Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
jokar

Förvaring av liten utombordare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en liten utombordare som kommer att förvaras i varmgarage. Krävs det då att man konserverar och håller på som man gör på större motorer som är utomhus hela vintern?

Jag har haft en stor motor innan och då körde jag sötvatten genom systemet och sprayade i någon konserveringsolja i förgasarna tills motorn dog. Sen var det klart. Behövs samma procedur och i så fall varför?

TACK! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mina 2-takts utombordare i varmgarage och i princip så

byter jag bara växelhusoljan på hösten (tvättar av o sådär också).

Har gjort så ett antal år utan problem. Om växelhuset tar in vatten

så tar det runt två månader innan vattnet och oljan separerar,

och vattnet kan då orsaka korrosion. Bra att byta på hösten alltså.

Om du har kört motorn i saltvatten så är ju en genomspolning med

sötvatten inte helt fel (av samma orsak).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag slarvade någon gång med konserveringen av min gamla Evinrude 6 hk. Så länge den står frostfritt så händer inget med motorn. Som Jobhurt skriver bör man byta oljan, inte bara för risken med rost, utan också för att man då får koll på ifall man har vatteninträngning som bör åtgärdas. Det är också bra att lossa växelhuset och kolla impellern varje år. På så sätt motionerar man skruvar och andra förband som kan bli ett h-vete att få loss om man låter de sitta några år.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig 2-taktsolja eller den speciella spray som finns för motorkonservering tror jag är lämpligare. 5-56 skulle inte jag använda...det är inte till för att förbrännas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter vettigt att få bort saltvattnet. Finns det något sätt att göra detta utan att starta? Har tagit hem den nu och bor i lägenhet. Grannarna blir sådär glada om man kör på allmänna gården...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör inte någonting alls med min Evinrude 4 hk från 1993, har aldrig bytt olja, aldrig bytt tändstift eller impeller, men den startar lika piggt varje år. Det enda jag gör är att köra den i tunnan för att förbruka bensinen som finns kvar i den inbygga tanken.

Service är klart överreklamerad och gör bara att gängorna slits i onödan. Över vintern står mororn på en bock i en ouppvärmd bod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...