mina 2-takts utombordare i varmgarage och i princip så byter jag bara växelhusoljan på hösten (tvättar av o sådär också). Har gjort så ett antal år utan problem. Om växelhuset tar in vatten så tar det runt två månader innan vattnet och oljan separerar, och vattnet kan då orsaka korrosion. Bra att byta på hösten alltså. Om du har kört motorn i saltvatten så är ju en genomspolning med sötvatten inte helt fel (av samma orsak). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 November , 2012 Även jag slarvade någon gång med konserveringen av min gamla Evinrude 6 hk. Så länge den står frostfritt så händer inget med motorn. Som Jobhurt skriver bör man byta oljan, inte bara för risken med rost, utan också för att man då får koll på ifall man har vatteninträngning som bör åtgärdas. Det är också bra att lossa växelhuset och kolla impellern varje år. På så sätt motionerar man skruvar och andra förband som kan bli ett h-vete att få loss om man låter de sitta några år. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 November , 2012 är man snäll lossar man tändstiften och sprutar in lite 5+56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 November , 2012 Vanlig 2-taktsolja eller den speciella spray som finns för motorkonservering tror jag är lämpligare. 5-56 skulle inte jag använda...det är inte till för att förbrännas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 8 November , 2012 Om du kört motorn i saltvatten bör du varmköra den i färskvatten för att skölja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 9 November , 2012 Det låter vettigt att få bort saltvattnet. Finns det något sätt att göra detta utan att starta? Har tagit hem den nu och bor i lägenhet. Grannarna blir sådär glada om man kör på allmänna gården... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 9 November , 2012 Jag gör inte någonting alls med min Evinrude 4 hk från 1993, har aldrig bytt olja, aldrig bytt tändstift eller impeller, men den startar lika piggt varje år. Det enda jag gör är att köra den i tunnan för att förbruka bensinen som finns kvar i den inbygga tanken. Service är klart överreklamerad och gör bara att gängorna slits i onödan. Över vintern står mororn på en bock i en ouppvärmd bod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser